11.03.2020

مصرف الکل صنعتی به هدف پیشگیری از کرونا، منجر به مرگ ٣٦ نفر در اهواز و ٧ نفر در کرج شد

رادیوفرانسه: مصرف الکل متانول، عواقب وخیمی برای سلامت و بینایی دارد.

مصرف الکل‌ صنعتی با هدف پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، باعث مرگ دستکم ٣٦ نفر در اهواز و ٧ نفر در کرج شده است. بیمارستان لقمان تهران نیز از ثبت روزانه ۵ مسمومیت ناشی از مصرف الکل غیرخوراکی در پی شیوع کرونا خبر داده است. این در حالیست که مصرف الکل هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و تنها برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده می شود.

دکتر علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز سه شنبه ٢٠ اسفند، اعلام کرد که شمار جان باختگان ناشی از مسمومیت الکلی در اهواز، به ٣٦ نفر رسیده است. وی گفت: «مسمومیت الکلی در بین تعدادی از افراد در اهواز، به دلیل مصرف الکل تقلبی رخ داده است و تا کنون ۲۷۰ نفر به بیمارستان‌های این شهرستان مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته‌اند».
علی احسان پور افزود: «بیشترین پذیرش در بیمارستان امام خمینی اهواز انجام گرفته که بنا به ضرورت، بیمارستان‌های گلستان و آیت‌الله کرمی نیز پذیرای مسموم‌شدگان خواهند بود».
به گفتۀ وی بیش از ۱۵۰ نفر از مراجعه کنندگان، بهبود یافته و از بیمارستان‌های اهواز مرخص شده‌اند».

در پی شایعۀ تأثیر مصرف الکل برای مقابله با ویروس کرونا، افراد زیادی به مصرف الکل صنعتی و مشروبات الکلی تقلبی روی آوردند که بر اثر مسمومیت ناشی از آن به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. علی بیرانوند معاون دادستان اهواز نیز در این خصوص گفت: «تا کنون ٧ نفر در این زمینه شناسایی و بازداشت شده اند».

فرهاد ابول‌نژادیان، رئيس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته بود که «آمار قربانیان مصرف الکل نباید از شمار قربانیان کرونا بالاتر رود».
تا ظهر روز سه شنبه ٢٠ اسفند، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان ١١٠ نفر ثبت شده و دست کم ۱۸ نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

افزایش مراجعه به بیمارستان لقمان تهران به دلیل مسمومیت الکلی
مسعود مردانی، عضو هیأت علمی بیمارستان لقمان حکیم در تهران گفت: «در دو هفتۀ اخیر، مواردی که با علائم مسمومیت با الکل متانول یا الکل صنعتی به بیمارستان لقمان مراجعه کرده‌اند، چندین برابر شده است». وی با تأکید بر اینکه مصرف الکل خوراکی باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «اگر مصرف الکل خوراکی باعث ابتلا به کرونا نمی‌شد، امروز در تمام کشورهایی که مصرف الکل آزاد است کسی به کرونا مبتلا نمی‌شد».
مسعود مردانی تصریح کرد: «متأسفانه برخی افراد سودجو، الکل‌های صنعتی را که نارنجی رنگ هستند، با یک مادۀ بی‌رنگ کننده مخلوط می‌کنند و رنگ الکل صنعتی را از بین می‌برند و آن را به جای اتانول به مردم می‌فروشند؛ مردم هم با مصرف آن مسموم می‌شوند».

شمار قربانیان ناشی از مصرف الکل در کرج به ٧ نفر رسید
محمد آقایاری معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج نیز با اعلام خبر مرگ ٧ نفر در استان به دلیل مسمومیت الکلی گفت: «متاسفانه چندین نفر در استان البرز دچار مسمومیت الکلی شده‌اند که تاکنون ٧ نفر جان خود را از دست داده‌اند». وی افزود: «این افراد با فریب محتویات فضای مجازی و به گمان مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت جان خود را از دست دادند».
او با هشدار نسبت به عواقب جانی و صدمۀ مصرف الکل متانول به سلامت و بینایی تصریح کرد: «تحقیقات به منظور برخورد قضایی در خصوص افراد دخیل در این موضوع در جریان است».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates