29.03.2020

رویترز: دو مامور اطلاعاتی ایران دستور قتل مسعود مولوی در ترکیه را صادر کردند

رادیوفردا: بیش از چهار ماه پس از قتل مسعود مولوی،‌ شهروند ایران، در ترکیه، خبرگزاری رویترز روز جمعه، هشتم فروردین‌ماه، در گزارشی اختصاصی نوشت که او به دستور دو مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی به قتل رسیده است.

این خبرگزاری گزارش خود را به نقل از «دو مقام ارشد در دولت ترکیه» نوشته، اما به نام این مقامات اشاره نکرده است.

مسعود مولوی وردنجانی، ۳۲ ساله، روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان سال ۹۸، در محله شیشلی استانبول هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. قاتل یک گلوله به قلب و یک گلوله به پای آقای مولوی شلیک کرده بود.

در همان زمان رسانه‌های ترکیه از مسعود مولوی به عنوان یک چهره امنیتی مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی نام بردند.

حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که همین دستگاه‌های اطلاعاتی در ترور آقای مولوی دست داشته‌اند.

به گفته یکی از مقام‌های امنیتی ترکیه که با این خبرگزاری گفت‌وگو کرده است، چند مظنون در این پرونده از جمله فرد قاتل اقرار کرده‌اند که «به دستور دو مامور اطلاعاتی در کنسول‌گری ایران» دست به این اقدام زده‌اند.

این دو مامور، به گفته منبع رویترز بر اساس «اقرار مظنونین»، «پاسپورت دیپلماتیک دارند و دستور ترور را صادر کرده‌اند».

پلیس ترکیه اوایل آذرماه سال گذشته خبر داده بود که پنج نفر را در ارتباط با تیراندازی و قتل این شهروند ایرانی بازداشت کرده است.

هنوز هیچ مقامی در تهران به این گزارش رویترز واکنش نداشته، اما پیشتر عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در آذرماه در پاسخ به سوالی درباره ترور آقای مولوی گفته بود که منتظر گزارش دستگاه قضایی و امنیتی ترکیه در این زمینه هستیم.

حال رویترز نوشته است که دولت ترکیه قرار است مسئله قتل مولوی را با دولت ایران رسما مطرح کرده و «دادستانی ترکیه نیز پیگیر این پرونده است».

به گفته یک منبع دیگر، شواهد موجود از جمله اقرار مظنونین حاکی از آن است که «دو تبعه ایران نقشی جدی در تحریک و هماهنگی» برای قتل داشته‌اند.

مسعود مولوی با نام کامل «مسعود مولوی وردنجانی» پیش از این در رسانه‌های ایران به عنوان «رئيس تیم تحقیقاتی پارسه اصفهان» و متخصص هوش مصنوعی معرفی شده بود.

ارتباط مسعود مولوی با مدیر سابق آمدنیوز، افشاگری‌های او درباره سازمان اطلاعات سپاه و برخی چهره‌های قضایی، ترور او در ترکیه و همزمانی این ترور با اعتراض‌های آبان‌ماه در داخل ایران سبب شده است که نظریه احتمال ترور او توسط دستگاه‌های امنیتی ایران مطرح شود.

حال به نظر می‌رسد که گزارش رویترز تاییدکننده این نظریه است، اما این خبرگزاری ننوشته است که دولت ترکیه «پاسخ رسمی» خود به ایران در این باره را چه زمانی ابلاغ خواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates