16.01.2020

ورود لباس شخصی‌ها به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران؛ دعوت به تحصن و تظاهرات

ایران وایر: صبح روز ۲۶ دی ماه، نیروهای لباس شخصی با مجوز حراست دانشگاه تهران، وارد خوابگاه «شهدای دانشجو» در این دانشگاه شدند و بعد از حضور در اتاق یکی از دانشجویان از او خواستند که تمامی وسایل‌اش، مخصوصا گوشی موبایل خود را تحویل دهد. نیروهای لباس شخصی دانشجویان را تهدید کرده‌اند که «به زودی با جمعیت بیشتری باز می‌گردیم.»

پنج روز از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های شهرهای مختلف ایران می‌گذرد. در شب‌های نخست، دانشجویان در تهران، اصفهان‌ و کردستان و برخی دیگر از شهرهای ایران، در محیط داخل دانشگاه تجمع کردند و شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران سر دادند. تمامی این تجمعات با حضور نیروهای یگان ویژه، بسیجی‌ها و نیروهای لباس شخصی، پس از چند ساعت، به پایان رسید.

اما هر روز، دانشجویان خبر دادند که به تجمعات خود ادامه خواهند داد. تا آن‌که چهارشنبه شب، ۲۵ دی ماه، خبر رسید با توجه به «هشدارهایی از سوی نهادهای خارج از دانشگاه و تذکرهای نهادهای دانشگاهی» تجمعات آن شب، لغو می‌شود. تصاویر و ویدیوهای دریافتی از داخل ایران حاکی از حضور گسترده نیروهای یگان ویژه جمهوری اسلامی در میادین اصلی شهرهای بزرگ و مقابل درهای ورودی دانشگاه‌های مختلف خصوصا دانشگاه تهران و امیرکبیر بود.

حالا، پنج‌شنبه صبح، دانشجویان دانشگاه تهران خبر داده‌اند که نیروهای لباس شخصی وارد خوابگاه آ‌ن‌ها شده‌‌اند: «دو نفر لباس شخصی وارد اتاق یکی از دانشجویان شدند و از او خواستند وسایل خود را خصوصا گوشی موبایل‌اش را تحویل دهد. بعضی از دانشجویان که متوجه حضور آن‌ها شده بودند، شروع به سر و صدا کردند و در نهایت، آن دو نفر بدون آن‌که وسیله‌ای ببرند، فرار کردند. البته در حین رفتن، خطاب به دانشجویان معترض گفتند: “منتظر ما باشید، با تعداد بیشتر برمی‌گردیم.”»

در عین حال، به گفته دانشجویان دانشگاه تهران این دو نفر لباس شخصی با دستور مستقیم حراست دانشگاه وارد خوابگاه شدند: «حراست با نگهبان خوابگاه تماس گرفت که باید این دو نفر را به داخل خوابگاه راه بدهند.»

از سوی دیگر، بنا به اخباری که به «ایران وایر»‌ رسیده است، هشت نفر از دانشجویان معترض در ۲۴ دی ماه، پس از تجمع اعتراضی داخل دانشگاه، مقابل در دانشگاه تهران بازداشت شدند. اسامی این دانشجویان بنابه‌درخواست خانواده‌های‌شان قرار است فعلا منتشر نشود. اما به گفته برخی از خانواده‌ها، در ابتدا از آن‌ها ۸۰ میلیون تومان وثیقه درخواست شده بود، و امروز این مبلغ به ۳۸۰ میلیون تومان افزایش داشته است. تمامی این هشت نفر، از دانشجویان معترض دانشگاه تهران هستند.

حالا دانشجویان معترض دانشگاه تهران قرار است عصر امروز ساعت ۶ به وقت تهران، به نشانه اعتراض به «حمله لباس شخصی‌ها به خوابگاه دانشگاه تهران» روبه‌روی این خوابگاه [نبش خیابان فرهنگی] دست به تحصن بزنند. در عین‌حال به گفته این دانشجویان به «ایران وایر»‌ مطالبه آن‌ها «آزادی بی‌قید و شرط» این هشت دانشجوی بازداشتی دانشگاه تهران است.

برخی از دانشجویان معترض هم به «ایران وایر» خبر دادند که اگر این تحصن و مطالبات آن‌ها به سرانجام نرسد، فردا به سمت نماز جمعه تهران حرکت خواهند کرد.

بعد از هشت سال، قرار است این هفته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نمازجمعه باشد. از سوی دیگر بنا به اخباری که در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده، شرکت بیمه آسیا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که تمامی نمازگزاران این نمازجمعه به صورت رایگان برای یک روز تحت بیمه این شرکت قرار خواهند گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates