29.11.2019

ادامه شناسایی و بازداشت ده‌ها تن از معترضان در تهران، اصفهان و شیراز


رادیوفردا: مقام های انتظامی و امنیتی ایران روز پنجشنبه هفتم آذر ماه از ادامه بازداشت دستکم ۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های اخیر در چند شهر ایران از جمله تهران، شیراز و اصفهان خبر داده‌اند.

فرمانده انتظامی غرب استان تهران می‌گوید، ۳۰ نفر از عوامل اصلی« اغتشاشات در ناآرامی های اخیر شهرستان‌های غرب استان دستگیر شده‌اند.

در پی تجمع‌ها و اعتراضات گسترده در ایران که به دنبال افزایش قیمت بنزین رخ داد، مقام‌های مسئول در کشور به پیروی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از این اعتراضات به عنوان «اغتشاش» و از معترضان به عنوان «اشرار» یاد می‌کنند.

محسن خانچرلی، فرمانده انتظامی غرب استان تهران گفته است، «در ادامه شناسایی عناصر اصلی اغتشاش و اخلالگران حوادث اخیر که باعث تخریب اموال عمومی و بروز ناامنی درشهرستان‌های غرب استان تهران شده بودند، دستگیری عوامل اصلی ناامنی های اخیر همچنان در دستور کار پلیس قرار دارد.»

این مقام پلیس اضافه کرده است:« ماموران با کار اطلاعاتی گسترده، ۳۰ نفر از عوامل اصلی و محرک اغتشاشات شهرستان های استان را شناسایی و پس از هماهنگی قضائی، متهمان را در عملیات های جداگانه در مخفیگاهشان دستگیر کردند.»

محسن خانچرلی می گوید، افراد بازداشت دستگیر شده که «در تجمعات اخیر دست به خرابکاری و حمله به ماموران زده بودند»، پس از دستگیری به اتهامات خود اعتراف کردند.

به دنبال افزایش بهای بنزین در هفته گذشته، بسیاری از شهرهای ایران شاهد تظاهرات بی‌سابقه بود و طبق برآوردهای رادیو فردا و سازمان عفو بین‌الملل، پاسخ حکومت به اعتراض ناراضیان دست‌کم ۱۴۳ کشته و حدود پنج هزار بازداشتی به دنبال داشته است.

بازداشت ها در اصفهان

مهدی معصوم بیگی، فرمانده انتظامی استان اصفهان هم روز پنجشنبه از دستگیری هفت تن دیگر از رهبران و عاملان اصلی «اغتشاش‌های اخیر در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و پلیسی» توسط ماموران امنیتی خبر داد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفته است:«در ادامه شناسایی عناصر اصلی اغتشاش و اخلالگران نظم عمومی که با سوءاستفاده وموج سواری بر اعتراضات مردم در خصوص طرح سهمیه بندی بنزین اقدام به تخریب و آتش زدن سازمان یافته اموال و اماکن عمومی و دولتی و تعرض به جان و مال مردم کردند، روز گذشته در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و پلیسی هفت نفر دیگر از این افراد در مخفیگاه های خود شناسایی و دستگیر شدند.»

این مقام پلیس اصفهان هم می‌گوید، بازداشت شدگان به اتهامات خود «اقرار» و اعتراف کرده‌اند.

بازداشت ۹ تن در شیراز

رهام بخش حبیبی، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس گفته است : «۹ نفر از عاملان اصلی ارتباط با شبکه‌های معاند و بیگانه و ۲ نفر از آشوبگر اصلی اغتشاشات و تخریب اموال عمومی ناآرامی‌های هفته پایانی آبان ۹۸ در شیراز دستگیر شدند. »

این مقام قضایی استان فارس هم گفته است که متهمان بازداشت شده به «جرایم» خود اعتراف کرده‌اند.

در حالی این مقام‌های قضایی از اعتراف متهمان خبر داده‌اند که مشخص نیست آیا بازداشت شدگان از حقوق اولیه‌ای مانند دسترسی به وکیل برخوردارند یا خیر.

اعتراف افراد علیه خود و دیگران یکی از روش‌های رایج در دستگاه های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. پیش از این بسیاری نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر از نقض سیستماتیک متهمان بازداشت شده در ایران انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه، ابوالفضل بهرام‌پور، کارشناس امور دینی دعوت‌شده به صداوسیمای جمهوری اسلامی، در سخنانی در شبکه اول تلویزیون دولتی گفته معترضانی که «اکنون در زندان ما هستند» باید «زجرکش شوند».

او در ادامه مجازات‌های در نظرگرفته شده می‌گوید «باید به‌ دار آویخته شوند».

در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست کم چهار تن از معترضان در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند.
با استفاده از ایرنا و رادیو فردا؛خ

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates