07.11.2019

برگزاری نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی درباره ایران

دویچه‌وله: در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی که در وین برگزار می‌شود گزارش بازرسان از فعالیت‌های ایران مورد بحث قرار می‌گیرد. ایران دلیل بازداشت موقت بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را “احتمال همراه داشتن مواد مشکوک” اعلام کرد.

در سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که نشست شورای حکام برای رسیدگی به موضوعات پادمانی (حفاظتی) مرتبط با ایران در روز پنج‌شنبه (۱۶ آبان) در وین برگزار می‌شود. این نشست در ساعت ده و نیم صبح و به صورت غیرعلنی خواهد بود.

یکی از مقامات آژانس اتمی گفت که بازرسان آژانس که در روزهای اخیر در ایران بوده‌اند گزارشی نیز از فعالیت‌های خود ارائه خواهند کرد.

بازداشت موقت بازرس آژانس اتمی در مرکز غنی‌سازی نطنز

یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت کوتاهی در مرکز غنی‌سازی نظنز بازداشت شد. به گزارش رویترز مدارک مسافرتی این بازرس نیز توقیف شده است. یک منابع آگاه که نخواست نامش فاش شود این اقدام ایران را “نوعی آزار” توصیف کرده است.

به گفته سه دیپلمات مطلع، بازرس بازداشتی یک زن است که مجبور به تحویل مدارک مسافرتی خود به ماموران ایرانی شده است. زمان بازداشت این بازرس نیز هفته پیش عنوان شده که البته خبر آن امروز رسانه‌ای شده است. نماینده ایران در آژانس اتمی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. گفته می‌شود که در نشست آتی آژانس در باره دو موضوع پادمانی به بازداشت موقت این بازرس نیز رسیدگی شود.

پاسخ سازمان انرژی اتمی به بازداشت موقت بازرس آژانس

سازمان انرژی اتمی ایران دلیل بازداشت موقت بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را “احتمال همراه داشتن مواد مشکوک” اعلام کرد.

به گفته مقامات ایرانی وسایل همراه بازرسان در بدو ورود به هر سایت اتمی مورد “تفتیش و کنترل” قرار می‌گیرد. مقامات ایرانی پذیرس قبلی این بازرس را لغو کرده‌اند. به گفته مقامات ایرانی آژانس انرژی اتمی نیز در جریان این تصمیم ایران قرار داده شده است.

سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرده است که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و نماینده ایران گزارش کاملی در این باره را به شورای حکام ارائه خواهد کرد.

کاهش تعهدات برجامی ایران

ایران از امروز (۱۵ آبان) چهارمین گام برای کاهش تعهدات برجامی خود را برداشت و به سانتریفیوژهای در مرکز فردو گازرسانی کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در روز سه‌شنبه گفته بود که کاهش تعهدات اتمی ایران با نظارت آژانس صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فارس به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که ساعت ۱۲ امشب (چهارشنبه) عملا گاز به سانتریفیوژ‌ها تزریق می‌شود. به گفته کمالوندی: «چند ساعت طول می‌کشد تا وضعیت سانتریفیوژها به مرحله پایداری برسد و تا روز شنبه (۱۸ آبان) که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد، ما به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود چهار و نیم درصد غنی سازی خواهیم داشت.»

سخنگوی آژانس اتمی نیز تایید کرد که در زمان تزریق گاز به سانتریفیوژها در فردو بازرسان آژانس در محل حضور داشته و گزارشی نیز تنظیم کرده‌اند.

کشورهای آلمان، روسیه، فرانسه، آمریکا، اسرائيل و بریتانیا نیز نسبت به پیامدهای “مخرب” کاهش تعهدات برجامی ایران هشدار داده‌اند. آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارتی دقیق اعمال کرده و همه تحولات مربوطه را به مقامات آمریکا گزارش دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates