02.06.2013

حسن تامینی ،عضو کمیسیون بهداشت مجلس: مافیای برنج اجازه نمی‌دهد برنج سالم به کشور وارد شود

خبرآنلاین: آلودگی برنج های هندی و پاکستانی حتمی است

حسن تامینی ،عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در مورد برنجهای آلوده وارداتی نوشت:
چندی پیش خبری مبنی بر آلودگی برنج وارداتی به کمیسیون بهداشت مجلس رسید. اعضای کمیسیون متوجه شدند که دولت دوباره اقدام به واردات اقلام آلوده به کشور کرده است. متعاقب این خبر اعضای کمیسیون به همراه نمایندگان مجلس اقدام به بررسی موضوع کردند. در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که موضوع ورود برنج‌های الوده هندی به کشور بسیار جدی است. این موضع را به وزارت بهداشت و جهاد کشورزی تذکر دادیم. اما مسئولان این وزارتخانه تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند و هم‌اکنون این برنج‌ها در بازار به فروش می‌رسند. این اولین باری نیست که دولت اقدام به واردات محصولات بی‌کیفیت می‌کند، در سال 89 هم واردات برنج‌های الوده صورت گرفت و مجلس با اطلاع‌رسانی به مردم و همچنین تذکر به وزارت بهداشت و جهاد کشورزی از ورود محصولات وارداتی بی‌کیفیت جلوگیری کرد.
همچنین صدا و سیما از تبلیغ برنج‌های الوده خودداری کرد، اما دوباره شاهدیم که برنج‌های آلوده از هند و پاکستان وارد کشور شد و در بازار به فروش می‌رسد. متأسفانه در گزارش‌های مجلس به ای نتیجه رسیده‌ایم که مافیای برنج اجازه نمی‌دهد برنج سالم به کشور وارد شود. واردات برنج برای برخی از اقایان سود بالایی دارد. آنها برنج درجه سه را از کشورهای پاکستان و هند خریداری کرده و در ایران با قیمت بالاتر به مردم می‌فروشند. دولت هم در مقابل این افراد سکوت کرده است. این موضوع به صنعت کشاورزی و برنج‌کاری ایران را هم لطمه وارد می‌کند. بسیاری از کشاورزان دیگر علاقه‌ای به کشت برنج ندارند. نکته قابل‌توجه این است که وزارت بهداشت در گزارش‌هایی که به گمرک داده است سلامت همه این برنج‌‌ها را تأیید کرده، اما به هر حال این قضیه روشن است که وزارت بهداشت در این مورد کوتاهی کرده و باید در این مورد پاسخگو باشد.
با ای حال در سال 90مجلس شورای اسلامی استاندارد برنج‌های وارداتی را موردتوجه قرارداد. به علت آنکه استانداردهای لازم برای سنجش این برنج‌ها در کشور وجود نداشت ما بررسی لازم را انجام دادیم و متوجه شدیم این برنج‌ها به کشور چین هم وارد می‌شود و براساس استانداردهای چین به این نتیجه رسیدیم که برنج‌های وارداتی به کشور، آلوده است. در آن زمان موسسه استاندارد، آلودگی هشت نوع برنج وارداتی به سرب را تشخیص داد. آنچه به طور غیررسمی در این خصوص مطرح شده است، آلوده بودن این برنج‌ها به ماده شیمیایی «فنول» است که به شدت سرطان‌زاست. ضمن انکه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرجعی که در این زمینه می‌تواند اظهارنظر کند. نسبت به آلودگی شیمیایی این برنج‌ها هشدا داده است. به‌طور معمول در دنیا ارقام جدید برنج پس از طی مراحل مختلف آزمایش می‌شود و اثبات نتایج آن به ثبت می‌رسد اما برنج‌های وارداتی دانه بلند از سوی هیچ مرجعی به ثبت نرسیده و به همین جهت ساختار آنها کاملاً‌ ناشناته است و باتوجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد مراکز دیگر از جمله وزارت بهداشت باید در این زمینه وارد عمل شود. نکته تأسف‌بارتر اینکه بررسی‌های ما نشان داده این نوع برنج در خود کشور هندوستان مصرف نمی‌شود و به کشورهای اروپا نیز راه پیدا نمی‌کند که علت آن در دست بررسی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates