11.01.2013

آیت الله خوشوقت، نتیجه کشاندن بی حساب وکتاب یک عالم اخلاق به میدان سیاست

هاشمی نامه: از سؤالات جور واجور و عجیب و غریب برخی که بگذریم، فردی سؤالش را اینگونه نوشته بود: «با توجّه به اینکه مردم غزّه از اهل سنّت هستند، آیا می توان به آنان کمک مالی کرد؟» آیت الله خوشوقت در جواب اینگونه فرمودند: «ما که در مسایل سیاسی چیز نیستیم یعنی..

کشاندن بدون ضابطه برخی علما به عرصه سیاست، به ویژه در فضای پرتلاطم کنونی، بیش از آن که خدمت به این افراد باشد، به نظر می رسد باعث قربانی کردن وجهه دینی و اخلاقی آنان است؛ موضوعی که ظاهرا درباره آیت الله خوشوقت در حال رخ دادن است.

«بازتاب»، سرویس فرهنگ: مشهور است که می گویند، بزرگی مریدانی داشت و مریدان در منقبت او بسیار می گفتند؛ از جمله این که می گفتند کفش او جلو پایش جفت می شود. وقتی مردم موضوع را از خود این بزرگ می پرسیدند، خود وی انکار می کرد و وقتی انکار او را به اطلاع مریدان می رساندند، همین را هم از کرامات دیگر مراد دانسته و می گفتند: این انکار هم از تواضع اوست.

این مثل، ماجرای برخی دوستان در همین ایام است که قصد دارند برای اهداف سیاسی خود، از بزرگان و علمایی بهره برداری کنند، در حالی که این مسیر به قربانی شدن آنان و حتی ضربه خوردن جایگاه قبلی آنان می انجامد.

به عنوان نمونه، هفته گذشته بود که بعد از داغ شدن فضا در سالگرد 9 دی، خبرنگار یک خبرگزاری تازه تاسیس، احتمالا بدون معرفی خود سوالی از آیت الله خوشوقت کرده بوده و بعد به نقل از ایشان نوشته بود: «باید بر روی فتنه‌گران خط قرمز کشید. فتنه 88 تطهیر نمی‌شود. فتنه‌گران کافر و مرتد هستند و تطهیر نمی‌شوند.هر کسی سابقاً و لاحقاً در فتنه، خاموش یا آرام بود، باید بر روی اسم آنها نیز خط بطلان کشید.»

طبیعی بود که مرتد اعلام کردن، بازتاب بسیار منفی در جامعه داشت و بعد از آن، سایت متعلق به فرزند آیت الله خوشوقت به نقل از ایشان نوشت:

«اساسا من با کسی از خبرگزاری تسنیم گفت و گویی نداشته ام و مرتد شدن هم طبق موازین فقهی، شرایطی دارد.»ایشان افزودند: «فتنه گران اگر منکر خدا، پیامبر اسلام(ص) و ضروریات دین باشند، مرتد می شوند و نه صرف فتنه گر بودن.»

آیت الله خوشوقت همگان را به رعایت تقوا توصیه و از سیاسی کاری های نامشروع برای رسیدن به اهداف خود بر حذر داشتند.

اینجا بود که خبرگزاری مذکور، اقدام به انتشار فایل صوتی سخنان قبلی ایشان کرد.

هرچند ظاهرا اکنون هم متن سخنان آیت الله خوشوقت و هم فایل سخنان ایشان از این خبرگزاری حذف شده است، اما پرسش اینجاست که این گونه به صحنه کشیدن ایشان به این صورت در صحنه سیاست، چه سودی برای ایشان، مردم، جامعه و… داشت و آیا غیر از این است که این گونه اقدامات به وجهه دینی یک روحانی هم ضربه می زند؟

بطور نمونه نقل قول احمدی نژاد از آیت اله خوشوقت در پیش بینی زلزله تهران در چندماه قبل، از یک سو فضا را ملتهب کرد و از سوی دیگر مایه تخریب و تمسخر دینداران از سوی مغرضان گردید.

در این حال یکی از طلاب حوزه علمیه قم در یادداشت ارسالی خود برای بازتاب نوشت:

« خدای متعال، یک نیرویی به ایشان (آیت الله خوشوقت) داده که با اوضاع و اصول آشنا هستند، چه بسا این از الهامات الهی است و یا دریافت‌های ذهن نورانی و باطن نورانی ایشان است و ایشان در شناخت افراد، پیچ و خم‌های عقیدتی، سیاسی و اخلاقی آنها فوق‌العادگی زیادی دارند.»

جملات فوق بخشی از سخنان حجت الاسلام صدیقی است که در تاریخ پنجشنبه 7 دیماه 1391در سایت بی باک درج شده است. این جملات که مطالب و ویژگی هایی را به آیت الله خوشوقت نسبت می دهد، نگارنده را به یاد تنها دیداری که با ایشان داشته ، می اندازد.

در زمستان سال 1387 هم زمان با جنگ بیست و دو روزه اسرائیل علیه مردم غزّه به پیشنهاد یکی از دوستان طلبه خود به جلسه آیت الله خوشوقت رفتم. ایشان یک هفته در میان و در روز پنجشنبه با حضور در مسجدی در خیابان آذر شهر قم به سؤالات طلّاب و دانشجویان پاسخ می گفتند. این جلسه تا ظهر به طول می انجامید و با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت ایشان به پایان می رسید. (شاید این جلسات هنوز هم ادامه داشته باشد.)

یکی از طلاب سؤالات نوشته شده حضّار را پشت تریبون می خواند و ایشان پاسخ می گفتند ـ دقیقاً مثل اکثر جلسات ایشان که گاهی از صدا و سیما هم پخش می شود ـ . از سؤالات جور واجور و عجیب و غریب برخی که بگذریم، فردی سؤالش را اینگونه نوشته بود: «با توجّه به اینکه مردم غزّه از اهل سنّت هستند، آیا می توان به آنان کمک مالی کرد؟» آیت الله خوشوقت در جواب اینگونه فرمودند: «ما که در مسایل سیاسی چیز نیستیم یعنی چیزی نمی فهمیم لذا در اینگونه مسایل چشممان به دهان مقام معظم رهبری است. هر چیزی که ایشان بگویند، ما همان را اجرا می کنیم. در این مسئله هم ایشان فقط فرمودند راهپیمایی کنید. نفرمودند که کمک مالی کنید. بنابراین ما به همین راهپیمایی بسنده می کنیم.»

جدای از استدلال ایشان نسبت به عدم کمک مالی به مردم غزّه؛ به رغم تصریح خودشان مبنی بر اینکه “ما در مسائل سیاسی چیزی نمی فهمیم “، از امثال آقای صدیقی بعید است که اصرار دارند بگویند ایشان در شناخت مسایل و افراد پیچ و خم دار سیاسی مُلهَم بوده و دارای فوق العادگی زیادی هستند!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates