30.10.2019

راه‌های شکایت از رفتار خشن ماموران شهرداری با کودکان دست‌فروش

ایران وایر: چند روز پیش ویدیویی از برخورد خشونت‌آمیز ماموران سد معبر شهرداری کرمان با یک کودک دست‌فروش، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. در ویدیوی منتشرشده می‌بینیم که کارمندان شهرداری با تهمت دزدی زدن به کودک، او را به‌زور وارد خودرو می‌کنند.

یکی از ماموران شهرداری در این تصاویر، «افغانستانی» بودن کودک را دلیل رفتار خشونت‌آمیز با او مطرح می‌کند. قبلا هم در کرمان، دو کودک کار از سوی ماموران سد معبر شهرداری مورد آزار قرارگرفته بودند. بار قبلی، ماموران شهرداری دو کودک گل‌فروش را مجبور به خوردن شاخه‌های گل کرده بودند.

پیگیری اول

در جریان پیگیری اتفاق قبلی در شهرداری کرمان، «محمد اولیایی فرد»، حقوق‌دان و مشاور ایران‌وایر گفته بود: «این اتفاق، ازنظر حقوقی در دایره کودک‌آزاری قرارگرفته و بر اساس «قانون حمایت از  کودکان و نوجوانان» جرمی عمومی است و به شاکی خصوصی نیاز ندارد؛ بنابراین دادستان  کرمان موظف است علیه متهمان در دادگاه طرح دعوا کند.»

پیگیری دوم

این بار از «محمد شعبانی»، معاون پیشین اجتماعی و فرهنگی شهرداری شیراز که بعد از ماجرای «بنر اسراییلی» مجبور به ترک کشور شد، در مورد وظیفه شهرداری‌های در برابر دست‌فروش‌های خیابانی پرسیدیم: «طبق قوانین شهرداری‌ها سدکردن راه مردم و ایجاد مزاحمت برای عابران پیاده تخلف محسوب می‌شود و می‌توان با آن برخورد کرد. از آن‌طرف هم در قوانین امور صنفی، فروشنده‌ها باید برای شغل خود از اتاق اصناف مجوز بگیرند و اجناس آن‌ها هم باید مورد تایید وزارت بهداشت باشند. درصورتی‌که هرکدام از موارد مربوط به وزارت بهداشت یا قوانین صنفی رعایت نشده باشد و یا دست‌فروش‌ها برای مردم مزاحت ایجاد کنند، نیروی انتظامی می‌تواند با فروشنده‌ها برخورد کند. البته در مورد مزاحمت برای شهروندان به‌طور قانونی، برخورد نیروی انتظامی تنها با شکایت شخصی که مزاحم او شده‌اند امکان‌پذیر است.»

محمد شعبانی در مورد روند برخورد با دست‌فروشانی توسط شهرداری‌ها هم می‌گوید: «برای تخلفات مربوط به سد معبر در پیاده‌روها هم ماموران شهرداری، معروف به ماموران «سد معبر» این نهاد اجازه برخورد دارند. ماموران شهرداری زیر نظر اداره خدمات شهری فعالیت می‌کنند.»

محمد شعبانی، در مورد مشکلات شهرداری‌ها در سامان دادن مسایل دست‌فروشان می‌گوید: «شهرداری‌ها برای سامان دادن به امور دست‌فروش‌ها، معمولا یکی از خیابان‌های شهر را در یک روز هفته و برای ساعاتی محدود به کار آن‌ها اختصاص می‌دهند. ولی با توجه به جمعیت زیاد دست‌فروش‌ها و البته مافیایی که حول این موضوع در بین خود این افراد شکل می‌گیرد، این بازارهای هفتگی نمی‌تواند پاسخگوی این مشکل باشد. در شهرهای مختلف، آدم‌هایی هستند که سهم خود را در بازارهای هفتگی با قیمت‌های کلان به دیگران می‌فروشند. این افراد به کسانی هم که خارج از مافیای خودشان باشند اجازه فعالیت نمی‌دهند. به این صورت، تلاش شهرداری‌ها برای ساختارمند کردن فعالیت دست‌فروش‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود.»

معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان را «مهدی نیکویی»، برعهده دارد و در این معاونت «محمدرضا عسگری»، مدیریت واحد اجرائیات و انتظامی شهرداری را در دست دارد.

محمد شعبانی، مدیر سابق شهرداری شیراز برای پیگیری آزار کودک دست‌فروش در کرمان دو پیشنهاد دارد: «ماموران اداره خدمات شهری که وظیفه آن‌ها برخورد با دست‌فروش‌ها است، اجازه انجام رفتارهای خشونت‌آمیز را به‌ویژه با کودکان، ندارند. در دو نهاد شهرداری و شورای شهر امکان شکایت ازاین‌دست برخوردهای غیرقانونی وجود دارد. در شوراهای شهر، «کمیسیون شکایات مردمی» می‌توانند به تمام شکایات شهروندان از فعالیت‌های غیرقانونی شهرداری‌ها رسیدگی کنند.»

محمد شعبانی ادامه می‌دهد: «در شوراهای شهر، در صورت وجود اراده لازم، امکان برخورد جدی با این موضوع هست. دومین نهادی که می‌تواند با ماموران متخلف سد معبر برخورد کند، معاونت بازرسی شهرداری‌ها است. مردم می‌توانند به این نهاد هم مراجعه و گزارش برخوردهای توهین‌آمیز و خشن با دست‌فروشان را بدهند.»

بر اساس اطلاعاتی که در وب‌سایت شورای شهر کرمان آمده این شورا کمیسیون شکایات مردمی ندارد. بااین‌حال، کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر می‌تواند به موضوع شکایت‌ها رسیدگی کند. «فتح‌الله مویدی»، ریاست این کمیسیون را برعهده دارد و برای دیدار با او می‌توانید روزهای یکشنبه هر هفته ساعت ۱۱ به دفتر شورای شهر مراجعه کنید.

برای سوال از جزییات راه‌های ارتباط با نمایندگان شورای شهر می‌توانید از طریق شماره تلفن ۳۲۲۶۸۷۴۳ با روابط عمومی شورا تماس بگیرید. برای ارتباط با دفتر بازرسی شهرداری کرمان هم می‌توانید از طریق تلفن ۳۲۲۶۸۳۵۰ که متعلق به شهرداری کرمان است، اطلاعات بگیرید.

مطالب مرتبط:

آن سوی خبر: زیباسازی شهری به بهانه سامان‌دهی کودکان خیابانی

افزایش کودکان خیابانی خارجی و بهانه‌های مسوولان

پیگیری وضعیت کودکان مهاجران پاکستانی

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
در بخش: اجتماعی, حقوق بشر, سیاسی | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates