30.03.2020

ناآرامی در زندان‌های ایران؛ از سقز تا شیراز

دویچه‌وله: به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران و عدم اعطای مرخصی به بسیاری از زندانیان، در برخی از زندان‌ها شورش و ناآرامی روی داده است. سقز،تبریز و شیراز شهرهایی هستند که زندانیان آنها دست به اعتراض زده‌اند.

شامگاه یک شنبه ۱۰ فروردین زندانیان زندان عادل آباد شیراز دست به شورش زدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رییس کل دادگستری استان فارس ضمن تایید این خبر گفته است: «از ساعت ۲۲ مورخ ۱۰ فروردین در دو بند از زندان عادل‌آباد شیراز شاهد ناآرامی بودیم که این امر توسط نیروهای امنیتی زندان و یگان‌های امدادی تحت کنترل است.»

به گفته کاظم موسوی، در این دو بند زندانیان با جرائم خاص و سنگین نگهداری می‌شوند که هیچ گونه تسهیلاتی شامل آنها نمی‌شود.

رییس کل دادگستری استان فارس همچنین گفته که زندانیان برخی نرده‌ها و نیز دوربین‌های مدار بسته را شکسته‌اند اما هیچ آسیبی به دیگر زندانیان و زندانبانان وارد نشده است.

در گزارش خبرگزاری‌های داخلی هیچ اشاره‌ای به علت این ناآرامی‌ها نشده است اما در روزهای گذشته زندان‌های دیگر ایران نیز شاهد ناآرامی و شورش بوده‌اند که گفته می‌شود علت آن ندادن مرخصی به زندانیان در اوج شیوع ویروس کرونا بوده است.

ناآرامی در زندان تبریز

در روزهای گذشته شبکه حقوق بشر کردستان خبر داده بود که در بندهای ۷ و ۹ زندان تبریز ناآرامی و شورش زندانیان منجر به حمله گارد ویژه به آنها شده است.

بر اساس این گزارش روز ۸ فروردین نیز “زندانیان در واکنش به بی‌توجهی مسئولان زندان با آتش زدن پتوهای‌شان به اعتراض خود ادامه دادند که این امر منجر به ورود نیروهای گارد زندان به بند و حمله خشونت آمیز به زندانیان شد”.

اعتراض این زندانیان به عدم اعطای مرخصی و خطر ابتلا به ویروس کرونا در زندان است.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از منابع خود نوشته است: «نیروهای گارد زندان در این دو بند زندانیان را هدف شلیک مستقیم قرار داده که در نتیجه آن دست‌کم ۷ زندانی زخمی شده‌اند.»

هویت یکی از مجروحان «داریوش طهماسبی» اعلام شده که از ۵ سال پیش به اتهام «قتل عمد» در این زندان به سر می‌برد.

پس از این ناآرامی‌ها تلفن‌های زندان تبریز به دستور مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان شرقی قطع شده بود اما از ظهر روز ۹ فروردین مجددا وصل شده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، پس از وصل تلفن‌ها “این زندانیان به خانواده‌های خود گفته‌اند که نیروهای گارد ویژه با اوج گرفتن اعتراضات زندانیان با اسلحه‌ و گلوله‌های ساچمه‌ایی به سمت زندانیان معترض در بندهای ۷ و ۹ تیراندازی کرده‌اند”.

شورش در زندان سقز

شبکه حقوق بشر کردستان روز ۸ فروردین نیز از شورش در زندان سقز خبر داده بود. بر اساس این گزارش در پی این شورش و شکستن در زندان توسط زندانیان، تعدادی از زندانیان توانسته‌اند فرار کنند.

فیلم کوتاهی از لحظه فرار گروهی از زندانیان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گفته می‌شود مربوط به فرار این زندانیان از زندان سقز است.

گفته می‌شود که شورش زندانیان در زندان سقز هم به دلیل موافقت نکردن مسئولان زندان با مرخصی آنها و ترس از شیوع ویروس کرونا در محیط زندان بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates