05.06.2013

ایران دخالت در ناآرامی سیاسی ترکیه را تکذیب کرد

بی‌بی‌سی: عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری در روز چهارشنبه، ۱۵ خرداد (۵ ژوئن)، در واکنش به خبر بازداشت یک تبعه ایران در ترکیه،‌ هرگونه دخالت جمهوری اسلامی در ناآرامی های اخیر آن کشور را تکذیب کرد.

آقای عراقچی افزوده است که وزارت خارجه از طریق رسانه‌های خبری از بازداشت شهروند ایرانی در ترکیه آگاه شده و از دولت ترکیه خواسته است در مورد صحت و سقم این گزارش، توضیح دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که اگر ایرانی بودن فرد بازداشتی محرز شود، سفارت ایران خواستار دسترسی کنسولی به او خواهد شد.

روز گذشته، وبسایت تلویزیون دولتی ترکیه گزارش کرد که یک شهروند ایرانی به نام شایان شاملو به اتهام تحریک تظاهرات کنندگان در میدان کیزیل‌آی شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، دستگیر شده است.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی ترکیه اطلاع یافته‌اند که افرادی از برخی کشورها به منظور تحریک تظاهرکنندگان ضد دولتی وارد ترکیه شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که اعتراضات ترکیه، یک موضوع داخلی آن کشور است و جمهوری اسلامی امیدوار است این ناآرامی‌ها به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

تظاهرات اعتراضی ترکیه شش روز پیش در مخالفت با یک طرح ایجاد یک مجتمع تجاری در محل یک پارک در استانبول آغاز شد اما درگیری نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان را در پی آورد.
تظاهرات استانبول

مخالفان اردوغان دولت اسلامگرای او را به تضعیف نظام لائیک و دموکراسی ترکیه متهم کرده اند

در ادامه این تظاهرات،‌شهرهای مختلف ترکیه در روزهای اخیر محل برگزاری تجمع های اعتراضی علیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، بوده که دولت اسلامگرای او را به خودرایی و تلاش برای تحمیل تضعیف دموکراسی و تحمیل ضوابط اسلامی بر آن کشور متهم کرده اند.

رجب طیب اردوغان، رهبر حزب اسلامگرای عدالت و توسعه، از سال ۲۰۰۳ تا کنون سمت نخست وزیری را در اختیار داشته و دستاوردهای قابل توجهی در حل مشکلات اقتصادی ترکیه و تقویت نقش بین المللی و منطقه‌ای این کشور داشته است.

آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه تاکید داشته اند که به دموکراسی و نظام سیاسی ترکیه وفادار هستند اما به گفته منتقدان، دولت در صدد تحمیل یک رژیم دینی بر مردم ترکیه بوده است.

در جریان تظاهرات روزهای اخیر، صدها تن از معترضان به اتهام اغتشاش و تحریک به تظاهرکنندگان به اقدامات خشونت آمیز بازداشت شده اند.

مخالفان دولت ترکیه این اتهام را رد کرده و تلویزیونی دولتی این کشور را متهم کرده اند که در گزارش اخبار تظاهرات، بی طرفی را رعایت نمی کند و به خصوص از گزارش دقیق اقدامات خشونت آمیز نیروهای امنیتی خودداری می ورزد.

تا چند سال اخیر، دولت‌های ایران و ترکیه روابط دوستانه ای داشتند اما موضعگیری های متضاد دو طرف در قبال بحران سیاسی سوریه باعث تیرگی روابط دوجانبه شده است.

دولت اسلامگرای ترکیه از مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، حمایت می کند در حالیکه جمهوری اسلامی طرفدار آقای اسد است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates