21.01.2020

‘بازداشت’ یک مجروح جنگ بعد از نوشتن نامه انتقادی به آیت‌الله خامنه‌ای


بی‌بی‌سی: مرتضی امیری جرقویه و آیت الله منتظری
Image caption مرتضی امیری جرقویه مجروح جنگ ایران و عراق و از حامیان آیت الله منتظری مرجع تقلید منتقد حکومت ایران بود

براساس گزارش‌ها از ایران، ماموران امنیتی اصفهان مرتضی امیری جرقویه فعال سیاسی و از مجروحان جنگ ایران و عراق را به دنبال نوشتن نامه‌ای انتقادی به رهبر ایران دستگیر کرده‌اند.

آقای امیری جرقویه، که معلم بازنشسته است، در بخشی از نامه خود خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه نوشته “این کشتار ناجوانمردانه نه مشمول زمان می‌شود، نه از یادها و خاطره ها می رود و نه قابل توجیه است، بلکه بلاشک گریبان بانیان و آمران و عاملان آن را [اگر] امروز نه، فردا خواهد گرفت.”

براساس گزارش‌ها ماموران امنیتی مرتضی امیری جرقویه را عصر چهارشنبه ۲۵ دی و در حالی دستگیر کردند که نامه اش به رهبر جمهوری اسلامی، انتشار عمومی نیافته بود. با این حال، به دنبال دستگیری آقای امیری، نامه او به طور محدود در فضای مجازی بازتاب انعکاس داشته است.

به دنبال اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸، طیفی از فعالان ایرانی با گرایش های مختلف، با نوشته نامه های انتقادی به مسئولان حکومتی به سرکوب خشونت آمیز معترضان اعتراض کردند و عده ای از آنها با برخورد نهادهای امنیتی مواجه شدند.

در ابتدای نامه آقای امیری، که تاریخ آن “آذر ۹۸” ذکر شده، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آمده: “امید است به شکواییه این فرهنگی جانباز که از اخلاص و غیرت به شما ارسال می شود توجه کنید.” وی با انتقاد از رفتار نیروهای حکومتی با معترضان هشدار داده: “خدا می داند روزی که مردم خواران و اسلحه داران به خود آمدند و سپاهیان و نظامیان متوجه شدند و به فکر افتادند که چرا باید هموطنان و برادران خود را بکشند و مردم هم نه دست از اعتراض کشیدند نه پای از خیابان برداشتند و نه دهان از انتقاد بستند، چه خواهد شد.”

این مجروح جنگ ایران و عراق، از آیت‌الله خامنه‌ای پرسیده است: “چرا آمار شهیدان اعلام نمی‌شود؟ چرا مجرمی دستگیر و محاکمه نمی‌شود؟ مجروحین و زندانیان [اعتراضات آبان] چند هزار نفرند؟… فشار بر خانواده های آنان برای چیست؟”

او با طرح این هشدار که “خشم و نفرت مردم فراگیر و عمومی شده و همه را عصبانی و منتفر کرده” گفته است: “دنیا دیدند و فهمیدند که موضوع ‘آتش به اختیار’ در آبان خونین چقدر خون روی دست شما گذاشت و دست خونین را به آب هفت دریا نمی توان شست.”

اشاره او، به توصیه‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۹۶ خطاب به جوانان حامی حکومت است که تصریح داشت: “آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمیتواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.”

آقای امیری با توصیف نهادهای امنیتی به عنوان “پیمانکارانی که خون فرزندان ملت را به حراج و مزایده گذاشته اند” نوشته: “فرزندان مردم را دستگیر می کنند و پس از چند روز جنازه انها را به خانواده ها تحویل می دهند. آیا قرار این بود؟ ارگان ها و نهادها در کشتن و بستن و سرکوب کردن و به زندان بردن مردم با هم رقابت می کنند و از هم سبقت می گیرند.”

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل در گزارش ۲۵ آذر خود درباره اعتراضات آبان ماه ایران، مرگ ۳۰۴ نفر را در جریان این اعتراضات تایید کرد. یک هفته بعد، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع دولتی در ایران از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه خبر داد.

‘کدام گره به دست تدبیر شما باز شده؟’

مرتضی امیری جرقویه در بخشی دیگر از نامه خود، با انتقاد از شیوه رهبری آقای خامنه ای تاکید کرده: “کسی که نه آسمانی و نه معصوم و نه عقل کل است، هرگز نمی تواند مادام العمر، بلامنازع و غیرپاسخگو بر ملتی حاکم شود.”

وی از رهبر جمهوری اسلامی پرسیده: “چه خسارتی به ملک و مملکت وارد می شود اگر استعفا کنید و کار را به رفراندوم بسپارید؟ آیا کشورهای دیگر که شما را ندارند اداره نمی شوند؟ جدا نقش شما در کشور چیست؟ کدام مشکل و کدام گره و کدام بن بست به دست تدبیر شما باز شده است و در چه موضوع و مساله ای اگر شما نبودید کشور سقوط می کرد؟”

این فعال سیاسی با انتقاد از تبلیغات حکومتی در مورد آیت الله خامنه ای گفته: “چقدر باید از جیب مردم هزینه دم و دستگاه و تشریفات و مسافرت ها و بنرها و عکس ها و پوسترهای شما شود و در هر خیابان و بیابان و کوهستان و در و دیوار و ادارات و اماکن، میلیون ها عکس شما پراکنده باشد؟… کدام یک از حاکمان کشورها این همه برای کشورشان هزینه دارند؟”

او ادامه داده: “شما نمی دانید مردم در تاکسی و اتوبوس و اداره و مغازه و کوچه و بازار چه می گویند و چه می شنوند.”

آقای امیری خطاب به رهبر ایران نوشته: “یک روز شما را امام می خوانند، یک روز نایب امام مهدی می دانند، یک روز رهبر مسلمین جهان خطاب می کنند، یک روز می گویند هنگام تولد یاعلی گفتی تا… شما را به [مقام] خدایی برسانند تا زیر سایه شما پیغمبری کنند.”

اشاره این جمله، ظاهرا به اظهارات مشهور سال ۱۳۹۰ محمدسعیدی، امام جمعه قم است که در جریان یک سخنرانی گفت آقای خامنه ای، در هنگام تولد عبارت “یاعلی” را بر زبان رانده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates