16.01.2020

پروانه سلحشوری: تفکری خاص در صدا‌و‌سیما، ضدملی عمل می‌کند

دویچه‌وله: پروانه سلحشوری، نماینده مجلس گفت صدا‌و‌سیمای دولتی ایران در انحصار جریان و تفکری خاص است که “ضدمردمی” عمل می‌کند و دروغ می‌گوید. او سخنان اخیر یک مجری زن را از نشانه‌های سیاست تفرقه افکنی دانست.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس در واکنش به سخنان چند روز گذشته یک مجری زن در شبکه «افق» تلویزیون دولتی ایران، صدا‌و‌سیما را در انحصار افرادی با تفکراتی خاص دانست که “عامدانه” قصد تفرقه‌افکنی میان مردم را دارند و “ضدمردم” عمل می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در سال‌های اوایل وقوع انقلاب ۵۷، مصباح یزدی، یکی از مدرسان حوزه های علمیه، نیز همین حرف این مجری را مطرح کرده بود که “هرکس با ما نیست از کشور بیرون برود؛ ما در این کشور می‌خواهیم به کسانی که همفکرمان هستند، حکومت کنیم”، اضافه کرد: «ایران ارث پدری کسی نیست که چنین حرف‌هایی را مطرح کند و باید دید که چطور یک مجری به خودش اجازه می‌دهد که چنین حرف‌هایی را در برنامه زنده تلویزیونی بزند؟!»

به گزارش ایلنا، سلحشوری این سخنان مجری را “نفرت‌پراکنی” دانست و با اشاره به اینکه صداوسیما با “خودی و غیرخودی” کردن مردم، سیاست “تفرقه افکنی” خود را پیش می‌برد، گفت: «امثال این دختر جوان که در هیچ یک از دشواری‌های جامعه حضور نداشته و گرم و سرد این جامعه را ندیده، می‌خواهند اتحاد کشور را از بین ببرند اما قطعا در این راه موفق نمی‌شوند.»

در پی اقرار سپاه پاسداران به سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی که به جان باختن ۱۷۶ نفر انجامید و هم‌زمان با عیان شدن هر چه بیشتر “شلیک به اعتماد عمومی”، زینب ابوطالبی، مجری شبکه افق متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در برنامه‌ای زنده در برابر چشمان مخاطبان اعلام کرد که “همه ایرانیان” به گفته او “مدل زندگی سلحشورانه” را می‌پسندند و اگر کسی به این مدل زندگی اعتقاد ندارد “جمع کند و از ایران برود.”

“سوء تفاهم شده، جا دارد عذرخواهی کنم”

زینب ابوطالبی، مجری شبکه افق به خاطر اظهارات اخیرش “به نوعی” از مردم عذرخواهی کرد.

او در فیلمی‌کوتاه (دو دقیقه و ۱۸ ثانیه) که با خنده‌های کوتاه او شروع می‌شود و مشخص است چندین بار هم تدوین شده، گفت سخنانش در آن برنامه، در فضای “متشنج و ناایمن روانی” بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ضبط شده بود و به گفته او ارتباطی با اعتراضات اخیر مردم بعد از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه نداشته است.

در این فیلم کوتاه که برخی سایت ها امروز آن را منتشر کردند، این مجری، گفت سخنان”ناخواسته” او، باعث سوء‌تفاهم شده و “به نظر می‌رسد جا دارد” عذرخواهی کند.

ابوطالبی، با اشاره به اینکه “بازتاب‌های خیلی بدی” از سخنان خود دریافت کرده است، گفت: « آن برنامه را ۹ روز قبل از سقوط هواپیما ضبط کردیم. من در این هواپیما، دوستانم را از دست دادم و خودم هم داغ دار هستم.»

او با اینکه تاکید می‌کند در جایگاهی نیست که تصمیم بگیرد بقیه مردم هم مثل او فکر کنند، اعتراضات مردم و دانشجویان به سه روز تاخیر در اعلام علت ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران را “اغتشاش” نامید.

مردم، مخاطب رسانه‌های خارج از کشور شدند

سلحشوری در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایلنا، به ریزش مخاطبان رادیو و تلویزیون دولتی ایران اشاره کرد و بدون اشاره به آمار و ارقام، گفت که هر روز تعداد بیشتری از مردم به جمع تحریم کنندگان برنامه‌های این رسانه اضافه می‌شوند.

عضو فراکسیون امید مجلس، با اشاره به اینکه صدا‌و‌سیما در ایران در “انحصار جریان و تفکری خاص” است، “ملی و مردمی” بودن گردانندگان و سیاست‌گذاران آن را زیر سئوال برد و گفت سیاست‌های این رسانه ” نه با دین همخوانی دارد و نه با ایرانی بودن”.

دویچه وله را در اینستاگرام دنبال کنید

سلحشوری همچنین رویکرد برنامه‌سازی این رسانه در مواجهه با بحران‌های مختلف در جامعه را “آگاهانه” و “اساساً ضدملی” دانست که باعث شده برخی برنامه‌های غیرسیاسی ورزشی مانند برنامه “نود” در سکوت حذف شوند و مردم و مخاطبان چنین برنامه‌هایی، جذب رادیوها و تلویزیون‌های خارج از کشور شوند.

او ابتدا رسانه‌های خارج از کشور را “بیگانه” نامید ولی تصریح کرد: «البته نباید به آنها رسانه‌های بیگانه بگوییم چون متاسفانه اکنون آنها در حال خودی شدن هستند و ما در حال غیرخودی شدن.»

۱۵۰ میلیون یورو کمک‌ ارزی

سلحشوری “پاسخگو نبودن به مجلس و مردم و انحصار”رادیو و تلویزیون در ایران را از جمله اشکالات قانون‌ اساسی دانست و گفت این رسانه “هرگز رسانه ملی نیست”.

به گفته این نماینده مجلس، علاوه بر بودجه سالیانه دولتی و کسب درآمدهای تبلیغاتی، هر سال از محل صندوق توسعه نیز ۱۵۰ میلیون یورو به صداوسیمای دولتی ایران پرداخت می‌شود ولی مجلس ایران هیچ گونه نظارتی بر فعالیت‌های آن ندارد و مدیران آن هم موظف به پاسخگویی نیستند. بر اساس قانون اساسی، صدا‌و‌سیما، جایگاهی انحصاری دارد و رئیس آن را رهبر جمهوری اسلامی‌ایران انتخاب می‌کند.

“اعتبار نظام و دولت سست شده است”

خانم سلحشوری در همین حال صداوسیمای دولتی ایران را فاقد “ارزش و اعتبار” دانست و با این اشاره، دولت حسن روحانی را هم بی‌اعتبار نامید و گفت که به دلیل “دروغ و نگفتن حقیقت به مردم” اکنون مقداری از اعتبار دولت و نظام سست شده است.

او گریزی هم به رد صلاحیت برخی نمایندگان مجلس زد و گفت که نماینده را به بهانه نداشتن التزام به نظام و ولی‌فقیه، رد صلاحیت می‌کنند، آیا مسئولان صداوسیما به نظام التزام دارند که این چنین سیاست‌گذاری می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates