05.12.2019

افزایش قیمت ارز؛ ثبت بالاترین نرخ دلار از اواخر تیر ماه

بی‌بی‌سی: افزایش نرخ ارز در بازار ایران که از روزهای پیش شروع شده کماکان ادامه یافته است.

بر اساس اعلام سنا (سامانه نظارت ارز) که قیمت ارزهای مختلف در بانکها و صرافی‌های مجاز در ایران را به طور لحظه‌ای اعلام می‌کند؛ قیمت فروش دلار در معاملات امروز به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که نسبت به دیروز ۲۰۰ تومان افزایش داشته است.

این بالاترین نرخ دلار از اواخر تیر ماه تا کنون بوده است.

بعضی منابع قیمت دلار در بازار آزاد را بین ۱۲۸۵۰ تا بالای ۱۲۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.


سامانه سنا قیمت فروش یورو در بانکها و صرافی‌های مجاز را ۱۳۹۵۰ تومان و نرخ پوند را ۱۶۸۹۱ تومان اعلام کرده است.

افزایش قیمت ارز در بازار ایران در حالیست که تا پیش از شروع ناآرامی‌های خیابانی در ایران اختلاف قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد کاهش یافته بود.

قیمت دلار سنا در اوایل آبان ماه تا حدود ۱۱ هزار تومان هم کاهش یافته بود.

تحولات بازار ارز در حالیست که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران دیروز در یادداشتی گفته بازار اینگونه نخواهد ماند.

او در حساب شخصی خود در اینستاگرام نوشته: “با توجه به ذخائر ارزی کشور و ارز صادراتی، انتظارات غیرواقعی که در بازار ارز ایجاد شده و دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده پایدار نخواهد بود.”

همزمان کانون صرافان ایران افزایش قیمت‌ها را به “هیجانات نیمه دوم سال” نسبت داده و از حذف سقف فروش ارز در صرافی‌ها خبر داده است.

هم اکنون سقف خرید ارز برای هر کد ملی در سال فقط یک بار و تا سقف ۲۲۰۰ دلار است.

کامران سلطانی‌زاده، رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان به خبرگزاری ایسنا گفته: “در روزهای اخیر قیمت ارز بین چهار تا پنج درصد افزایش یافته که ناشی از جنبه روانی است؛ اما اثر منفی جدی قیمت بنزین را بر نرخ ارز نمی‌بینیم و می‌تواند قیمت ارز به قیمت‌های قبلی برگردد.”

کانون صرافان ایران افزایش قیمت‌ ارز را به “هیجانات نیمه دوم سال” نسبت داده است

بعضی از فعالان بازار می‌گویند با افزایش قیمت بنزین و کاهش ارزش پول ملی، دوباره تقاضا برای خرید ارز در بازار ایران افزایش یافته است.

طی روزهای گذشته با افزایش نگرانی درباره احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با ارز نیمایی برای کالاهای اساسی، بعضی مقامهای دولتی در این باره هشدار دادند.

از جمله محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تنظیم بازار وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) گفته تغییر نرخ ارزی کالاهای اساسی گرانی را تشدید خواهد کرد.

او گفته: “اکنون مردم به‌واسطه افزایش قیمت بنزین تحت فشارند و اگر بخواهیم نرخ کالا‌های اساسی را هم تغییر دهیم قیمت این کالا‌ها حدود ۱۰۰درصد افزایش می‌یابد و درآمد مردم پاسخگوی این افزایش قیمت نیست. ”

او با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته “اگر همین امروز مردم و نظام بپذیرند که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را به ارز نیمایی که حدود ۱۱ هزار تومان است تغییر دهیم بدون استثنا در کالا‌های اساسی حداقل ۱۰۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت. ”

البته محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته پیش گفت در سال آینده هم کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تامین خواهد شد.

او گفته: ” اگر به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی از ارز نیمایی استفاده شود، یعنی پذیرفته‌ایم از ابتدای فرودین ماه ۹۹ مرغ و شکر به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی با دلار حدود ۱۱ هزار تومانی تامین شود که در این شرایط همه چیز گران خواهد شد، دولت به دنبال مهار تورم است.”

مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آبان ماه را ۴۱/۱ درصد اعلام کرد و بسیاری معتقدند با افزایش قیمت بنزین روند گرانی بسیاری از کالاها در ماههای آتی ادامه خواهد یافت؛ بعضی مقام‌های ایرانی افزایش قیمتها تا ۴ درصد را مجاز دانسته‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates