05.06.2013

تحلیل “رویترز” از برنامه ریزی سپاه برای انتخابات ریاست جمهوری

منوتو: خبرگزاری “رویترز” در گزارشی تحلیلی به تاثیر سپاه در معادلات سیاسی ایران در آستانه انتخابت ریاست جمهوری پرداخته است.

بنا بر این گزارش، در حالی که تنها ١٠ روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی است و مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی به طور روزمره از صدا و سیما پخش می شود، بسیاری از مردم و کارشناسان بیم آن را دارند که نتیجه نهایی انتخابات به دست نهاد‌های قدرت از جمله سپاه پاسداران رقم بخورد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در آغاز به منظور حفاظت از انقلاب نو پای ایران شکل گرفته بود، رفته رفته با نفوذ در عرصه‌های نظامی، اقتصادی و نظامی به مهمترین نهاد قدرت در ایران بدل شده است.

این نهاد عریض و طویل هم اکنون در حوزه‌های گوناگون از تجارت اسلحه و نفت تا کنترل معادن و گمرک، از رسانه مستقل تا صدا و سیما و نهادهای اطلاعاتی و تبلیغاتی فعالیت می کند. با این وجود، به تحلیل “رویترز”، از سال ١٣٨٨ و پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، سپاه پاسداران آشکارا در امور سیاسی نیز مداخله می کند.

پس از انتخابات سال ١٣٨٨ که به اعتراضات خیابانی و سرکوب شدید و خشونت آمیز مخالفان توسط حکومت انجامید، بسیاری بر این باورند که سپاه پاسداران با بهره بردن از توان امنیتی و نظامی خود مسوول عمده سرکوب معترضان بوده است.

اصلاح طلبان در ایران، سپاه پاسداران را به دخالت در سیاست متهم کرده و این کار را مخالف قانون و توصیه‌های آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، می دانند.با این حال، مسوولان کنونی سپاه پاسداران می‌گویند این نهاد از نامزد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو حمایت نمی‌کند.

این در حالی است که چندی پیش علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران، با ذکر آنکه این نیروی نظامی “چارچوب‌ها و معیارها” را در انتخابات تبیین می‌کند، گفته بود که “وظیفه ذاتی سپاه پاسداران مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.”

فرماندهان سپاه در ماه‌های گذشته نسبت به تحولات اساسی سیاسی در ایران نیز موضع گیری کرده اند. گزارش “رویترز” برای نمونه به اظهار نظر نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران در ارتباط با ورود اصلاح طلبان به انتخابات اشاره می کند که اخیرا خواستار هوشیاری “مردم” در این مورد شده بود.

بنا بر این گزارش، گفته می شود رد صلاحیت نامزدهای کلیدی انتخابات به ویژه هاشمی رفسنجانی نیز پس از آن اتفاق افتاد که فرماندهان سپاه شورای نگهبان را تهدید کردند که از نامزدی وی جلوگیری به عمل آورد.

“رویترز” در ادامه می نویسد در حالی که مردم ایران هم اکنون بواسطه شرایط وخیم اقتصادی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، فرماندهان سپاه تاکید می کنند که تنها “شاخصه نماینده اصلح” برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری شخصی است که به رهبر و نظام تعهد داشته باشد.

در آستانه انتخابات پیش رو سپاه پاسداران دست به تغییر نیروها در مناصب کلیدی زده است. از جمله مسوولان پیشین ریاست بسیج دانشجویی، مدیر عاملی خبرگزاری فارس و قرارگاه ثارالله تهران به مقام خود بازگشته اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این تغییرات نشان از برنامه ریزی این قدرتمندترین نهاد امنیتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران برای تکرار “مهندسی انتخابات” یا دست کم “آمادگی برای تاثیرگزاری در تحولات سیاسی” دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates