06.06.2020

ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به ۸ برابر حد مجاز رسیده است


ارونیوز: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارشی که در اختیار کشورهای عضو شورای حکام قرار گرفته اعلام کرده که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به هشت برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا روز ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) به ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم رسیده بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا روز ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) را ۱۰۲۰.۹ کیلوگرم گزارش کرده بود.

ایران بنا به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی تنها اجازه ذخیره ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را دارد. از سوی دیگر در برجام پیش بینی شده بود که ایران اجازه غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۳.۶۷ درصد را ندارد. این در حالی است که در گزارش روز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که ایران اکنون به غنی سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد ادامه می دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ذخایر آب سنگین ایران نیز به گفته کارشناسان آژانس انرژی اتمی اکنون از محدودیت تعیین شده در برجام فراتر رفته است. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین آمده است که ایران ماهها است که به کارشناسان این نهاد اجازه بازدید از «دو سایت قدیمی» را نمی دهد. آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمال می دهد که ایران در گذشته در این دو محل فعالیت های هسته ای اعلام نشده داشته است.

انتشار جزئیات گزارش روز جمعه که به گزارش آسوشیتدپرس در اختیار کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته بود با انتقاد میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این سازمان روبرو شد. کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفته است که گزارش جدید گویای «تداوم فعالیت های راستی آزمایی آژانس در خصوص برجام» و «اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی» است.

آمریکا دو سال پیش بنا به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور از توافق سال ۲۰۱۵ خارج شد. این در حالی است که ایالات متحده به همراه آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه یکی از امضاء کنندگان توافق وین بود. ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و پس از وضع تحریم های هسته ای از سوی واشنگتن روند کاهش سطح پایبندی خود به این توافق را آغاز کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates