16.02.2020

اصابت چند راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد

رادیوفردا: یک منبع نظامی آمریکا گفته است که بامداد روز یکشنبه ۲۷ بهمن چند راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده است.

این منبع به خبرگزاری فرانسه گفته است، شلیک این راکت‌ها باعث شد که آژیر خطر در تمامی مجتمع دیپلماتیک به صدا در بیاید.

یک دیپلمات غربی در بغداد نیز اصابت این موشک ها را تایید کرده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع آمریکایی نوشته است، یک پایگاه محل استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در منطقه سبز بغداد با چند راکت هدف قرار گرفته شده است.

سرهنگ مایل کاگینس، سخنگوی آمریکایی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق اصابت راکت به پایگاه محل حضور نیروهای ائتلاف در بغداد را تایید کرده است.

وی گفته است که این حملات با راکت‌های کوچک و ساعت سه و ۲۴ دقیقه بامداد انجام شده‌اند.

این سخنگو تاکید کرده است که این حملات راکتی تلفاتی نداشته و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

این مقام نظامی جزییات بیشتری از این حملات راکتی ارائه نکرده است. رویترز می‌گوید، هنوز ابعاد و خسارات احتمالی این حملات مشخص نیست.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید، هنوز مشخص نیست که حملات راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا تلفاتی داشته‌اند یا نه.

این در حالی است که شبکه العربیه می‌گوید دستکم هشت راکت به سفارت آمریکا و مقر نیروهای ائتلاف اصابت کرده است.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که در بغداد حضور دارند می‌گویند، پس از شنیدن صدای چند انفجار بزرگ، هواپیما بر فراز منطقه سبز بغداد به پرواز در آمده است.

طبق این گزارش این نوزدهمین حمله به سفارت آمریکا در بغداد یا پایگاه های محل حضور نیروهای آمریکایی در عراق از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون است.

تاکنون گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است، اما امریکا شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در حشد الشعبی عراق را عامل این حملات می‌داند.

این در حالی است که یک سخنگوی گروه به نظامی شیعه جرکت نجباء عراق روز جمعه از آغاز شمارش معکوس عملیات این گروه علیه نیروهای آمریکایی در این کشور خبر داد.

در اوایل دی ماه در حمله راکتی به پایگاه نظامی «کی ۱» در کرکوک عراق یک کارمند قراردادی آمریکایی کشته شد.

آمریکا در واکنش به این حمله، در هشتم دی پنج مقر نیروهای شبه‌نظامی شیعه در عراق و سوریه را مورد حمله قرار داد . در این حملات شماری از شبه نظامیان شیعه کتائب (گردان‌های) حزب‌الله کشته شدند.

در ادامه ارتش آمریکا روز ۱۳ دی به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، فرمانده نیروی قدس و ۹ نفر همراه ایرانی و عراقی او را هدف حملات پهپادی قرار داد که همگی کشته شدند.

سپاه پاسداران هم بامداد ۱۸ دی در اعلامیه‌ای از حمله تلافی‌جویانه خود به دو پایگاه‌ عراقی که نیروهای نظامی ایالات متحده در آن حضور داشتند، خبر داد. ساعتی پس از حمله، وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که بیش از دوازده موشک به پایگاه عین‌الاسد و یک پایگاه دیگر در اربیل شلیک شده است.
منابع: خبرگزاری فرانسه٬ رویترز و رادیو فردا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates