26.05.2013

هاشمی: تا آنجا که مکلّف به صبر باشم تحمّل می‌کنم

خُسن آقا: به این میگن یک مارمولک واقعی: تا همین دیروز دست آقا تا مفرغ در خون ملت بوده حالا کی بود کی بود من نبودم راه انداخته!
رادیوفردا: اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، گفته است که دليل مخالفت «جريان افراطی» با وی از اول انقلاب تاکنون به دليل ديدگاههايش در خصوص « نگاه اسلام به حقوق شهروندی» بوده و اين جريان تحمل چنين ديدگاهی را نداشته است.

به گزارش روز شنبه چهارم خردادماه روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام، ‌اکبر هاشمی رفسنجانی در ديدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی جمعيت فدائيان اسلام و در پاسخ به ابراز تأسف حاضران در مورد مسائل اخير ردّ صلاحيت‌ها، گفه است: «بنده هيچ‌گاه در طول عمرم به دنبال پست و مقامی نبوده‌ام. بنده همواره مانند يک سرباز در خدمت انقلاب اسلامی و نظامی بوده‌ام که همراه با خيل عظيم مردم و ديگران به رهبری امام در راه تحقق آن مبارزه کرده و مصائب و رنج‌ها کشيده‌ام.»

اکبر هاشمی رفسنجانی اضافه کرده است: «تا جايی که مکلّف به صبر و بردباری باشم، تحمّل می‌کنم.»

وزارت کشور ايران روز سه شنبه ۳۱ ارديبهشت اسامی نهايی نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ايران را منتشر کرد اما نام اکبر هاشمی رفسنجانی در اين فهرست نبود. به دنبال رد صلاحيت اکبر هاشمی، دختر آيت الله خمينی و علی مطهری خواستار حکم حکومتی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی برای تاييد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی شدند. اما تا امروز رهبر ايران به اين در خواست واکنشی نشان نداده است.

تفاوت ديدگاه درباره حقوق شهروندی

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین در ديدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی جمعيت فدائيان اسلام در پاسخ به سؤالی در مورد دلايل تحمل نشدن « وی توسط برخی افراد يا جريان‌های افراطی از اول انقلاب تاکنون» گفته است: «بخشی از اين بداخلاقی‌ها يا مخالفت‌ها، ناشی از تفاوت ديدگاه بنده در مورد نگاه اسلام به حقوق شهروندی با برخی از افرادی است که تحمّل اين ديدگاه را نداشته و اين موضوع سابقه‌ای به طول عمر انقلاب اسلامی دارد.»

اکبرهاشمی رفسنجانی تصريح کرده است:«در اين خصوص مسائل و اسرار زيادی وجود دارد که اسرار نظام است و بايد حفظ شود.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت در ادامه گفته است: «کسانی که در دوران مبارزه حضور نداشتند و رنج و مشکلات مردم را نچشيده‌اند، امروز هم حضور مردم در عرصه‌ها را جدّی نگرفته و احساس می‌کنند هر آنچه که آنها از اسلام می‌فهمند بايد ملاک رفتار و منش کشورداری باشد.»

طبق اين گزارش، اکبرهاشمی رفسنجانی با اشاره به افتراق پيش آمده در کشور بين جناح‌های موسوم به اصولگرا و اصلاح‌طلب گفته است: هرچند اين دسته‌بندی‌ها لفظی و در حدّ اسم است و چپ‌های ديروز، راست‌های امروزند و بالعکس، ولی بايد کشور را به سمت وحدت و نزديک‌تر شدن اين صف‌بندی‌های جناحی هدايت کرد تا نظام از ناحيه تهديدات و تحريم‌های خارجی و افراطی‌گری‌های داخلی آسيب نبيند.

ادامه واکنش ها به رد صلاحيت هاشمی

در همين حال واکنش ها به رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی برای يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری همچنان ادامه دارد.

آيت الله عبدالکريم موسوی اردبيلی، از مراجع تقليد در قم،‌ در نامه ای به اکبر هاشمی هاشمی رفسنجانی از نامزدی وی در انتخابات رياست جمهوری تقدیر کرده است.

در نامه آيت الله موسوی اردبيلی آمده است:«بر خود لازم می‌دانم از فداکاری و اقدامات خيرخواهانه شما تشکر نمايم. نامهربانی‌ها و تنگ نظری‌ها چيزی از قدر و منزلت شما نمی‌کاهد. خدمات شما در خاطر و نگاه ملت شريف ايران خواهد ماند.»

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم نیز در نامه ای خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرده است: ردّ صلاحيت آن جناب به تحريک افرادی صورت گرفت که به حاکميت ملت و حق مردم در تعيين سرنوشت باور ندارند، و اين اقدام نه تنها سلب فرصتی مغتنم از مردم و نظام بلکه ممانعت از حضور و مشارکت پرشور مردم در حمايت از نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش کلمه، مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم همچنين تصريح کرده است:بهانه واهی ذکر شده نيز بدعتی جديد و خروج از چارچوب قانون است و مسئوليت اين اقدامات بر عهده کسانی است که از آغاز نه با نهضت امام خمينی همراهی کردند، نه به جمهوری اسلامی دلبسته ­اند و نه برای ملت حقی را به رسميت می شناسند و متأسفانه خود را ميراث­دار انقلاب می نامند.

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم همچنين گفته است:«درد و دريغ از دوستانی است که خود در تأسيس اين نظام سهم داشته­ اند و اينک با تغافل و سکوت، آفات و آسيب­ های وارد بر آن را ناديده می گيرند.»

انتخابات رياست جمهوری ايران روز ۲۴ خردادماه جاری برگزاری می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates