09.12.2019

حمله پروانه سلحشوری به سبک حکمرانی جمهوری اسلامی و «استبداد سرکش»

رادیوفردا: پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس، روز دوشبه ۱۸ آذر در نطقی جنجالی در مجلس گفت که «گسست اجتماعی، بی‌اعتمادی اجتماعی، نبود سرمایه اجتماعی، شکاف طبقاتی، شکاف جنسیتی، از معلول‌های حکمرانی غیرمطلوب کشور است.»

او افزود که «جمهوریت نظام به سمت تمرکزگرایی پیش رفته است. استبداد سرکش تام و تمام در هر یک از بخش‌ها و قدرت‌نمایی نهادهای موازی.»

این نطق پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس با واکنش برخی نمایندگان مواجه شد.

در جریان این نطق، حسینعلی حاجی دلیگانی و علیرضا سلیمی و کمی بعد عبدالله سامری از مجمع نمایندگان خوزستان با فریاد خواهان خاموش شدن میکروفون این نماینده مجلس شدند.

به هنگام ترک صحن مجلس از سوی خانم سلحشوری نیز نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد، به سوی او رفته و فریاد زده است: «نمی‌شود هر کسی هر غلطی دلش خواست انجام بدهد».

پروانه سلحشوری که پیش از این اعلام کرده بود در انتخابات آینده کاندیدا نمی‌شود، در نطق خود که روز دوشنبه در مجلس ایراد کرد، از وجود ساختارهای موازی در کشور انتقاد کرده و گفت: «حاکمیت دوگانه از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند».

حاکمیت دوگانه توصیفی است که تحلیل‌گران سیاسی برای توصیف ساختار سیاسی ایران به کار می‌برند و به وجود دو ساختار سیاسی دولت مستقر و دولت تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی اشاره دارد.

او همچنین با اشاره تلویحی به نهادهای تحت نظر آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «ما در ساختارها، دوگانه ارگان‌ها و حتی چندگانه‌هایی داریم که همه حکم می‌رانند؛ چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتاً حاکمیت دوگانه که از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند و با بازی ” کی بود کی بود من نبودم” مملکت را اداره می‌کند».

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اعتراض‌های آبان ۹۸، گفت: « تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور نمی‌دانند در بستر اجتماعی چه می‌گذرد».

به گفته خانم سلحشوری، اگر مدیران حکومت ایران از وضعیت جامعه اطلاع داشتند، «فقر و نداری و ناله‌های مردم را می‌دیدند و سیاست‌های کلان را اینگونه اعمال نمی‌کردند».

او همچنین معترضان را جوانانی توصیف کرد که «دنبال اشتغال و یک زندگی مطلوب انسانی و اجتماعی هستند».

این نماینده مجلس وضعیت فعلی حکومت ایران را «حکمرانی غیرمطلوب» دانسته و از «شوریدگی و خشم» اجتماعی، ظهور یک «طبقه نوساخته و برساخته» که به طور مداوم از حکومت امتیاز می‌گیرند ، به عنوان دیگر مشکلات جامعه ایران نام برده است.

این نماینده مجلس همچنین از «گسست اجتماعی، بی اعتمادی اجتماعی، نبود سرمایه اجتماعی، شکاف طبقاتی و شکاف جنسیتی» به عنوان پیامدهای «حکمرانی غیرمطلوب» نام برده است.

پروانه سلحشوری همچنین با اشاره تلویحی به کسانی که در اعتراض‌های آبان ۹۸ کشته شده‌‌اند، گفته است به عنوان نماینده مردم نمی‌توانم «کشته شدن جوانان میهنم» را برتابم.

این نماینده مجلس پیش از این با انتقاد از نحوه برخورد حکومت با معترضان آبان ۹۸ در توئیتی نوشت که « «مردم صدای اعتراضشان را رساندند اما با گلوله و بازداشت، جواب کوچک و بزرگ را دادند».

مواضع پروانه سلحشوری در روزهای گذشته با انتقادهای گسترده‌ای از سوی برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه مواجه شده است.

پروانه سلحشوری روز ۱۶ آذر امسال اعلام کرد که به دلیل اعتراضات آبان ماه و ساختارهای محدودکننده اقتدار مجلس در انتخابات نامزد نخواهد شد.

او از «ساختارهای محدود کننده اقتدار مجلس، نادیده گرفتن نظر و خواست مردم، رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پائیز ۹۸» به عنوان دلایل تصمیم خود برای عدم حضور در انتخابات پیش روی مجلس ایران نام برد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates