28.11.2019

معترضان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف را به آتش کشیدند


دویچه‌وله: در ادامه ناآرامی‌های عراق، شماری از معترضان به کنسولگری ایران در نجف حمله کرده و ساختمان آن را به آتش کشیدند. وزارت خارجه عراق این حمله را محکوم کرده است. دست‌کم دو نفر در این حمله کشته شدند.

در واپسین ساعات روز چهارشنبه ۲۷ نوامبر صدها معترض عراقی به ساختمان کنسولگری ایران در نجف حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

شاهدان عینی گفته‌اند نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور و نیز گلوله‌های جنگی علیه معترضان استفاده کردند. براساس گزارش خبرگزاری آلمان در این حمله دست‌کم دو نفر کشته شدند.

معترضان عراقی پیش از آن نیز به کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در بصره و کربلا نیز حمله کرده بودند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

گفته می‌شود که در زمان حمله معترضان به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف، هیچ یک از دیپلمات‌ها و کارکنان نمایندگی سیاسی ایران در ساختمان حضور نداشته است.

نیروهای انتظامی با پرتاب گاز اشک‌آور و همچنین با شلیک گلوله سعی در متفرق کردن معترضان داشته‌اند. با این حال معترضان موفق به ورود به محوطه کنسولگری شده و ساختمان را به آتش کشیده‌اند.

خشم معترضان

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که معترضان در جریان حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف شعار “پیروزی از آن مردم عراق است” و همچنین “ایران گمشو” سر داده‌اند.

معترضان با به آتش کشیدن کنسولگری ایران در شهرهای مذهبی نجف و کربلا نسبت به دخالت‌های این کشور در امور داخلی عراق اعتراض کرده‌اند. گفته می‌شود که مشارکت ایران در سرکوب معترضان در عراق به خشم مردم علیه این کشور افزوده است.

Irak Proteste

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود به تلاش معترضان به ورود به کنسولگری ایران در کربلا نیز اشاره کرده است. معترضان در نخستین روزهای ماه جاری به کنسولگری ایران در کربلا حمله کرده بودند، اما موفق به ورود به درون محوطه این ساختمان نشده بودند.

نیروهای انتظامی عراق برای متفرق کردن معترضانی که قصد ورود به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا را داشتند، اقدام به تیراندازی کرده بودند. در جریان درگیری نیروهای انتظامی عراق با معترضان، چهار نفر کشته شده بود.

پیش از آن، معترضان به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره نیز حمله کرده بودند.

بیانیه وزارت امور خارجه عراق

وزارت امور خارجه عراق بامداد روز پنجشنبه هفتم آذر (۲۸ نوامبر) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به حمله معترضان به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف واکنش نشان داد و این حمله را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که هدف از حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف، آسیب رساندن به پیوند تاریخی دو کشور ایران و عراق بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates