24.09.2019

واکنش وزارت خارجه ایران به بیانیه اروپایی‌ها: «تکرار طوطی‌وار ادعاهای آمریکا»

رادیو فردا: وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، دوم مهرماه، بیانیه سه کشور اروپایی درباره مذاکرات جدید درباره برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی را «تکرار طوطی‌وار ادعاها و درخواست‌های» آمریکا خواند و تاکید کرد که ایران وارد مذاکرات جدید نخواهد شد.

رهبران فرانسه و آلمان و بریتانیا روز دوشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است و از ایران خواستند «مذاکرات درازمدت برای برنامه اتمی و امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد».

وزارت خارجه ایران در واکنش به این بیانیه در توییتر خود نوشت: «فلج بودن سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود بدون اجازه ایالات متحده، از ماه مه ۲۰۱۸ عیان بوده است. راه حل این نقیصه، عزم خود را جزم کردن برای شکل دادن مسیری مستقل است؛ و نه تکرار طوطی‌وار ادعاها و درخواست‌های ایالات متحده که با برجام همخوانی ندارد.»

این وزارتخانه سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را تکرار کرد که گفته بود که ایران پیش از اجرای کامل توافق هسته‌ای موسوم به برجام، وارد هیچ توافق جدید نخواهد شد.

مقامات جمهوری اسلامی اتحادیه اروپا را متهم می‌کنند که به تعهدات خود در قبال باقی ماندن ایران در برجام متعهد نبوده و تحت تاثیر فشارهای آمریکا برای نجات این توافق دست از تلاش کشیده است.

کشورهای غربی اخیرا بر ضرورت دستیابی به توافقی جدید با ایران تاکید کرده‌اند.

در همین زمینه، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفت زمان آن فرا رسیده که به جلو برویم و به توافق جدیدی با ایران دست یابیم.

این اظهارات با واکنش مثبت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روبه‌رو شد. دونالد ترامپ گفت که برای بوریس جانسون احترام قائل است و از پیشنهادش شگفت‌زده نشده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرده که تلاش دیپلماتیکش منجر به دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ شود.

آقای مکرون روز دوشنبه نیز گفته بود: «ایرانی‌ها در زمینه شرط و شروط انعطاف دارند، اما در مورد زمان‌بندی نه. آنها معتقدند که [مذاکره] تنها باید بعد از این روند [لغو تحریم‌ها] انجام شود. این در حالی است که هدف ایالات متحده این است که جلسه [مذاکره] در آینده نزدیک برگزار شود.»

در همین حال کریستین امانپور، مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز شنبه به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نوشت که حسن روحانی مایل به دیدار با دونالد ترامپ است، به شرطی که «در قبال برداشتن تحریم‌ها ‘نظارت دائمی بر تاسیسات اتمی ایران [انجام گیرد]».

منابع: شبکه‌های اجتماعی، سی‌ان‌ان، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates