31.01.2020

اداره مرزبانی آمریکا دستور ‘بازداشت و بازجویی’ ایرانی‌تباران را داده است


بی‌بی‌سی: براساس یک بخشنامه داخلی اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا که برای اولین بار توسط یک نشریه محلی ‘نوردن لاین ‘ منتشر شده ، از کارکنان این اداره در مرز کانادا خواسته شده تا مسافران ایرانی‌تبار را حتی با داشتن اقامت آمریکا “بازداشت و بازجویی” کنند.

در بالای این بخشنامه تک صفحه‌ای که تاریخ هم بر روی آن درج نشده، نوشته شده “رهبر ایران پس از کشتن ژنرال قاسم سلیمانی سوگند خورده که انتقام آن را خواهد گرفت – هشدار تهدید جدی”.

براساس این اطلاعیه هر کسی که متولد ایران، لبنان و یا سرزمین‌های فلسطین بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۱ باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین کسانی که با این کشورها در تماس بوده‌اند هم باید به همین روال با آنان برخورد شود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی در خصوص این نامه نوشته است که هدف اصلی این بخشنامه ایران و برخی کشورهای منطقه‌ای حامی این کشور هستند.

اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا پیشتر هرگونه دستورالعمل برای بازجویی از مردم در مرزها را تکذیب کرده بود.

یک دانشجوی ایرانی دیگر از فرودگاهی در آمریکا اخراج شد
بازتاب اخراج دانشجویان ایرانی از آمریکا در نیویورک‌تایمز
ماموران مرزبانی آمریکا متولدان ایران را ‘بازجویی می‌کنند’

در اوایل ماه ژانویه تعداد زیادی از ایرانی‌تبارها که قصد ورود به آمریکا را داشتند ساعت‌ها از ورود به آمریکا بازماندند و برخی حتی برای ساعت‌هایی بازداشت شده بودند.

برخی از این افراد گفته‌اند که از آنان سوالاتی در خصوص اعتقادات و حتی خدمت سربازی و به طور خاص نیروی قدس سپاه پرسیده شده و پاسپورت و کلید‌های آنان را گرفته بودند.

در این نامه آمده که “اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا به دنبال کسانی است که عضو نیروی قدس سپاه بوده، هر چند که افرادی که در این نیرو هستند آموزش دیده‌اند که شناسایی نشوند”.

پرامیلا جیاپال، نماینده دموکرات واشنگتن گفته است که اگر این نامه صحت داشته باشد، “به هیچ عنوان قابل قبول نیست و یادآور یک دوره سیاه در تاریخ کشورمان است. ما نمی‌توانیم وفاداری را اندازه بگیریم و یا به اسم امنیت ملی تبعیض قائل شویم”.

اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا هم در بیانیه‌ای گفته است “اگر این گزارش درست باشد، دروغ اداره گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا برملا شده است”.
حق نشر عکس thenorthernlight

روز ۴ بهمن نیز یک مامور اداره مرزبانی آمریکا به رسانه ملی کانادا گفته بود که “آنها دستور داشتند که متولدان ایران را هدف قرار دهند”.

وی که نامش فاش نشده به سی‌بی‌سی گفت که آنها باید افراد متولد ایران نگه می‌داشتند و از ده‌ها آمریکایی ایرانی تبار در مرز کانادا با آمریکا سوال‌های شخصی و حتی سیاسی کرده‌اند.

پس از افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران از ابتدای ماه ژانویه گزارش‌های متعددی منتشر شد مبنی بر اینکه بعضی از شهروندان ایرانی تبار ساکن آمریکا که شهروند یا دارنده اقامت دائمی این کشور بودند، در مرز ورودی به آمریکا سوال و جواب مفصل شده‌اند و حتی گفته شد که ماموران نظر آنها را درباره تنش میان ایران و آمریکا پرسیده‌اند.

در آن زمان، سازمان گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا با انتشار یک توییت ”بازداشت شهروندان ایرانی- آمریکایی و ممانعت از ورود” آنها به ایالات متحده و همچنین صدور هرگونه بخشنامه در این‌باره را رد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates