27.08.2019

روحانی: اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، باید از تحریم‌ها دست بردارد

رادیوفردا: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه، پنجم شهریورماه، در یک سخنرانی چنین اظهار نظر کرد که هر کس «بخواهد با او عکس بگیرد»، باید ابتدا «از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد».

آقای روحانی همچنین گفت که «دنبال حل مشکلات از روال منطقی» است، «نه عکس انداختن».

این سخنرانی پس از آن انجام می‌شود که همتای فرانسوی آقای روحانی از مهیا بودن شرایط برای گفت‌وگوی حسن روحانی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خبر داد.

امانوئل مکرون که در یک نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، شرکت کرده بود تاکید کرد که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

وی تصریح کرد که شرایط برای ملاقات دونالد ترامپ و حسن روحانی فراهم شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، نیز با اعلام این که «ایران نباید موشک بالیستیک و سلاح هسته‌ای داشته باشد و دوره توافق اتمی باید طولانی‌تر باشد»، در این نشست خبری گفت که «اگر شرایط مناسب باشد آماده است با رئیس‌جمهوری ایران ملاقات کند».

در پاسخ به این اظهار نظرها در اجلاس گروه هفت در بئاریتز فرانسه، به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه تاکید کرد که سیاست دولتش «تعامل گسترده با جهان است».

او در عین حال افزود: «اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان‌پذیر نیست، مگر آن که روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد».

آقای روحانی تاکید کرد: «در رابطه ایران با آمریکا بدون این که آنها از تحریم‌ها دست بردارند و روی مسیر غلطی که انتخاب کرده خط بکشند، شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود.»

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که «کلید تحولات مثبت» در روابط دو کشور ‌«در اختیار واشینگتن است» و اگر تحریم‌ها رفع نشوند، «این قفل باز نخواهد شد».

آقای روحانی روز دوشنبه نیز با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به محل نشست سران گروه ۷ و شرایط ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفته بود که اگر بداند «ملاقات او با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

این سخنان در حالی مطرح شده که اصول‌گرایان از سفر غیرمنتظره محمد جواد ظریف به فرانسه و احتمال گفت و گو بین ایران و آمریکا انتقاد کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر دراینباره سخنی نگفته اما پیش از این مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده است.

وی سخنان مقامات آمریکا مبنی بر این که درخواست آنان از ایران نساختن بمب اتمی است، را «ناصحیح» خواند و گفت که «جمهوری اسلامی به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست».

آقای روحانی در عین حال گفت که این سیاست «نه به خاطر اخم و سخنان شما»، بلکه به دلیل فتوای رهبر جمهوری اسلامی درباره ممنوع بودن بمب اتمی است.

وی اضافه کرد: «اگر راست می گویید نگرانی شما فقط این است، این نگرانی برطرف شده است، پس اولین قدم را بردارید.»

رئیس جمهور ایران با اشاره به ادامه مذاکرات با کشورهای باقیمانده در برجام افزود: «راه ما روشن است که اگر به تعهدات خود برگردند ما هم باز خواهیم گشت و به دنبال حل مسایل و مشکلات از راه معقول هستیم».

ایران در سال جاری، در دو مرحله بخشی از تعهدات برجامی خود را لغو کرد که شامل افزایش سطح غنی‌سازی و حجم ذخیره اورانیوم غنی‌ شده است. ایران تهدید کرده است که اگر منافع اقتصادی تهران از برجام تامین نشود، گام سوم را نیز برخواهد داشت.
منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates