28.03.2020

نیویورک تایمز: پنتاگون طرح نابودی کتائب حزب‌الله عراق را تهیه می‌کند

بی‌بی‌سی: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اختصاصی خبر داده که با وجود دستور پنتاگون برای تهیه طرح نظامی نابودی کتائب حز‌ب‌الله، گروه‌ شبه‌نظامی شیعه عراق مورد حمایت ایران، یکی از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا ضمن تاکید بر موانع لجستیکی این طرح نسبت به احتمال درگیری نظامی گسترده با ایران هشدار داده است.

نیویورک تایمز، روز جمعه ۲۷ مارس، به نقل از چند مقام دولتی و نظامی گزارش کرد در جریان جلسه روز ۱۹ مارس در کاخ سفید، دونالد ترامپ مجوزی برای اجرای چنین عملیاتی صادر نکرده اما به پنتاگون اجازه داده به تهیه نقشه نظامی برای چنین عملیاتی ادامه دهد.

آن طور که این روزنامه آمریکایی نوشته رابرت پی. رایت، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق پس از دریافت دستوری برای تهیه نقشه چنین عملیاتی در نامه‌ای که هفته گذشته به واشنگتن فرستاده هشدار داده که چنین طرحی ممکن است به جنگ تمام عیار با ایران بینجامد و همچنین به لحاظ لجستیکی، آمریکا باید چند هزار سرباز دیگر را تنها به همین منظور به عراق اعزام کند.

علاوه بر این ژنرال وایت گوشزد کرده که چنین عملیاتی در تناقض با ماموریت نیروهای آمریکایی باقی مانده در عراق است که نابودی کامل داعش و آموزش نیروهای عراقی را مد نظر دارند.

نیویورک تایمز پیش‌تر هم گزارش کرده بود در حالی که مایک پومپئو، وزیر خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید (که جایگزین جان بولتون شده) پس از حملات جدید به نیروهای آمریکایی در عراق که به کشته شدن از جمله دو نظامی این کشور هم ختم شد، از واکنش تند و خصمانه علیه ایران و گروه‌های مورد حمایت آن در عراق حمایت می‌کنند اما در برابر کسانی چون مارک اسپر، وزیرر دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای آمریکایی نسبت به احتمال جنگ با ایران و همچنین مخالفت بغداد با چنین اقداماتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

سه هفته پیش دو سرباز آمریکایی در حمله‌ای راکتی به پایگاهی در عراق کشته شدند )

با وجود این، نیویورک تایمز نوشته مارک اسپر، وزیر دفاع، دستور تهیه نقشه و برنامه‌ریزی برای چنین عملیاتی را صادر کرده است.

نیویورک تایمز به نقل از منابع خود نوشته که نامه ژنرال رایت در مخالفت با دستور پنتاگون نشان از اختلاف جدی در داخل کابینه آقای ترامپ بر سر این موضوع دارد.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به استعلام نیویورک تایمز گفته “در ماموریت اصلی نیروهای آمریکایی در عراق که نابودی کامل داعش است تغییری به وجود نیامده” اما تاکید کرده که پنتاگون درباره مباحثات داخلی و فرضیه‌هایی که جنبه جدی و عملیاتی به خود نگرفته‌اند اظهارنظر نمی‌‎کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates