بهرام بیضایی: سینما، بهمن مفید را حرام کرد
بیبیسی: بهمن مفید، بازیگر سرشناسی که روز ۲۶ مرداد در ۷۸ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت
“بهمن مفید چهل سال مجوز بازی نگرفت، دوساعته مجوز دفن گرفت”. این جملهای بود که بعد از برگزاری مراسم تدفین بهمن مفید، در شبکههای اجتماعی تکرار شد.
آقای مفید ، بازیگر سرشناسی که روز ۲۶ مرداد در ۷۸ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت، بعد از انقلاب در ایران اجازه فعالیت در سینما و تئاتر پیدا نکرد.
از آن روز تا امروز شبکههای اجتماعی پر شده از گلایه کاربرانی که به ممنوعالفعالیت بودن بعضی هنرمندان و سانسور حاکم بر فضای فرهنگی و هنری به شدت اعتراض دارند.
سینماگران و هنرمندان در ایران به سانسور و محدودیتهای موجود معترضند؛ چه آنها که مشغول کارند و آثارشان با جرح و تعدیل روی صحنه میرود یا اکران میشود، چه آنها که تیغ سانسور و شرایط نابسامان، اساسا خانهنشینشان کرده یا وادار به مهاجرت شدهاند.
به دلیل دامنه گسترده این محدودیتها و برخی اشتراکات اینچنینی، درباره سکوت اجباری آقای مفید زیاد نوشته شد. درباره برخی آثار ماندگار اوهم هر صفحهای را باز کردیم دیدیم و خواندیم. دیالوگ معروف او را در فیلم “قیصر” بارها مرور کردیم. از نقشش در “شهرقصه” به کارگردانی برادرش بیژن مفید بارها یاد شد. درباره فیلم “سرود تولد” ساخته علی قویتن هم بارها نوشتند؛ نوشتند که تنها کار بعد از انقلاب آقای مفید بود که در نهایت از آن هم حذف شد. حتی نوشته شد که قرار بوده بهمن مفید در فیلم “لامینور”، فیلم آخر داریوش مهرجویی در کنار علی نصیریان ایفای نقش کند اما تلاش در این زمینه هم ناکام ماند و این همکاری هم ممکن نشد.
بهرام بیضایی، نویسنده و کارگردان
بهرام بیضایی، نویسنده و کارگردان صاحبنام، یکی از کسانیست که در ایجاد دگرگونی در سینما و تئاتر ایران سهم بزرگی داشته است. به غیر از “غریبه و مه” و “کلاغ” که ازجمله فیلمهای موج نوی سینمای ایران شناخته میشوند، او “باشو، غریبه کوچک” که بارها برترین فیلم سینمای ایران خوانده شده و “سگکشی” که پرفروشترین فیلم سال ۱۳۸۰ بود را در کارنامه خود دارد. نمایشنامههای آقای بیضایی همواره تحسین میشوند و از او به طور معمول در کنار افرادی چون ناصر تقوایی ،علی حاتمی و داریوش مهرجویی به عنوان آدمهای سرنوشتساز سینمای ایران یاد میشود.
بهرام بیضایی حالا سالهاست که ایران را ترک کرده اما از زاویهای متفاوت با آنها که این روزها درباره آقای مفید نوشتند و نقش فوقالعادهاش را در “قیصر” تحسین کردند و آن را بهترین کار او دانستند، میگوید “بهترین بازی بهمن مفید در هیچ فیلمی ثبت نشده است.”
آقای بیضایی ضمن انتقاد از افرادی که او را ممنوعالفعالیت کردند برای بیبیسی فارسی نوشت:
بهترین بازیهای بهمن مفید در هیچ فیلمی ثبت نشده. بهترین بازیهای او در مجلسهای خودمانی دوستان بود که به سادگی و خودجوش سر میگرفت، بی کوششی گزاف و به روانیِ آب! تکی و در بهترین اجرای ممکن؛ یکّه تاز در چندین نقشِ خودساختهی بسیار متفاوت. تکّههایی که هنوز این به پایان نیامده، بعدی پشت سرش میآمد، پرشور و شیرین!
ذوقِ نمایش را میراث از پدر داشت. غلامحسین خان مفید در هزارهی فردوسی ۱۳۱۳ روبروی عبدالحسین نوشین که رستم بازی میکرد نقش بیژن داشت. همان سال صاحب اولین فرزند شد که به شگونِ نمایش نامش را بیژن گذاشتند. بهمن چند سالی پس از اوست و بخشی از ذوقورزی نمایشهای خانگی قرن پیش که خیلیها از آن بیخبریم از پدر به بیژن و بخشی به بهمن رسید. یکی از این یکّهگوییهای خود ساختهاش بود که دیده شد و در فیلم نامداری ثبت شد و بهمن گُل کرد – اما وعدهیی را که سینما با آن تکّه به تماشاگرانش برای آینده داد هرگز به عمل درنیامد و پانگرفت.
سینما حرامش کرد و مهملات خودش را از زبان او گفت و هنر درجازدن را در بهای دستمزدی کم و بیش به او آموخت. افسوس بر آن استعداد در نقش صحنهیی داروغهی سلطانْ مار! و مبادند آن ستایندگان دیروزش که چهار دهه ضمن عرض ارادت و خاکساری نگذاشتند هرگز بر صحنه یا سینما دیده شود!
پیام برای این مطلب مسدود شده.