08.02.2020

گفت‌وگوی بورل با پومپئو درباره ایران و مسائل دیگر در واشینگتن


رادیوفردا: جوزپ بورل (چپ) در کنار مایک پومپئو

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اولین سفر رسمی خود در این مقام به پایتخت ایالات متحده روز جمعه، ۱۸ بهمن‌ماه، با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، دیدار و از جمله درباره ایران گفت‌وگو کرد.

آقای بورل خود گفت که در این دیدار با همتای آمریکایی‌اش «درباره همه چیز» گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این باره نیز که روز جمعه در حساب توییتری سخنگوی این وزارتخانه منتشر شد آمده است که این دو مقام درباره «صلح در خاورمیانه و روابط بازرگانی و تجاری اروپا و آمریکا» و همین طور سیاست‌های جمهوری اسلامی مذاکره کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین تنها اشاره شده است که توضیح خواستن «از ایران و روسیه درباره اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌شان» از جمله دیگر موضوعات مورد بحث بوده است.

با این همه درباره این موضوع هنوز جزئیات دیگری منتشر نشده است.

در حساب توییتری رسمی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تنها بر روابط دوجانبه اروپا و آمریکا و اهمیت این روابط تاکید شده است.

در همین حال در توییت جوزپ بورل به نکته‌ای اشاره شده که شاید نشان می‌دهد گفت‌وگوی این دو مقام عالی‌رتبه بدون فراز و نشیب نیز نبوده است: «در زمینه چالش‌های بنیادی، ما همیشه در یک سوی میز نشسته‌ایم، حتی زمانی که درباره همه چیز با هم توافق نداریم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته در سفر به تهران به مقامات جمهوری اسلامی اطمینان داد که این اتحادیه مهلت حل اختلافات برجامی با ایران را تا اطلاع ثانوی تمدید می‌کند تا نیازی به ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل یا وضع تحریم‌های جدید علیه ایران نباشد.

این نخستین سفر آقای بورل به ایران به عنوان جانشین فدریکا موگرینی بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates