11.02.2020

پژوهشگران فرانسه با گردهمائی در پاریس خواستار آزادی فریبا عادلخواه و رولان مارشال شدند

رادیوفرانسه: رولان مارشال و فریبا عادلخواه دو پژوهشگر فرانسوی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی هستند.
کمیتۀ حمایت از فریبا عادلخواه و رولان مارشال، دو پژوهشگر فرانسوی که در ژوئن گذشته در ایران دستگیر و از همان هنگام در زندان بسر می‌برند، امروز سه شنبه ٢٢ بهمن با برگزاری یک گردهمائی و راهپیمائی خاموش در سرای حقوق بشر پاریس، خواستار آزادی آنان شد. این کمیته با اشاره به ارجاع پروندۀ این دو تن به شعبۀ ١۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، ابراز نگرانی کرد که آنان اسیر «روندی طولانی و پایان ناپذیر» گردند.

برنارد اورکاد، پژوهشگر ارشد در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و عضو کمیتۀ حمایت از فریبا عادلخواه و رولان مارشال، امروز در گفتگو با همکاران ما در رادیو «فرانس انفو» اتهامات وارده بر این دو را «ابلهانه» خواند و گفت «در برابر اینهمه نابخردی امید چندانی برای ما نمانده است».

برنارد اورکاد تاکید کرد که بر اساس اخباری که در این دو روز اخیر از زندان به بیرون رسیده «فریبا [عادلخواه] بسیار ضعیف شده و بزحمت راه می‌رود، اما بروشنی حرف می‌زند. رولان [مارشال] از نظر روحی بسیار ضربه خورده، او فارسی صحبت نمی‌کند، برای گردشگری به ایران رفته، پنج دقیقه پس از ورود دستگیر شده و بدون هیچ توضیحی سر از زندان درآورده است». او با اشاره به اینکه آنها تنها در چهارشنبه گذشته [ ١٦ بهمن] برای نخستین بار با یک قاضی دیداری داشته‌اند، تاکید می کند که «وضعیت سلامتی هر دو آنها بسیار نامطلوب است».

برنارد اورکاد در بارۀ اتهام وارده بر رولان مارشال، «اجماع و تبانی علیۀ امنیت ملی»، می‌گوید «اینکه کسی بتواند در سی ثانیه پس از ورود به فرودگاه ثبات و امنیت دولت ایران را بر هم بزند، ابلهانه است و بخوبی نمی‌شود فهمید چرا دولت ایران به اینگونه رفتارهای اوباشگرایانه روی آورده است». او می‌افزاید «ما در برابر رفتاری نامعقول سر در گم هستیم و نمی‌دانیم چه کنیم» و با اشاره به ٢٢ بهمن، سالگرد انقلاب ایران، می‌گوید «ساده لوحانه امیدوار بودیم که به این مناسبت آنها آزاد شوند […] اما اینک در برابر اینهمه نابخردی امید چندانی نداریم».

برنارد اورکاد تاکید می‌کند که پژوهشگران حامی فریبا عادلخواه و رولان مارشال «قصد نزاع با دولت ایران را ندارند». او می‌گوید «می‌توانستیم تظاهرات خود را در این سالگرد انقلاب در برابر سفارت [جمهوری اسلامی] ایران [در پاریس] برگزار کنیم و یا اقداماتی نظیر این، اما چنین نمی‌کنیم».

او می‌گوید «آنها پس از ٢٤۵ روز انتظار [روز چهارشنبه ١٦ بهمن] در برابر یک قاضی قرار گرفتند». وی با اشاره به ارجاع پرونده به شعبۀ ١۵ دادگاه انقلاب می‌گوید «این یکی از تندروترین شعب [قضائی] است که تا کنون پژوهشگران و دوتابعیتی‌های ایرانی دیگری را بر پایۀ هوس و خیال به مجازات‌های حبس بین ١۵ تا ٢٠ سال محکوم کرده است».

در همین حال «ژان فرانسوا بَیَر»، از همکاران فریبا عادلخواه و رولان مارشال و عضو کمیتۀ حمایت از آنان، با ابراز نگرانی از ارجاع پرونده این دو تن به شعبۀ ١۵ دادگاه انقلاب محاکمۀ آنان را فاقد «هرگونه تضمین بیطرفی» می‌داند.

در مراسم روز سه شنبه در سرای حقوق بشر در پاریس، «عالییون دیانی» ستارۀ رقص سنگالی در بزرگداشت این دو پژوهشگر برنامه‌ای اجرا کرد.

مراسم مشابهی نیز همین روز در شهر استراسبورگ در شرق فرانسه برای حمایت از این دو پژوهشگر فرانسوی برگزار شد. فریبا عادلخواه و رولان مارشال، بخشی از تحصیلات دانشگاهی خود را در این شهر انجام داده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates