07.08.2020

ادعا درباره نقش «ماهواره نور» سپاه در دستگیری جمشید شارمهد

ایندیپندنت: چند روز پیش بود که دستگیری یکی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی به نام جمشید شارمهد رئیس گروه «تندر» وابسته به انجمن پادشاهی ایران از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، به دست نیروهای امنیتی ایران خبرساز شد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد اعلام کرد که جمشید شارمهد را در یک عملیات پیچیده دستگیر کرده است اما به جزئیات عملیات اشاره‌ای نکرده بود.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران درباره جمشید شارمهد گفته بود که رئیس «گروه تندر» در خاک ایران دستگیر شده است.

به گفته محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، جمشید شارمهد حدود «۲۷ اقدام تروریستی» متهم است. علوی پس از دستگیری او گفته بود که ا «وی مورد حمایت دو سرویس اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بود و بعید می‌دانستند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بتواند از این دو پوشش حمایتی عبور کند و با یک برنامه پیچیده در داخل ایران او را در اختیار بگیرد.»

به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی «آمریکایی‌ها هنوز باور نمی‌کنند که او (شارمهد) در ایران و در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی ایران است. فکر می‌کنند که او در خارج از کشور است، اما در آینده نزدیک به همه چیز واقف می‌شوند.»

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هم بخشی از «اعترافات» شارمهد را هم در حالی که چشم‌های او بسته بود پخش کرد.

وزارت اطلاعات او را مسئول انفجار حسینیه سیدالشهدای شیراز دانسته است که ۱۴ کشته و ۲۱۵ مجروح داشت. در فروردین ۱۳۸۷ و در آستانه سفر علی خامنه‌ای به شیراز، یک بمب در حسینیه سیدالشهدای شیراز منفجر شد.

با اینکه وزارت اطلاعات از دستگیری شارمهد در ایران سخن می‌گفت اما گمانه‌‌هایی مبنی بر دستگیری شارمهد در یکی از کشورهای همسایه ایران مطرح شد.

روزنامه «جوان» وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرده بود که جمشید شارمهد، در تاجیکستان بازداشت و به ایران تحویل داده شده است.

ادعایی که باعث شد رمضان رحیم‌زاده، وزیر کشور تاجیکستان، اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت جمشید شارمهد، رهبر گروه «تندر» در این کشور توسط ایران را رد کند.

امروز، سه‌شنبه ۱۴ مرداد، خانواده جمشید شارمهد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که «جمشید در دبی از سوی نیروهای اطلاعات ایران بازداشت‌شده و بنابر اطلاعات مکان‌یاب موبایل‌اش، نخست به شهرهای راس‌العین و البریمی در جنوب امارات و سپس به عمان برده شده است».

آسویشتدپرس نوشته است که «جمشید شارمهد از هفتم مرداد به تماس‌های تلفن‌اش پاسخ نمی‌داده است و هشتم مرداد با هتل‌ محل اقامتش در دبی تسویه‌حساب و نهم مرداد در کشور عمان بوده است».

از سوی دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری نزدیک به صداوسیمای جمهوری اسلامی در ایران مدعی شده که جمشید شارمهد، لیدر جریان تندر، برای یک نشست سیاسی به ایران آمده‌بوده و پس‌از این‌که خطر را احساس کرده، قصد فرار داشته که در نزدیکی مرز ایران و پاکستان بازداشت شده است.

این خبرگزاری مدعی شده است که «کسانی با شارمهد در ارتباط بوده‌اند و او را به درون ایران کشانده بودند».

این گزارش ادعا کرده است که شارمهد در نشستی برای هماهنگی «حمله تروریستی به مانورهای رسول اعظم(ص)» شرکت کرده‌بوده و «ابزارهای الکترونیکی بسیار پیشرفته» به همراه داشته است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ادعا شده است که « ماهواره نورِ» سپاه پاسداران در شناسایی محل رفت‌وآمد جمشید شارمهد نقش مهمی داشته است.

هنوز هیچ‌یک از مقامات امنیتی جمهوری اسلامی نه به ماجرای بازداشت در دبی واکنشی نشان نداده‌اند و اصرار دارند که دستگیری در خاک ایران و در روز ۱۱ مردادماه اتفاق افتاده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates