13.01.2020

سخنگوی دولت: همه مسئولان به ما اطمینان دادند موشکی در کار نبوده است

رادیو فردا: علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز دوشنبه در نشست خبری خود با ذکر این‌که «دولت، خود گرفتار چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است»، گفت که «همه مسئولان ذیربط» به دولت گفته بودند که در مورد علت سقوط هواپیمای اوکراینی «موشکی در کار نبوده است.»

او توضیح بیشتری در مورد «همه مسئولان ذیربطی» که به دولت اطلاعات غلط ارائه کرده‌اند نداد و از فردی یا نهادی نام نبرد.

علی ربیعی همچنین نگفت که آیا قرار است با مسئولی یا نهادی به خاطر «اطمینان دادن» اشتباه به دولت برخوردی شود یا خیر.

بامداد چهارشنبه، ۱۸ دی، ساعتی پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین از مقصد تهران، دقایقی پس از برخاستن، سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن، از جمله ۱۴۶ ایرانی، کشته شدند.

در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی به مدت سه روز به انکار شدید این احتمالات برخاستند و آن را «جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن» قلمداد کردند، تا بامدادِ ۲۱ دی که فرمانده هوافضای سپاه پاسداران مسئولیت شلیک موشک به این هواپیما را بر عهده گرفت.

پیش از پذیرفتن مسئولیت از سوی سپاه پاسداران، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در توئیتی «کارگزاران ایرانی‌تبار رسانه‌های فارسی‌زبان» را تهدید کرده بود که سخنی در ارتباط با احتمال برخورد موشک با هواپیمای اوکراینی بیان نکنند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز دوشنبه در ادامه نشست خبری خود گفت: «ما متهم به دروغگویی و پنهانکاری شدیم در حالی‌که واقعاً اینگونه نبود. حتی در بیانیه‌ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم.»

او در ادامه در مورد زمان‌بندی دریافت اطلاعات توسط حسن روحانی توضیحاتی داد.

سخنگوی دولت با این وجود سخن مقام‌های آمریکایی در مورد احتمال برخورد موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی را «جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران» خواند و گفت که از سوی دولت ایران «همه موضع‌گیری‌ها ریشه در بی‌اطلاعی یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آنها داشت.»

با وجود اظهار تأسف و عذرخواهی برخی مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد این حادثه، بستگان قربانیان سقوط این هواپیما بر اثر شلیک موشک، به رادیو فردا گفته‌اند که تا این لحظه هنوز «هیچ مسئول یا نهادی با آنها هیچ تماسی نگرفته» است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز که طبق قانون، مهم‌ترین مسئول نیروهای نظامی ایران است و به‌صراحت تأکید کرده که مسئولیت و مدیریت نیروهای مسلح با خودش است، در واکنش‌های خود از عذرخواهی در مورد این حادثه خودداری کرده است.

اعتراض مردمی به این روند، طی دو روز اخیر شکل تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، اهواز، اصفهان، تبریز، گرگان، سنندج، کرمانشاه، شیراز، قزوین، سمنان، دامغان، یزد، شاهرود، آمل و بابل به خود گرفته و معترضان شعارهایی علیه شخص آیت‌الله خامنه‌ای سر داده‌اند.

گزارش‌های دریافتی حاکی از شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز منتشر شده است. همچنین فیلم‌هایی درباره مجروح شدن یکی از معترضان در تهران منتشر شده است. در این فیلم‌ها یک فرد لباس شخصی با تفنگ مشخص است و در توضیح آن گفته شده که این فرد به پای یک زن شلیک کرده است.

در واکنش به این رویدادها، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیام‌هایی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشته است که «دست از کشتن مردم بزرگ ایران بردارید.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز دوشنبه در ادامه نشست خبر خود به این پیام هم واکنش داشت و گفت: «در خلال این سوگواری مردم ایران شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده‌است؛ مردم ایران فراموش نمی‌کنند … هم او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به ناامیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می‌گیرد.»
منابع: ایرنا و رادیو فردا / پ.پ

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates