10.09.2020

محسن هاشمی: با اصرار قالیباف پروژه خط ۷ مترو را به سپاه دادیم و دادگاهی شدیم

رادیوفردا: محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران چهارشنبه ۱۹ شهریور گفت٬ «با اصرار» محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی، خط ۷ مترو را به قرارگاه خاتم الانبیا دادیم و الان پرونده‌مان به دادگاه رفته و بازرسی کل کشور اعلام جرم کرده است.

رئیس شورای شهر تهران در توئیتی نوشته است: بازرسی کل کشور می‌گوید «چرا مترو را به سپاه دادید که ساخته شود و اگر اینطور قرار باشد ادامه یابد دیگر نمی‌توانیم خطوط مترو را برای ساخت به قرارگاه بدهیم».

وی همچنین روز سه‌شنبه در آیین افتتاح خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷ خطاب به سعید محمد، فزمانده قرارگاه خاتم ‌الانبیاءگفت: «خط هفت را به شما دادیم اما حالا در دادگاه هستیم، چرا که یک روزی به اصرار، خط هفت را به شما دادیم و بعد از آن بازرسی کل کشور گفت که چرا این خط را به خاتم الانبیا دادید و پرونده ما در بازرسی شعبه ۱۳ مفتوح است و چند بار گفته‌اند که ما به خاطر دادن متروی تهران به قرارگاه مورد اتهام هستیم و بارها هم به شما گفتیم که این موضوع را پیگیری کنید و هنوز کار گیر است».

محسن هاشمی دقیقا نگفت اتهام سازمان بازرسی چیست، اما در آیین افتتاح فاز ۱ خط ۷ مترو در سال ۹۶، چند تن از اعضای شورای شهر نسبت به نا ایمن بودن این پروژه هشدار دادند و اعلام کردند به رغم نامه‌نگاری‌های آنها درباره این موضوع، پروژه افتتاح شده است.

همان زمان رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر متن نامه‌های اداری مدیران مترو و شهرداری را درباره نا ایمن بودن خطوط مترو قرائت کرده و گفته بود خط ۷ مترو ۲۰ خرداد ۹۶ افتتاح شد و دو روز قبل از آن معاون عملیات و نقلیه ریلی خطاب به احمدی بافنده، مدیرعامل بهره‌برداری می‌نویسد: «ورود مسافر به خط ۷ مترو با خطرات بسیاری رو به روست و در صورت وقوع کوچک‌ترین رخداد غیرعادی منجر به بحران خواهد شد و هرگونه کمک به مسافران ناممکن است».

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران نیز سال گذشته از ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ایمنی خطوط ۶ و ۷ متروی تهران خبر داده بود.

روزنامه همشهری هم نوشته بود، در مساله ایمنی خط ۷ مترو کارشناسان شورا شهر اعتقاد داشتند به‌دلیل نواقصی که «در ساخت سامانه شفت‌های میانی برای تهویه هوا در طول این بخشی از مسیر خط ۷ مترو تهران وجود دارد٬ نمی‌توان ادعا کرد که ایمنی مسافران تامین شده است.»

اما در مقابل کارشناسان شرکت مترو تهران اعلام کرده بودند که «تمامی مشکلاتی که در گزارش اولیه ناایمن بودن این خط به آن تاکید شده بود، رفع شده است.»

قرارگاه خاتم‌الانبیا که به عنوان بزرگ‌ترین پیمانکار ایران شناخته می‌شود، یک مجموعه عظیم عمرانی و اقتصادی است که به گفته مسئولان آن ۲۰ هزار نیرو به طور مستقیم و ۱۵۰ هزار نیرو به صورت غیرمستقیم در آن شاغل هستند.

این قرارگاه که با ۵ هزار پیمانکار فرعی قرارداد دارد، علاوه بر این که مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز کشور را در انحصار خود دارد، یکی از هشت پیمانکار بزرگ نفت ایران هم محسوب می‌شود.

بودجه سالانه این قرارگاه مشخص نیست و از جمله نهادهایی است که از پرداخت مالیات معاف است.

مسئولان این قرارگاه می‌گویند در حال حاضر ۲۸۵ پروژه در سراسر ایران اجرا می‌کنند و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.
منابع: توییتر، رادیو فردا و رونامه همشهری؛ ف.ق

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates