29.06.2020

هشدار احمدی‌نژاد درباره بی‌اطلاعی مردم از قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین

دویچه‌وله: ایران با چین یک سند همکاری گسترده ۲۵ ساله منعقد می‌کند. سندی که گفته می‌شود درباره مضمون آن اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. محمود احمدی‌نژاد امضای این سند را با امضای برجام مقایسه کرده و در این ارتباط هشدار داده است.

اخباری پیرامون دیدارها و نشست‌های مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین پیش‌تر در رسانه‌ها منتشر شده بود. از همکاری بین دو کشور سخن می‌رفت. این در حالی است که هیچ خبری از مضمون این سند همکاری منتشر نشده است. اکنون محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، درباره امضای این سند همکاری هشدار داده است.

برخی از رسانه‌ها خبر از تصویب پیش‌نویس این سند از سوی هیات دولت ایران داده‌اند. سایت “دولت بهار”، منتسب به محمود احمدی‌نژاد، گزارشی درباره اظهارات او پیرامون امضای یک “قرارداد جدید ۲۵ ساله” منتشر کرده است.

احمدی‌نژاد که خود یکی از چهره‌های جنجالی و مشاجره‌برانگیز جمهوری اسلامی است و دوره هشت ساله ریاست جمهوری او با انتقادهای بسیاری روبه‌رو بوده، اکنون در مقام دفاع از “منافع ملت” لب به سخن گشوده است.

احمدی‌نژاد که اخیرا بار دیگر در صحنه سیاست ایران فعال شده، روز شنبه هفتم تیر (۲۷ ژوئن) با شماری از مردم استان گیلان دیدار کرده و بی‌آنکه از کشوری نام ببرد، نسبت به انعقاد “قرارداد جدید ۲۵ ساله” با یک کشور خارجی اطلاع‌رسانی کرده است.

او تاکید کرده که انعقاد این قرارداد بدون اطلاع‌رسانی به مردم صورت گرفته و مدعی شده که مضمون این قرارداد برخلاف منافع مردم است. احمدی‌نژاد از جمله گفته است: «هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.»

برجام و سند همکاری با چین

رئیس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی این سند همکاری ۲۵ ساله را با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با کشورهای ۱+۵ مقایسه کرده و اعلام کرده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان تایید توافق هسته‌ای نیز اطلاع دقیقی از مضمون آن نداشته‌اند.

احمدی‌نژاد گفته است: «اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچ‌کس هم خبر ندارد.»

او بی‌آنکه از کسی نامی ببرد مخفی نگهداشتن “حقایق” از ملت ایران را تقبیح کرده و پرسیده است: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می‌بخشید.»

سایت شبکه اطلاع‌رسانی “راه دانا” نیز امروز دوشنبه نهم تیر (۲۹ ژوئن) با انتشار گزارشی از تصویب پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین از سوی هیات دولت ایران سخن گفته است.

این سایت مدعی شده است که سند مشابهی سال گذشته توسط دولت چین تصویب شده است. بر اساس اطلاعاتی که این سایت منتشر کرده، قرار بر سرمایه‌گذاری کلان چین در صنایع نفت و گاز ایران است.

این سایت بی‌آنکه توضیحی پیرامون منبع خبری خود بدهد، اعلام کرده است که محور اصلی توافق ایران و چین بر سر سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنایع یادشده است.

پس از دیدار گروه نمایندگی ایران به رهبری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، با مقامات چینی در ماه اوت سال گذشته نیز برخی از رسانه‌ها خبر از مذاکرات بین دو کشور پیرامون همکاری‌های اقتصادی داده بودند.

به‌رغم تصویب احتمالی پیش‌نویس این سند همکاری ۲۵ ساله، اطلاع‌رسانی دقیقی درباره حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور و شروط چین برای سرمایه‌گذاری کلان در صنایع فرسوده نفت و گاز ایران رسانه‌ای نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates