14.01.2020

فائزه هاشمی: آیت‌الله خامنه‌ای کناره‌گیری کند

بی‌بی‌سی: فائزه هاشمی در یک فایل صوتی خواستار کناره‌گیری آیت‌الله خامنه‌ای از رهبری شده است. او در این فایل، همچنین خواستار ادامه اعتراضات در ایران شد و همزمان از رویکرد اصلاح‌طلبان انتقاد کرده است.

فائزه هاشمی، فعال سیاسی، نماینده پیشین مجلس ایران و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی در یک فایل صوتی که به دست بی‌بی‌سی رسیده، به شدت از نحوه اداره کشور انتقاد کرده و از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، خواسته تا از رهبری کناره‌گیری کند.

خانم هاشمی خواستار تغییرات بنیادین در حکومت و کنار رفتن آیت الله علی خامنه ای شده و می‌گوید که “حکومت کردن برای هر کسی حد و حدودی دارد. آقای خامنه ای به اندازه کافی حکومت کرد و اگر تغییرات بنیادین و انتقال قدرت را خودش ایجاد کند، خود را عاقبت به خیر می‌کند.”

فائزه هاشمی در این فایل صوتی وضعیت فعلی کشور ایران را “متلاشی شده” توصیف می‌کند و و خطاب به رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که “آقای خامنه‌ای شما تنها کسی هستید که می‌توانید بدون هزینه برای مردم و برای جامعه، تغییرات اساسی و عمیق بدهید. با جایگزین کردن نیروهای تخصصی در سیاست داخلی و در سیاست خارجی، به جای معیارهای دیگری که اصلا ربطی به مدیریت ندارد. مشابه کاری که گورباچف کرد وقتی فهمید این سیاست‌ها راه به جایی نمی‌برد و روز به روز شرایط کشور و مردم را در تمامی حوزه‌ها به جز سلاح و نظامی‌گری نابود می کند.”

او گفته “ما نیاز به تغییرات جدی داریم اگر شما به عنوان رهبر جامعه نخواهید این تغییرات را بدهید اتفاقات دیگری می افتد. تا کی سرکوب؟ تا کی کشتن؟ تا کی زندان؟ بالاخره اینها هم یک روزی اشباع می‌شود”.

“رهبر بی‌کفایت، استعفا استعفا” از جمله شعارهای روز گذشته معترضان

مقام‌های ایرانی تاکنون از بیان شمار کشته شدگان اعتراضات آبان ماه خودداری کرده‌‎اند اما رویترز شمار کشته‌شدگان را تا ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است. سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز دست کم از کشته شدن ۳۰۴ نفر خبر داده بود.

فائزه هاشمی خطاب به آیت الله علی خامنه‌ای ادامه می‌دهد: “اگر به دموکراسی به حقوق بشر به اصول مدیریت و شایسته سالاری، اگر به ایران و ایرانی بودن و به رفاه و معیشت و امنیت مردم در سطحی که مردم انتظار دارند اعتقادی ندارید اقلا برای نجات اسلام یک حرکتی بکنید. الان دیگر خودتان ارزیابی دارید که اسلام در کشور ما در بدترین شرایط خود در طول تاریخ قرار گرفته و بلایی که در این دوران سر اسلام آمده فاجعه است. روز به روز هم با عملکرد و خطاهای بیشتر ما به نام یک کشور اسلامی و به نام نظام اسلامی بدتر و بدتر می‍‌شود.

در خردادماه امسال تعدادی از فعالان مدنی‌ و سیاسی در داخل ایران در نامه‌ای خواستار استعفای رهبری جمهوری اسلامی از قدرت و تغییر قانون اساسی ایران شده بودند. اما پس از آن، بسیاری از این امضاکنندگان این بیانیه‌ها بازداشت و احضار شدند.

در سه دهه گذشته که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر ایران انتخاب شده، طیف گسترده‌ای از دوستان سابق، چپ‌های زندانی و فعالان سیاسی و فرزند کشته‌شدگان جنگ ایران به او نامه‌هایی نوشته‌اند. هر چند ارسال این نامه‌ها و انتقادها عمدتا مسیری یک‌طرفه است. این انتقادات اغلب برای منتقدانشان پیامدهای سنگینی هم داشته و با واکنش‌ تند نهادهای امنیتی و قضایی ایران مواجه شده است.

علی‌اکبر سعیدی سیرجانی، آیت‌الله حسینعلی منتظری، یدالله سحابی، قاسم شعله سعدی، احمد قابل، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد نوری‌زاد هم از جمله منتقدان آیت‌الله خامنه‌ای بودند که به خاطر انتقادشان از ولی فقیه زیر فشار قرار گرفتند، کشته شدند و یا به زندان افتادند.

در روزهای گذشته در تجمعات اعتراضی که در برخی از شهرهای ایران برای همدردی با بازماندگان هواپیمای ساقط شده شکل گرفت، اغلب شعارهای علیه رهبر ایران و سپاه پاسداران بود.

“رهبر بی‌کفایت، استعفا استعفا”، “سلیمانی قاتل رهبرشم قاتله”، “کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم.” و “رئیس کل قوا، استعفا استعفا”از جمله شعارهایی بود که در این تجمعات سرداده شد.

تهران، مشهد، بابل، اصفهان، شیراز، کرمانشاه و یزد از جمله شهرهایی بود که معترضان در آن به وضعیت عمومی کشور اعتراض کردند.
انتقاد از تشییع‌کنندگان قاسم سلیمانی

خانم هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته “همه وظیفه دارند برای ثبت در تاریخ هم که شده اینها را بگویند و منتقل کنند. بعدا نگویند نمی‌دانستیم، نفهمیدیم، چه‌جوری این‌جوری شد و اگر می‌دانستیم نمی‌گذاشتیم. همین قضیه موشک را گفتند نمی‌دانستیم و اطلاع نداشتیم. همه اینها بهانه است.”

بیش از سه روز طول کشید تا مقام‌های ایرانی بپذیرند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ با آتش پدافند هوایی ایران ساقط شده است. پیش از این موضع آنها بیشتر بر سکوت و انکار بود.

فائزه هاشمی در این فایل صوتی، جمعیتی که برای تشییع جنازه قاسم سلیمانی جمع شده بودند را با “مردم دوران محمد مصدق”، نخست وزیر پیشین ایران در حکومت محمدرضا شاه پهلوی مقایسه کرده و گفته است: “من یاد دوران مصدق که در تاریخ خوانده‌ام افتادم که مردم یک روز آمدند و گفتند درود بر مصدق و فردایش آمدند گفتند مرگ بر مصدق. و مصدق سرنگون شد. یعنی بالاخره حالا اگر نظام نمی‌خواهد کاری بکند ما باید حرکت‌های مان و عملکردمان را با ارزیابی بیشتر و با واقع بینی بیشتر انجام دهیم اینطور که بخواهیم احساساتی برخورد کنیم نتیجه‌اش تداوم همین نظام با تمام این مشکلات است و هیچ تغییری هم اتفاق نمی‌افتد.”

فائزه هاشمی در این فایل صوتی، جمعیتی که برای تشییع جنازه قاسم سلیمانی جمع شده بودند را با “مردم دوران محمد مصدق”، نخست وزیر پیشین ایران در حکومت محمدرضا شاه پهلوی مقایسه کرده

به گفته خانم هاشمی “ما مردم هم مهم هستیم که چگونه عمل می‌کنیم. سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی‌کند مگر اینکه خود آن قوم یا جامعه یا ملت بخواهند حرکت کنند و تکانی به خودشان بدهند.”

او همچنین به نافرمانی های مدنی برخی از ورزشکاران ایرانی اشاره کرده و می گوید: “ما اخیرا داریم می‌بینیم که ورزشکاران‌‎مان به عنوان نماینده ایران می‌روند و بی‌حجاب بازی می کنند یا کیمیا علیزاده که از ایران رفت. این نافرمانیهای مدنی خیلی مهم است اگر این اتفاقات در ورزش گسترش پیدا کند و همه خودشان را درگیر کنند. هنرمندان و سیاستمداران.”

کیمیا علیزاده، قهرمان مسابقات تکواندوی المپیک پس از سپری شدن یک‌ماه از خروجش از ایران اعلام کرده برای تیم ملی ایران دیگر مسابقه نخواهد داد.
انتقاد تند از اصطلاح‌طلبان و دعوت برای ادامه اعتراضات

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این فایل صوتی به شدت از اصلاح‌طلبان انتقاد می‌کند و می‌گوید: “یک اتفاق خیلی بدی هم که افتاده وضعیت اصلاح‌طلبی ما است. ما متاسفانه می‌بینیم شخصیت‌‍های اصلاح‌طلب یا اشخاص اصلاح‌طلب ما حالا چه حقیقی و چه حقوقی، در تحکیم خطاهای نظام بدتر از اصولگراها شده‌اند با بیانیه‌هایی که می‌دهند، با حمایت‌های بی‌منطقی که می‌کنند، با ذکر نکردن مشکلات واقعی و با نداشتن واقع بینی. به نظر می‌آید بقا و ماندگاری و قدرت یا آسیب ندیدن یک چیز عمومی شده حالا بعضی‌ها یک سمتی دارند می‌خواهند بمانند، بعضی ها نگران هستند اگر غیر از این شود با آنها برخورد می‌شود. دلایل متعدد خیلی زیاد دیگری هم می‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین ما خودمان هم یک تقصیر اساسی داریم.”

خانم هاشمی به اعتراضات مردمی نسبت به سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر اصابت موشک سپاه و پنهانکاری مقامات اشاره می کند و می گوید: “وقتی سیاست‌های غلط، مملکت را به اینجا می‌رساند و اینطور با مردم برخورد می شود بالاخره یک جایی بیرون می‌زند. مردم ۸۸ با سکوت آمدند، ۹۶ یک جور دیگر آمدند، آبان ۹۸ یک جور دیگر آمدند و الان این طور آمدند. دیگران هم باید با مردم همراهی کنند. من تاکید می‌کنم بر اعتراضات مدنی که مردم همیشه مدنی عمل کرده‌اند و اگر می‌بینیم اغتشاشی اتفاق می‌ا‌فتد مردم نیستند. نیروهای نفوذی حکومتی هستند که می‌آیند و این اتفاقات را رقم می‌زنند. باید این اعتراضات ادامه پیدا کند و به سمتی برویم که حاکمیت مجبور شود یک تصمیم بگیرد.”

خانم هاشمی درحالی خواهان ادامه اعتراضات در ایران شده که گزارش‌هایی از جو امنیتی شدید در این شهرهای مختلف ایران مخابره شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates