16.01.2020

رضا پهلوی: مذاکره با حکومت جمهوری اسلامی باید پایان یابد

رادیوفردا: شاهزاده رضا پهلوی روز چهارشنبه ۲۵ دی خواستار فشار حداکثری به حکومت جمهوری اسلامی ایران و حمایت حداکثری از مردم شد.

آخرین ولیعهد ایران که در موسسه «هادسون» در واشنگتن دی‌سی سخنرانی می‌کرد، با تاکید بر اینکه رفتار رژیم جمهوری اسلامی تغییر نخواهد کرد، پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با حکومت جمهوری اسلامی را خیانت به مردم ایران خواند.

به گفته آقای پهلوی، برای مردم قابل قبول نیست که غرب بخواهد با حکومت جمهوری اسلامی مذاکره کند، چرا که ماهیت حکومت تغییر نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: «وقت آن رسیده که مذاکره بی‌پایان با حکومت جمهوری اسلامی به پایان برسد و با مردم ایران مذاکره شود».

ولیعهد پیشین ایران افزود که رژیم جمهوری اسلامی یک رژیم عادی نیست و رفتار خود را تغییر نخواهد داد.

رضا پهلوی درباره انتظار خود از کشورهای غربی گفت که دولت دونالد ترامپ بیشتر از همه دولت‌های آمریکا در ۴۰ سال گذشته با مردم ایران همراهی کرده و بین مردم و حکومت تفاوت قائل شده است.

آمریکا پس از خروج از برجام در اردیبهشت پارسال خواستار مذاکره برای یک توافق جامع شده که موضوعات دیگر از جمله برنامه موشکی و اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه را نیز شامل شود.

مقامات ایران اما این پیشنهاد را کرده‌اند.

در آخرین موضع‌گیری مقامات کشورهای اروپایی نیز، وزیرخارجه فرانسه گفته است یک توافق فراگیرتر همراه با کاهش تحریم‌های آمریکا تنها راه برون‌رفت از بحران ایران است.

با این حال شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید هر اقدامی به جز تغییر رژیم کار بیهوده‌ای است

او تاکید کرد: «مردم انتظار دارند که حمایت از آنان تنها حمایت اخلاقی نباشد و به نام مذاکره تنها گذاشته نشوند. برای آمریکا و متحدان غربی بهترین راهکار اعتماد نکردن به حکومت است».

شاهزاده رضا پهلوی خطاب به کشورهای غربی اعلام کرد که باید از کشته شدن مردم جلوگیری کنید.

او درباره تکرار تجربه حمله آمریکا به عراق و افغانستان گفت: «دخالت خارجی در عراق و افغانستان به تغییر منجر شد. مردم ایران از شما نمی‌خواهند که برایشان انتخاب کنید بلکه می‌خواهند حمایت‌شان کنید».

دولت ترامپ همواره تأکید کرده است که هدفش تغییر رژیم در ایران نیست و خواسته‌اش دستیابی به توافقی جدید با تهران است که در آن تغییر رفتار منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز گنجانده شده باشد.

«شاهد پایان رژیم هستیم»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به اعتراضات آبان‌ماه امسال گفت: «ماله‌کش‌های رژیم تلاش می‌کنند که در رسانه‌های دنیا اقدامات حکومت را توجیه کنند».

او همچنین گفت که اذعان مقامات جمهوری اسلامی به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی تنها به دلیل فشار خارجی بود.

آخرین ولیعهد ایران تاکید کرد که کشورهای خارجی باید از مردم ایران نیز «مثل قربانیان هواپیمای مسافربری حمایت کنند».

رضا پهلوی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا امسال پایان حکومت جمهوری اسلامی خواهد بود، گفت که شاهد پایان این رژیم هستیم و رهبران حکومت به خصوص آقای خامنه‌ای باید حکومت را رها کنند و اجازه دهند مردم با کمترین هزینه، به آزادی دست پیدا کنند.

اعتراضات آبان‌ماه به لحاظ گستردگی در دوره حکومت جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود. همچنین تکرار اعتراضات به فاصله کوتاه از یکدیگر بی‌سابقه بوده است.

آقای پهلوی در پاسخ به سئوالی درباره فراخوان ندادن برای اعتصابات سراسری گفت که دادن این فراخوان نیاز به هماهنگی و منابع مالی دارد.

او اضافه کرد: «زمانی می‌توانیم تقاضای اعتصاب کنیم که افراد مطمئن باشند خسارات‌شان جبران می‌شود و از تامین مخارج خانواده‌هایشان در نمی‌مانند».

پس از اعتراضات آبان‌ماه در شهرهای مختلف ایران، بحث‌هایی درباره تشکل‌یابی کارگران و مزدبگیران و حتی اعتصاب گسترده و سراسری مطرح شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates