29.08.2019

داستان ناکامی سعید ملایی و اولین طلای جودوی مردان جهان برای اسرائیل


رادیوفردا: سعید ملایی (جودوگی آبی) در دیدار رده‌بندی هم با نمایشی که بی تفاوتی در آن مشهود بود، به رقیب جوان گرجستانی (جودوگی سفید) باخت تا مسابقات جهانی را با دست خالی ترک کند.
سعید ملایی (جودوگی آبی) در دیدار رده‌بندی هم با نمایشی که بی تفاوتی در آن مشهود بود، به رقیب جوان گرجستانی (جودوگی سفید) باخت تا مسابقات جهانی را با دست خالی ترک کند.
ارسال

ناکامی سعید ملایی ستاره دنیای جودو از ایران در کسب مدال، شگفتی بزرگ مسابقات جهانی ۲۰۱۹ به میزبانی ژاپن بود.

سعید که قهرمان جهان و صدرنشین رنکینگ جهانی است، در برابر اشرف موتی دارنده مدال برنز آفریقا از مراکش با ایپون به برتری رسید. مقابل کارلوس لوز (پرتغال) هم در مدت زمانی کوتاه پیروز شد.

او در گام بعدی، حسن خالمورزایف قهرمان المپیک ۲۰۱۶ از روسیه را برد تا پیروزمندانه روانه دور بعد شود.

آنتوان فورتیه دارنده مدال برنز المپیک از کانادا هم روی تاتامی مقابل ملایی تسلیم شد تا نماینده ایران قدرتمندانه به نیمه نهایی برسد.

در طرف مقابل موکی ساگی از اسرائیل نیز به نیمه نهایی رسیده بود. صداوسیمای ایران در بخش‌های مختلف خبری اعلام کرد که سعید «به دلیل مصدومیت شدید»، از ادامه مسابقات کناره‌گیری کرده است.

ملایی نه می‌توانست با ساگی مبارزه کند و نه اجازه ایستادن همزمان با نماینده اسرائیل روی سکوی قهرمانی را داشت.

خبر صداوسیما واقعیت نداشت. زیرا سعید به روی تاتامی آمد اما با روحیه‌ای به هم ریخته در برابر ماتیاس کاسی از بلژیک شکست خورد.

سعید در دیدار رده‌بندی هم با نمایشی که بی تفاوتی در آن مشهود بود، به رقیب جوان گرجستانی باخت تا مسابقات جهانی را با دست خالی ترک کند.

از کم‌انگیزگی ملایی در دو دیدار آخرش، نمایندگان چندین کشور بهره بردند. حریف اسرائیلی طلا گرفت که اولین طلای جودوی مردان اسرائیل در تاریخ مسابقات جهانی است.

نماینده بلژیک و رزمی‌کار جوان گرجستانی اولین مدال جهانی خود را به گردن آویختند. جودوکار کانادایی هم به رغم شکست مقابل ملایی، روی سکوی سوم ایستاد.

قرار بود محمد محمدی بریمانلو هم در این مسابقات شرکت کند اما به خاطر همگروهی با حریف اسرائیلی، به توکیو اعزام نشد. بریمانلو به نشانه اعتراض در سن ۲۶ سالگی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

محدودیت‌ها و خط قرمز نظام جمهوری اسلامی برای بریمانلو و ملایی یکسان بود و هر دو نیز در نهایت دست خالی ماندند. با این تفاوت که بریمانلو اعزام نشد اما ملایی اعزام شد تا قهرمان المپیک را هم شکست دهد اما بدون مدال بماند.

سناریوی سعید و ساگی برای چهارمین بار تکرار شد؛ در مسترز چین، سعید برای اینکه دور بعد با ساگی مبارزه نکند، با شکست عمدی از حریف ژاپنی حذف شده بود.

در این بین، جودوکار اسرائیلی مغلوب ماتیاس کاسی از بلژیک شد تا از دور رقابت‌ها حذف شود.

مسابقات گوانگجو آخرین رویداد جودو در سال ۲۰۱۸ بود. ۵۰ روز قبل از آن، واقعه مشابهی بین این سه نفر یعنی سعید ملایی، موکی ساگی از اسرائیل و ماتیاس کاسی بلژیکی در جایزه بزرگ امارات رخ داد.

ملایی برای اینکه با ساگی روبرو نشود به نماینده بلژیک باخت. او در ادامه مسابقات می‌توانست به مدال برنز برسد اما برای اینکه روی سکو کنار نماینده اسرائیل نباشد، در دیدار رده‌بندی هم مبارزه نکرد.

سعید ملایی در امارات هزار امتیاز رنکینگی را از دست داد. ضمن اینکه جایزه دلاری نصیب حریف اسرائیلی شد.

سعید با از دست دادن طلای ابوظبی، فرصتی تاریخی برای «صدرنشینی رنکینگ جهانی در تمام اوزان» را هم از کف داد. او در مسترز چین نیز با شکست عمدی، امتیازات مهم رنکینگی را از دست رفته دید.

موکی ساگی از اسراییل و سعید ملایی نه در ابوظبی مبارزه کردند و نه در گوانگجو. ایستگاه سوم این تعقیب و گریز، پاریس بود. جایی که فیلم چشم‌های گریان ملایی بازتاب بین‌المللی یافت.

سعید در گرنداسلم پاریس مقابل حریف قزاقستانی ایپون شد تا با موکی ساگی رویارو نشود. جودوکای اسرائیلی به فینال رسید.

حالا راند چهارم از فرارهای ملایی برای عدم مبارزه با رزمی کار اسرائیلی در توکیو رقم خورده است و اگر جمهوری اسلامی تغییر رویه ندهد، نظیر این فرار در المپیک هم تکرار خواهد شد.

رسول خادم اسفند ۹۶ در بیانیه‌هایش خطاب به مسئولین جمهوری اسلامی، خواستار پایان بخشیدن به دستور «باید ببازی» در برابر حریفان اسرائیلی شده بود.

خادم نوشت: «اگر به آنچه می‌گویید اعتقاد دارید، سلاح بردارید و پیشاپیش ورزشکاران حرکت کنید. نه این که قهرمانان ملی را سپر بلای خود قرار دهید. دیگر بازی زودتر بباز یا مریض شو جواب نمی‌دهد. باید به میدان بیایید تا اگر قرار به باختن است با هم ببازیم».

رسول خادم که در نهایت ناگزیر شد از ریاست فدراسیون کشتی استعفا دهد، نوشت: «مسئولان آنقدر عقب می‌ایستند که اصلاً دیده نشوند. می‌گویند چرا به مسابقاتی رفتید که اسرائیل حضور دارد، گویا مسابقات جهانی دیگری هم هست که بدون اسرائیل برگزار شود! گمان می‌کنیم با هیس گفتن در حال مدیریتیم».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates