19.12.2019

اینترنت در ایران از صبح امروز دچار اختلال شده است

رادیوفردا: بنا به گزارش‌های دریافتی، اینترنت در ایران از ساعتی پیش در برخی مناطق دچار اختلال و قطعی شده است.

بنا به این گزارش‌ها، از صبح پنج‌شنبه، ۲۸ آذر، علاوه‌بر تهران، در اصفهان، شمال ایران و برخی مناطق مرکزی نیز سرویس‌های اینترنتی داخلی و خارجی به‌صورت نامنظم دچار قطعی شده‌اند.

برخی کاربران در تماس با شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت با پیام ضبط‌شده مبنی بر این‌که ««اختلال سراسری است و زمان رفع اختلال اعلام نشده» مواجه شده‌اند.

از قطعی یا اختلال در سایر نقاط هنوز گزارشی به رادیو فردا نرسیده است.

وب‌سایت امنیت سایبری «نت‌بلاکس» نیز تأیید می‌کند که از ساعت ۱۱ بامداد امروز به وقت ایران چندین ارائه‌دهنده خدمات تلفن ثابت و تلفن همراه در ایران دچار اختلال شده‌اند و این اختلال‌ها همچنان ادامه دارد.

نت‌بلاکس می‌نویسد که داده‌های شبکه، سطح اتصال ملی ایران را زیر ۵۰٪ نشان می‌دهند و این اختلال همزمان است با قطع سرویس‌های یوتیوب و گوگل در چندین کشور در صبح پنجشنبه. نت‌بلاکس اضافه می‌کند: «اگر چه ارتباط یا عدم ارتباط بین این رخدادها هنوز تأیید نشده است.»

در این خصوص بامداد امروز خبرگزاری ایلنا نوشت که «اینترنت تلفن‌های همراه با مشکل روبه‌رو شده است، علاوه بر این اختلال، تقریباً تمام فیلترشکن‌های نیز غیرفعال شده‌اند.»

در این مورد نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت امروز پنج‌شنبه به این خبرگزاری گفت که این مشکل مربوط به مسیر فیبر از اروپا است.

سجاد بنابی با بیان اینکه قطعی ارتباطات در دو نقطه؛ یکی قبل از بخارست و دیگری قبل از مونیخ روی مسیر فیبر تأمین‌کنندگان ارتباطات اتفاق افتاده است، گفت: «در حال حاضر در حال جابه‌جایی اینترنت کابران به مسیرهای سالم باقی مانده غرب و جنوب هستیم.»

او در توئیتی نیز توضیح داده است که این قطعی ارتباط، سرویس‌دهندگان بزرگ بین‌المللی نظیر گوگل را تحت تأثیر قرار داده است.

بنابی دربارهٔ زمان رفع این اختلال مطلبی عنوان نکرده است.

اواخر آبان‌ماه سال جاری، در پی اعتراضات خیابانی گسترده در بیش از ۲۰۰ شهر ایران، دسترسی عمومی به اینترنت، دست‌کم به مدت پنج روز، قطع شد.

پس از آن یک نماینده مجلس گفت که با قطع دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان به کسب و کارهای حوزه فناوری خسارت وارد شده است.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که درصدد عملی کردن طرحی برای جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی است و تا کنون نیز بخش‌هایی از این طرح را با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» رونمایی کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی هدف از این کار را استقلال و «تاب‌آوری» شبکه ملی اطلاعات در صورت قطع شدن اینترنت جهانی اعلام می‌کنند، اما منتقدان می‌گویند هدف این کار سیاسی است و برای ایجاد محدودیت ارتباطی از طریق قطع کامل اینترنت جهانی.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند توان فنی جمهوری اسلامی برای اجرایی کردن این پروژه به طور کامل در حدی نیست که بتواند در آینده‌ای نزدیک به این هدف نائل شود.

اختلال در گوگل و یوتیوب در چند کشور

نت‌بلاکس امروز همچنین نوشت که داده‌های شبکه، قطع دسترسی به جی‌میل، یوتیوب و سایر خدمات گوگل را در کشورهای مختلف طی امروز تأیید می‌کند.

نت‌بلاکس اضافه می‌کند که این اختلالات با یک خطای فنی یا مشکل دیگر در ارتباط با زیرساخت‌های گوگل یا اتصال بین مراکز داده منطقه‌ای ارتباط دارد و مرتبط با فیلترینگ سایت‌ها نیست.

بنا به این گزارش، صبح امروز کاربران در ترکیه، بلغارستان و اروپای شرقی برای اولین بار گزارش داده‌اند که دسترسی به چندین سرویس گوگل در برایشان دشوار بوده است. نب‌بلاکس می‌نویسد که فهرست کامل مناطقی که دچار این اختلالات شده‌اند هنوز در دست نیست و شرکت گوگل هم هنوز گزارشی در این مورد منتشر نکرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates