04.08.2019

رضا پهلوی می‌گوید قانون‌گذاران جمهوری اسلامی در برابر «واگذاری خزر سکوت کرده‌اند»

رادیوفردا: واپسین ولیعهد ایران و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر از آن‌چه «واگذاری دریای خزر» در میان «سکوت» نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامیده انتقاد کرده‌است.
شاهزاده رضا پهلوی در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به بیانیه سال پیش قزاقستان در مورد دریای خزر، می‌گوید از منظر او پاسداری از منافع ملی» ایران در چارچوب «سیاست‌های بحران‌زا و بحران‌زی» جمهوری اسلامی ممکن نیست.

سران پنج کشور ساحلی دریای خزر، در پنجمین نشست خود در ۲۱ مرداد در آق‌تاو، قزاقستان، دو تفاهم‌نامهٔ میان‌دولتی پنج‌جانبه امضا کردند.
امضای کنوانسیون نگرانی‌هایی را در ایران در پی داشت که بخش‌هایی از آن در فضای مجازی و در میان شهروندان بازتاب یافت.

رهبران پنج کشور ساحلی دریای خزر

بیشتر در این باره:
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد

کم نیستند کارشناسانی که معتقد هستند امضای کنوانسیون به این معنی‌ست که «مطالبه ۲۰ ساله ایران برای تقسیم بستر و زیربستر خزر به بخش‌های مساوی ۲۰ درصدی باید به فراموشی سپرده شود». دولت حسن روحانی انتقادها را رد کرده‌است.
رضا پهلوی در حساب کاربری خود در توئیتر با انتقاد از مجلس شورای اسلامی، که به گفته او «ماهیت فرمایشی و غیرآزاد» دارد می‌گوید این مجلس «به‌جای دفاع از حقوق مردم در برابر فاجعه بزرگ واگذاری خزر (کاسپین) سکوت کرده‌است».
چندی پیش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پاسخ به پرسشی گروهی از نمایندگان در مورد «سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزر و رژیم حقوقی ایران» گفته بود تمام تصمیم‌ها در مورد این کنوانسیون با «امضای» رهبر جمهوری اسلامی گرفته شده است.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد سیاست‌های کلان سازوکار سیاسی حاکم بر ایران است.
رضا پهلوی در بخش دیگری از توئیت خود خطاب به شهروندان ایران گفته «برای حفاظت و حراست از آب و خاک و منافع ملی به پا خیزید و مصمم و یک‌صدا، نشستگان بر کرسی نمایندگی مجلس را وادار به دفاع از حقوق خود کنید و از تکرار و تداوم حوادث شوم تاریخی جلوگیری نمایید».
سهم کشورهای ساحلی خزر مهم‌ترین مسئله مورد اختلاف آن‌ها به شمار می‌رود. با این حال وضعیت و سهم ایران در در این دریا سال‌هاست با انتقادهای مختلفی از سوی شماری از چهره‌های سیاسی و اجتماعی، صاحب‌نظران، و گروهی از شهروندان ایرانی روبه‌رو است.
آلکسی ولاسوف، کارشناس مسایل بین‌الملل، سال پیش در گفت‌وگو با رادیو فردا این احتمال را مطرح کرده بود که در شرایط بحرانی و پیچیده فعلی، جمهوری اسلامی نمی‌خواهد حمایت مسکو را از دست بدهد، و به همین دلیل کنوانسیون قزاقستان را امضا کرده‌است.
با این حال، و با وجود آن‌که وزیر خارجه ایران می‌گوید تمامی تصمیم‌ها با «امضای» آقای خامنه‌ای گرفته‌شده، اما دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده «هیچ چیز بدون تصویب مجلس نهایی نخواهد شد».
ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در کرانه خزر قرار دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates