19.11.2019

گزارش اینترسپت از ‘مذاکرات محرمانه’ نیروی قدس سپاه و اخوان المسلمین

بی‌بی‌سی: سایت اینترسپت می گوید مجموعه اسناد وزارت اطلاعات ایران که به این رسانه درز کرده نشان می دهد که نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و گروه اسلامگرای اخوان المسلمین در گذشته مذاکرات محرمانه ای داشته اند.

این اسناد گزارش های ماموران وزارت اطلاعات ایران بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی در عراق است که توسط یک فرد ناشناس به اینترسپت فرستاده شده است.

اینترسپت می گوید این مجموعه اسناد از رقابت میان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران حکایت دارد، از جمله این که یک جاسوس وزارت اطلاعات ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی اخبار یک دیدار سری نمایندگان نیروی قدس و گروه اخوان المسلمین را به روسای خود گزارش کرده است.

بنا بر این گزارش، نمایندگان نیروی قدس سپاه و اخوان المسلمین در ماه آوریل ۲۰۱۴ یعنی حدود هشت ماه پس از کودتای ارتش مصر علیه محمد مرسی رئیس جمهوری وابسته به گروه اخوان المسلیمن، در ترکیه دیداری داشتند؛ آنها ظاهرا خبر نداشتند که یک جاسوس وزارت اطلاعات در نشست حضور داشته که در واقع “به عنوان هماهنگ کننده جلسه عمل می کرد.”

در گزارش اینترسپت آمده که دولت ترکیه برای آن دیدار به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، ویزای سفر به این کشور را نداد اما هیاتی از مقام های نیروی قدس به سرپرستی شخصی که از او در سند با نام “ابو حسین” یاد شده است به ترکیه سفر کرد. فرستادگان اخوان المسلین عبارت بودند از: ابراهیم منیر مصطفی، محمود الابیاری و یوسف مصطفی نادا.

یوسف مصطفی نادا در مصاحبه ای با اینترسپت گفته است که در ترکیه با نیروی قدس دیدار و گفتگویی نداشته است.

بنا بر سند مذکور، هیات اخوان السملین در جریان آن دیدار با اذعان به اختلافات خود با حکومت شیعی ایران، به وجود منافع مشترک بین دو طرف از جمله مقابله با دشمن مشترک خود یعنی عربستان سعودی به خصوص در یمن اشاره کرده و پیشنهاد همکاری داده است.

بنا بر این سند، اخوان السملین در ازای همکاری در یمن خواهان در نظر گرفته شدن سهمی برای خود در عراق بوده است – جایی که معتقد بود می تواند با نفوذ خود بر گروه های سنی شکاف بین مردم اهل تسنن و تشیع را کاهش بدهد.

اینترسپت می نویسد که هیات نیروی قدس پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف بین شیعه و سنی را رد کرده و در عین حال گفته است آنها “هرگز با اخوان المسلمین اختلافی نداشته اند.”

اینترسپت می افزاید اظهارات نمایندگان نیروی قدس به آزردگی خاطر طرف مصری منجر شد: “این نظر توسط هیات اخوان المسلمین پذیرفته نشد.”

بنا بر سند، عامل وزارت اطلاعات گفته آماده است که در اجلاس احتمالی آینده در ترکیه یا لبنان شرکت کند. معلوم نیست که دو طرف آن نشست ها را برگزار کرده باشند.

روزنامه نیویورک تایمز و سایت اینترسپت روز دوشنبه گفتند به صدها سند اطلاعاتی ایران دست پیدا کرده‌اند که ابعاد تازه‌ای از تلاش‌های ایران برای نفوذ در عراق را به تصویر می‌کشد.

این دو رسانه می‌گویند این اسناد عمدتا گزارش های ماموران وزارت اطلاعات ایران بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی در عراق است که یک ماموریت مهم آنها رخنه در عرصه سیاسی عراق و استخدام جاسوس و عامل در سطوح حساس و ارشد بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates