23.04.2020

واکنش ایران به دستور شلیک ترامپ: هر اقدامی را پاسخ می‌دهیم

بی‌بی‌سی: یک روز پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد به نیروهای نظامی کشورش دستور داده “در صورت مزاحمت” قایق‌های نظامی ایران به آنها شلیک کنند، فرمانده سپاه و وزارت خارجه ایران گفته‌اند به چنین اقدامی پاسخ متناسب می‌دهند.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با تاکید بر “پاسخ قاطع، موثر و سریع” به اقدام احتمالی آمریکا گفته متقابلا دستور مشابهی به نیروهای ایرانی داده شده که در صورت “مخاطره” از طرف شناورهای نظامی آمریکا به آنها شلیک کنند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم از احضار سفیر سوئیس، به عنوان حافظ منافع آمریکا خبر داده و گفته ایران “تهدیدات و اقدامات غیرقانونی و متعرضانه” واکنش نشان خواهد داد.

هفته گذشته چند قایق تندروی سپاه در نزدیکی یک ناوگروه آمریکایی مستقر در خلیج فارس حرکت کردند.

چنین مواجهه‌هایی در گذشته هم در مقاطعی شدت گرفته و دو طرف یکدیگر را به اقدامات “غیرحرفه‌‎ای” یا “‌تحریک‌آمیز” متهم کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس را “بی‌ثبات‌ساز” خوانده و گفته بهتر است رئیس جمهور آمریکا “به جای ماجراجویی و فرافکنی” از نیروهای نظامی آمریکا برای مهار کرونا کمک بگیرد.

در هفته‌های منتهی به مواجهه اخیر قایق‌های سپاه و ناوگان آمریکا جنگ لفظی میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی به ویژه در خصوص چند راکت‌پرانی به سمت اهداف آمریکایی در عراق و تحولات آن کشور تشدید شد.

حسین سلامی در جریان بازدید از نیروهای سپاه در نزدیکی تنگه هرمز مسئولیت مواجهه هفته گذشته را متوجه نیروهای آمریکایی دانسته است.

برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه عبور یک قایق ایرانی از نزدیکی ناو آمریکایی را با عنوان ‘تحقیر’ آمریکا توصیف کرده‌اند

آقای سلامی گفته: “شناورهای آمریکا در هفته گذشته به دلیل رفتارهای غیرحرفه ای و خطرآفرین مزاحمتی را برای کشتی لجستیکی ما ایجاد کردند و وقتی که شناورهای ما در دریا مشغول گشت‌زنی بودند آنها هراسناک شدند.”

او نیروی دریایی آمریکا را دچار “آشفتگی و بی انضباطی” و دارای رفتار “غیرحرفه‌ای و خطرآفرین” توصیف کرده و گمانه‌زنی کرده است که “احتمالا به دلیل درگیر بودن آمریکایی‌ها در مسئله بیماری کرونا در داخل، نوع فرماندهی و کنترل آنها بر واحدهای نظامی‌شان ضعیف شده است.”

بعد از شیوع کرونا در یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکا، فرمانده این ناو که ماجرا را علنی کرد برکنار شد.

در داخل آمریکا، که بیشترین شمار رسمی قربانیان ویروس جدید کرونا را در جهان دارد، انتقادهای زیادی از آقای ترامپ شده که در واکنش به این همه‌گیری سرعت عمل به خرج نداد و آن را بازی سیاسی رقبایش دانست.

نیروهای نظامی آمریکا در مهار شیوع کرونا به کار گرفته شده و از جمله در ساختن بیمارستان‌های صحرایی مشارکت داشته‌اند.

در ایران هم نیروهای نظامی برای ساخت بیمارستان‌های صحرایی و ضدعفونی مکان‌های عمومی به کار گرفته شده‌اند.

یکی از اقدامات سپاه در خصوص کرونا نمایش وسیله‌ای با عنوان دستگاه تشخیص از راه دور و فوری کرونا است. این دستگاه به تایید هیچ مرجع علمی نرسیده و انجمن فیزیک ایران آن را “داستان علمی-تخیلی” خوانده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates