02.11.2019

نماینده مجلس: پیشنهاد حامیان روحانی مبنی بر انتصاب قائم مقام برای رهبر رد شد

رادیوفردا: امیرحسین قاضی‌زاده، دبیر هیئت رئيسه مجلس ایران، خبر داد که برخی نمایندگان حامی دولت حسن روحانی پیشنهاد داده بودند که رئيس‌ جمهور ایران به عنوان «قائم مقام اجرایی رهبر» منصوب شود، ولی این پیشنهاد رد شده است.

آقای قاضی‌زاده این اظهارات را روز جمعه، ۱۰ آبان، در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی دست‌خط مطرح کرده است.

به گفته این نماینده عضو جبهه پایداری، این پیشنهاد چند ماه پیش مطرح شده و نمایندگان پیشنهاددهنده می‌گفتند «حالا که کار کشور به مشکل خورده»، رهبر جمهوری اسلامی یک «قائم مقام اجرایی» منصوب کند و «مسئولیت‌ها را به قائم اجرایی بدهد».

به گفته آقای قاضی‌زاده، این پیشنهاد با مخالفت علی لاریجانی، رئيس‌ مجلس ایران، مواجه شده است.

این نماینده مجلس گفته است چون دولت نمی‌توانست کارش را انجام دهد، حامیان دولت این پیشنهاد را مطرح کرده بودند.

در ماه‌های گذشته، حسن روحانی، رئيس‌ جمهور، هم چند بار با اشاره به شرایط اداره کشور در دوران جنگ ایران و عراق، خواستار تشکیل شورایی مانند «شورای عالی پشتیبانی جنگ» شده بود.

او گفته بود در آن دوران «مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه» در تصمیم‌گیری آن شورا دخالت نداشتند.

آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد سال ۹۷ دستور تشکیل «شورای عالی هماهنگی قوای اقتصادی» را با حضور سران سه قوه اجرایی، مقننه و قضاییه داد.

اشارات حسن روحانی به نحوه فعالیت «شورای عالی پشتیبانی جنگ» نشان می‌دهد او از مکانیسم و فعالیت شورای هماهنگی اقتصادی راضی نیست و اختیارات بیشتری می‌خواهد.

علاوه بر این، پیشنهاد تشکیل یک نهاد اجرایی برای اداره امور کشور در مجلس خبرگان هم مطرح شده بود.

مرداد امسال عزت‌الله ضرغامی، رئيس سابق صداوسیما، خبر داد که برخی اعضای مجلس خبرگان پیشنهاد داده بودند که نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مانند بنیاد مستضعفان و جانبازان و ستاد اجرایی فرمان امام، «کارهای اقتصادی دولت را بر عهده بگیرند».

به گفته ضرغامی، رهبر جمهوری اسلامی با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار ۱۵ شهریور پارسال با اعضای مجلس خبرگان به طور تلویحی به این موضوع اشاره کرده و گفت: «ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود.»

منابع: برنامه تلویزیونی دست‌خط، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates