25.01.2020

در رسانه‌های آمریکا؛ انتقاد شدید از مرزبانی فرودگاه بوستون در پی اخراج ‘غیرقانونی’ دانشجویان ایرانی


بی‌بی‌سی: اداره مرزبانی و گمرک آمریکا متهم شده که حکم دادگاه مبنی بر اخراج دانشجوی ایرانی را نادیده گرفته استاخراج شهاب دهقانی حسین آبادی، دانشجوی ایرانی پذیرفته شده در دانشگاه نورت‌ایسترن آمریکا که روز یکشنبه پس از ورود به فرودگاه بوستون بازداشت و یک روز بعد از خاک آمریکا اخراج شد در رسانه‌های این کشور بازتاب داشته است.

یک وکیل حقوق مدنی اداره مرزبانی این فرودگاه را متهم کرده که با نادیده گرفتن حکم دادگاه در تعلیق اخراج آقای دهقانی، اداره مرزبانی و گمرک فرودگاه بوستون “خود را بالاتر از قانون” لحاظ کرده و به این ترتیب قانون‌شکنی کرده و اکنون باید پاسخ‌گو باشد.

فرودگاه بوستون، بلای جان دانشجویان ایرانی!

مجله نیوزویک روز چهارشنبه، ۲۲ ژانویه، به نقل از سوزان چرچ، وکیل شهاب دهقانی نوشته: “حکم ماندن موقت او در خاک آمریکا را قاضی آلیسون دی. بروز از دادگاه ایالتی ماساچوست زمانی صادر کرد که شهاب هنوز در فرودگاه بود.”

در ویدیویی که از این وکیل حقوقی دوشنبه شب منتشر شد هم او دیده می‌شود که به معترضان حاضر در فرودگاه بوستون از حکم دادگاه و تعلیق موقت در اخراج آقای دهقانی می‌گوید اما اداره گمرک و مرزبانی آمریکا در جوابیه‌ای که برای شبکه سی‌ان‌ان آمریکا فرستاده مدعی شده در زمان نشاندن شهاب دهقانی در هواپیمای بازگشت از صدور حکم قاضی “مطلع نبوده” است.

نیوزویک همچنین به نقل از انجمن دفاع از آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) نوشته که از ماه اوت سال گذشته (۲۰۱۹) تاکنون ۱۰ دانشجوی ایرانی پس از ورود به فرودگاه‌های آمریکا متوقف و به این کشور بازگردانده شده‌اند که از میان این ۱۰ مورد، فرودگاه لوگان شهر بوستون با ۷ اخراج بیشترین آمار را دارد.

کرول رز، مدیر انجمن دفاع از آزادی‌های مدنی ایالت ماساچوست در همین رابطه گفته: “هیچ کس فراتر از قانون نیست و این شامل اداره گمرک و مرزبانی هم می‌شود… با توجه به رویکرد مهاجرهراسی دولت دونالد ترامپ و همچنین رویه سوال‌برانگیز اداره مرزبانی فرودگاه لوگان که چند دانشجوی ایرانی با وجود در دست داشتن ویزای معتبر را اخراج کرده، اکنون شرم‌آور است که شاهد باشیم شهاب بدون توجه به حکم قاضی اخراج شده است. انجمن هم در حال بررسی همه ظرفیت‌های قانونی است تا اداره گمرک و مرزبانی را وادار به پاسخگویی و به علت اخراج دانشجویان ایرانی و سایر کشورها که ویزای معتبر دارند مجبور به قبول مسئولیت کند.”

مقام‌های اداره مرزبانی و گمرک آمریکا به شبکه ان‌بی‌سی گفته‌اند شهاب دهقانی به علت ارتباط اعضای خانواده او با یکی از سازمان هایی که دولت آمریکا در فهرست تروریستی قرار داده از فرودگاه بوستون بازگردانده شده است

‘کسانی که ارتباط فامیلی با لیست تروریستی آمریکا داشته باشند اخراج می‌کنیم’

تام وینتر و دانیلا سیلوا گزارش‌گران شبکه ان‌بی‌سی آمریکا هم در ارتباط با همین خبر با اداره مرزبانی و گمرک آمریکا تماس گرفته‌اند و از آنها خواسته‌اند که درباره اخراج شهاب دهقان توضیح دهند.

گزارش‎گران ان‌بی‌سی می‌گویند مقام‌های اداره مرزبانی و گمرک که از جزییات علت اخراج آقای دهقانی مطلع بوده‌اند به آنها گفته‌اند که افسران مستقر در مبادی ورودی در مواردی – از جمله این مورد – کسانی را که ارتباط خانوادگی با اعضای سازمان‌هایی دارند که دولت آمریکا آنها را تروریستی شناسایی کرده از ورود به خاک آمریکا منع می‌کنند.

این مقام‌ها جزییات بیشتری درباره نحوه ارتباط اعضای خانواده شهاب دهقانی با فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا ارایه نکرد‌ه‌اند و آن طور که کری دویل، وکیل حقوقی به ان‌بی‌سی گفته اداره گمرک و مرزبانی پاسخی به استعلام او در ارتباط با جزییات اخراج این جوان ایرانی نداده است.

کرول رز، مدیر انجمن دفاع از آزادی‌های مدنی ایالت ماساچوست اما این ادعا که علت اخراج آقای دهقانی ارتباط خانوادگی او با فهرست سازمان‌های تروریستی شناخته شده از سوی دولت آمریکا بوده باشد را “شگفت‌انگیز و عصبانی‌کننده” خوانده است. او گفته سوابق و مدارک شهاب دهقانی برای اخذ ویزای آمریکا چندین ماه در دست بررسی اداره مرزبانی و گمرک و وزارت امور خارجه بوده و به این لحاظ ویزای او پس از “مداقه و بررسی مجدانه” نهادهای دولتی صادر شده بوده است.

روز پنجشنبه، ۲۳ ژانویه، همچنین دو سناتور و یکی از اعضای مجلس نمایندگان ماساچوست در نامه‌ای سرگشاده از بازگرداندن دانشجویان ایرانی در فرودگاه لوگان بوستون اظهار نگرانی شدید کردند.

سناتور ادوارد مارکی به همراه سناتور الیزابت وارن که از نامزدهای پیش‌رو دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری هم هست به همراه آیانا پرسلی، عضور مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در این نامه آورده‌اند: “ما از نحوه عملکرد اداره مرزبانی و گمرک در جریان بازداشت و اخراج شهاب دهقانی، دانشجوی دانشگاه نورت‌ایسترن به شدت نگران هستیم. ما خواستار توضیح اداره مرزبانی و گمرک در رابطه با این الگوی هدف گرفتن دانشجویان ایرانی و اخراج آنها هستیم.”

با توجه به بازتاب اخبار مربوط به این اخراج‌ها در رسانه‌های جریان اصلی آمریکا چون شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی و ورود هر دو سناتور ایالت ماساچوست به این ماجرا احتمالا در چند روز آینده باید منتظر تحولات جدید و شاید هم ورود وزارت‌خارجه یا کاخ‌سفید به این قضیه بود.

رسانه‌های منتقد آقای ترامپ او را به ارایه اطلاعات نادرست درباره تلفات نیروهای آمریکایی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد متهم می‌کنند

ترامپ: سربازان آسیب دیده از حمله موشکی ایران فقط “سردرد” دارند

اخبار مربوط به مجروح شدن سربازان آمریکایی در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد عراق که در تناقض با اظهارات اولیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکاست در چند روز گذشته مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفته است.

اریک لوتز از مجله ونیتی‌فر به اظهارات روز سه‌شنبه، ۲۱ ژانویه، آقای ترامپ در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس سوئیس پرداخته که طی آن آقای ترامپ با کم اهمیت خواندن جراحات گزارش شده گفته بود: “نیروهای ما واقعا مجروح نشده‌اند فقط برخی از آنها دچار سردرد شده‌اند… من با توجه به مجروحیت‌هایی که در میان سربازانمان دیده‌ام اینها را جراحت خیلی جدی در نظر نمی‌گیرم … کسانی را دیده‌ام که دست و پایشان را از دست داده‌اند. در قیاس با آنها من این جراحات را خیلی بد نمی‌دانم”.

نویسنده مجله ونیتی‌فر در ادامه با انتقاد از اظهارات رئیس جمهوری آمریکا نوشته: “همین دولت تحت امر آقای ترامپ اکتبر گذشته ۵۰ میلیون دلار برای تحقیقات درباره ضربات مغزی نیروهای نظامی اختصاص داد… این اظهار نظر جدید پرزیدنت ترامپ احتمالا بیشتر به کمبود دانش او درباره بهداشت روانی و شناختی مرتبط است تا این که او از روی نادانی و غرض چنین جراحاتی را کم اهمیت بخواند – و شاید هم بدتر از آن این که خواسته باشد در هنگام ایراد اظهارات اولیه درباره تلفات پس از حمله موشکی ایران که به انتقام کشتن قاسم سلیمانی روی داد دروغ گفته باشد.”


سناتور لیندسی گراهام، راست، پیش تر هم گفته بود که در همکاری نزدیک با کاخ‌سفید مشغول تهیه مفاد یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است

برجام جدید را دو سناتور آمریکایی می‌نویسند

نشریه دیلی بیست که خود را “فراجناحی اما نه بی‌تفاوت” معرفی می‌کند از تلاش مشترک سناتور دموکرات باب منندز و سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام برای تدوین پیش‌نویس طرحی خبر داده که ممکن است به توافق جدید هسته‌ای با تهران بدل شود.

ارین بانکو، خبرنگار امنیت ملی دیلی بیست روز چهارشنبه، ۲۲ ژانویه، نوشته تاییدیه این خبر را از سناتور گراهام و دو دستیار این دو سناتور کهنه‌کار گرفته است.

سناتور لیندسی گراهام که به سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران شهرت دارد و یکی از حامیان اصلی خروج دولت آمریکا از برجام بود هفته پیش هم به نشریه دیلی بیست گفته بود که تلاش مشترک او و سناتور باب منندز برای تهیه و تدوین چنین طرحی مدتی است که اغاز شده است.

“ما به راهکاری رو به جلو نیاز داریم و من مدتی است که به یافتن جایگزین‌هایی در این باره فکر می‌کنم.”

آقای گراهام تابستان گذشته هم از همکاری نزدیک خود با کاخ‌سفید برای تهیه یک توافق جدید که بتواند جایگزین برجام شود سخن گفته بود و اکنون می‌گوید در چند جلسه کاری که با سناتور باب منندز داشته این دو تلاش کرده‌اند که در فضایی فراحزبی برای شکل دادن به سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران کار کنند.

باب منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی پیش از این و دوران باراک اوباما هم از منتقدان مفاد توافق هسته‌ای میان گروه ۱+۵ و ایران – موسوم به برجام – بود و در آن زمان هم (۲۰۱۵) در تلاشی مشترک با باب کورکر، سناتور وقت ایالت تنسی و رئیس وقت کمیته روابط خارجی مجلس سنا قانونی را برای افزدون کنترل کنگره بر برجام و تحریم‌های هسته‌ای ایران به تصویب رسانده بود.


دیلی بیست در گزارشی اختصاصی مدعی شده که به اسناد جدیدی درباره فعالیت‌های سپاه رمضان از یگان‌های نیروی قدس سپاه در عراق دست یافته
اسناد جدید درباره فعالیت واحد رمضان نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق

آدام رانزلی در گزارشی مفصل و اختصاصی که برای نشریه دیلی بیست تهیه کرده از اطلاعات جدید درباره احمد فروزنده، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داده است.

او احمد فروزنده را که اطلاعات زیادی درباره او و فعالیتش در عراق وجود ندارد را یکی از اصلی‌ترین فرماندهان سپاه پاسداران معرفی کرده که بر سپاه رمضان یکی از شاخه‌های عملیاتی نیروی قدس مدیریت می‌کند یا می‌کرده است.

گزارشگر دیلی بیست احمد فروزنده را ژنرالی معرفی کرده که شبکه جاسوسی، انتقال سلاح و تربیت نیرو برای پیشبرد برنامه‌های قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را برای سال‌ها بر عهده داشته است.

در این گزارش مفصل آدام رانزلی نوشته: “سرتیپ پاسدار احمد فروزنده مسئول اجرای عملیات‌های نیروی قدس در عراق بوده است. عملیات‌هایی که نام قاسم سلیمانی را بر سر زبان‌ها انداخت.”

“رسانه‌های ایران و آمریکا مشترکا تصویری مظلوم و معصوم از قاسم سلیمانی، رئیس سابق احمد فروزنده، ترسیم کرده و در نوشته‌های بعد از کشتن او قاسم سلیمانی را یک “فرمانده در سایه” با قدرتی ماورای انسان و حیله‌گری زبردستانه جا انداخته‌اند، این در حالی است که اسناد جدید منتشر شده چنین روایتی را تصدیق نمی‌کنند”.

اشاره گزارشگر دیلی بیست به گزارشی است که دو هفته پیش وبسایت خبری- تحقیقی اینترسپت منتشر کرده بود و در آن به اسنادی از مکاتبات افسران وزارت اطلاعات ایران اشاره شده که درباره نحوه عملکرد قاسم سلیمانی در خلال جنگ علیه داعش و انتقاد افسران وزارت اطلاعات ایران از او است.


وبسایت خبری-تحقیقی اینترسپت چند هفته پیش با استناد به اسناد هک شده از وزارت اطلاعات ایران به روایت ماموران اطلاعاتی این کشور درباره قاسم سلیمانی پرداخته بوددکتر افشان استوار، از مدرسان مدرسه عالی نیروی دریایی آمریکا به گزارش‌گر دیلی‌بیست گفته: “اگر چه قاسم سلیمانی سیاست‌های راهبردی نروس قدس را ترسیم می‌کرد اما این سرهنگ‌های کمتر شناخته شده او بودند که مسئولیت عملیاتی کردن و نظارت بر اجرای این سیاست‌ها را داشتند.”

آقای استوار از احمد فروزنده به عنوان یکی از این فرماندهان کمتر شناخته شده نام برده که به گفته او در اواسط دهه نخست قرن بیست و یکم (۲۰۱۰-۲۰۰۱) نقش محوری در عملیات‌های نیروی قدس علیه نیروهای آمریکایی در عراق داشته است؛ عملیات‌هایی که به گفته منابع نظامی آمریکا منجر به کشته شدن ۶۰۰ نظامی آمریکایی و مجروح شدن صدها سرباز دیگر این کشور در آن سال‌ها شده است.

در ادامه گزارشگر دیلی بیست برای تشریح سپاه رمضان به عنوان شاخه عملیاتی نیروی قدس در عراق نوشته: “سرهنگ دونالد بیکن، فرمانده یگان ویژه و اطلاعاتی نیروهای ائتلاف در عراق ، در سال ۲۰۰۷ در یک کنفرانس خبری سپاه رمضان را چنین توصیف می‌کند: ‘ سپاه رمضان تشکیلاتی است که اینجا در عراق عملیات انجام می‌دهد – آنها اسلحه به اینجا منتقل می‌کنند و منابع مالی را برای حمایت از گروه‌های تندرو و افراطی عراق را برعهده دارند و آنها را برای آموزش به ایران می‌برند و بعد به اینجا – عراق – باز می‌گردانند.”

از ساختار یگان یا سپاه رمضان که در گزارش دیلی بیست به آن اشاره شده است اطلاعات زیاد و مستقلی در دست نیست. همچنین از مشخصات فردی و تاریخچه فعالیت‌های احمد فروزنده در سپاه پاسداران هم منابع اطلاعاتی زیادی در دسترس نیست.

وبسایت باقری که اسناد و مدارک درباره حسن باقری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در سال‌های نخست جنگ ایران و عراق را جمع‌آوری و منتشر می‌کند احمد فروزنده را از زبان خودش متولد ۱۳۳۴ در شهر آبادان معرفی کرده و در شرحی کوتاه به قلم خود او از سابقه فعالیت‌های سیاسی و امنیتی او پیش و بعد از انقلاب اسلامی نوشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates