28.07.2019

گزارش آسوشیتدپرس: به رغم مخالفت روحانیون حاکم، مردم ایران سانسور اینترنتی را دور می زنند

صدای آمریکا: خبرگزاری آسوشیتدپرس از تلاش سخت کوشانه روزانه مردم در ایران برای دور زدن سانسور حکومتی اینترنت و همچنین دور زدن موانع ایجاد شده توسط تحریم های آمریکا برای دسترسی به سایت های اینترنتی نوشته است.

این خبرگزاری از سانسور اینترنت بدست حکومت تحت رهبری روحانیون و اقدامات کاربران اینترنت برای دور زدن فیلترینگ به عنوان «بازی موش و گربه» یاد کرده است.

آسوشیتدپرس می گوید روحانیون حاکم دسترسی ایرانیان به شبکه های محبوب اجتماعی را مسدود کرده اند و تحریم های آمریکا نیز خود موانع دیگری ایجاد کرده است.

یک کاربر ۳۰ ساله ایرانی به نام اکبری که خودش مهندس نرم افزار است می گوید که هر روز به مدت ۴۰ دقیقه تلاش سختی می کند تا بتواند سانسور اینترنت را دور بزند و از طریق تلفن هوشمند خود به شبکه هایی نظیر توئیتر و یوتیوب دسترسی پیدا کند، و حتی پس از آنکه موفق به انجام این کار می شود، سرعت اینترنت آنقدر پایین است که برای دیدن یک ویدیوی کوتاه وقت زیادی هدر می رود.

مقاماتی که از سال ۱۳۵۷ حکومت را در دست گرفته اند در پی اعتراضات گسترده خیابانی به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ شبکه های محبوب نظیر فیسبوک، توئیتر، و یوتیوب را فیلتر کردند. اما این اقدامات مانع ابتکار عمل ایرانیان برای دسترسی به این شبکه ها نشده است. حتی برخی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی خود در این سایت ها فعالند و خط مشی حکومت را تبلیغ می کنند.

خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی حساب توئیتری دارد. همچنین، حسن روحانی که نسبتا یک سیاستمدار میانه رو در نظام روحانیت-محور ایران به شمار می رود، وعده داده بود که آزادی اینترنت را پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گسترش دهد اما به خاطر آنکه تندروها در قوه قضاییه و نهادهای امنیتی نفوذ اصلی را دارند، در اجرای این وعده شکست خود بطوریکه حتی شبکه تلگرام با ده ها میلیون کاربر ایرانی، مسدود شد.

به گفته اکبری، یوتیوب که تندروها آن را در ایران مسدود کرده اند همانند یک دانشگاه آنلاین است.

هفته پیش، آیت الله محمد علی موحدی کرمانی، از روحانیون مسن تندرو و امام جمعه تهران، گفت فضای سایبری را «خارجی ها» کنترل می کنند و گفت خارجی ها می خواهند مردم را نسبت به حکومت بدبین کنند.

آسوشیتدپرس از تلاش حکومت برای یک سیستم بسته اطلاع رسانی تحت عنوان «شبکه ملی اطلاعات» نوشته که دسترسی مردم ایران به بسیاری از سایت های خارجی را مسدود می کند و دسترسی به برخی دیگر از سایت های خارجی را بسیار کند می کند. حتی برخی از واژگان «اینترنت حلال» برای توصیف این سیستم بسته آنلاین یاد کرده اند.

به نوشته آسوشیتدپرس،دولت روحانی چندی پیش مدعی شد که همه شهرها و ۷۸ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کرده اند، اما ایرانی هایی که می خواهند از اینترنت استفاده می کنند می گویند تجربه آنها از استفاده از اینترنت در ایران «ناامید کننده» است.

کارشناسان می گویند اینترنت در ایران کند و گران است و با اقدامات حکومت، دسترسی به محتوای آن خنثی نیست و جهت دار شده است.

تحریم های آمریکا نیز موانع بیشتری تولید کرده است به طوریکه بسیاری از شرکت های این عرصه از ارائه خدمات اینترنتی به ایران منع شده اند. بسیاری از کاربران در ایران که برنامه های شرکت های خارجی را دانلود می کنند با این پیام مواجه می شوند که ارائه خدمات در ایران ممنوع است و برخی از شرکت های آمریکایی نیز حساب کاربران ایرانی را به حال تعلیق در آورده اند.

با این حال، به نوشته آسوشیتدپرس، ایرانی ها با روش های گوناگون نظیر استفاده از وی پی ان سعی می کنند محدودیت ها را دور بزنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates