19.10.2020

اوکراین: به دنبال جزئیات کامل و مو به مو هواپیمای ساقط شده هستیم

بی‌بی‌سی: دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین در مورد هواپیمای اوکراینی ساقط شده توسط موشک‌های سپاه پاسداران صبح امروز در تهران آغاز شده و یوهنی ینین، معاون وزارت خارجه اوکراین گفته است در جریان این نشست “اوکراین به دنبال جزئیات کامل و مو به مو آنچه است که اتفاق افتاده” است.

آقای ینین گفته است میزان غرامت بستگی به اطلاعاتی دارد که در این مذاکرات آنان کسب می‌کنند.

این مذاکرات در سطح معاون امور حقوقی وزارت خارجه دو ‌کشور انجام می‌شود و قرار است تا ۳۰ مهرماه در تهران ادامه داشته باشد.

دور اول این مذاکرات در کی‌یف، پایتخت اوکراین صورت گرفته بود.

ساعاتی پس از حمله موشکی روز هشتم ژانویه به پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، یک هواپیمای مسافربری اوکراین که از تهران راهی کی‌یف بود با دو موشک سرنگون شد که به مرگ کلیه ۱۷۶ سرنشین آن منجر شد.

مقامات ایران سه روز پس از این سرنگونی و انکار، سرانجام پذیرفتند که این هواپیمای مسافربری در اثر شلیک پدافند موشکی سپاه پاسداران سرنگون شده است.

اما بی‌بی‌سی فارسی به یک فایل صوتی دست پیدا کرده که نشان می‌داد از همان ساعات اولیه سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی، مقام‌های هواپیمایی کشوری ایران در تماس با سپاه پاسداران، دریافته بودند که یک حمله موشکی انجام شده اما “به دلیل مسائل امنیتی” دستور داشتند چیزی نگویند.

ایران می‌گوید این شلیک خطای انسانی بوده است.

سرنشینان هواپیما علاوه بر شهروندان عمدتا ایرانی شامل ۵۷ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار بریتانیایی می شد.

ارسال جعبه سیاه پرواز ۷۵۲ اوکراین بیش از شش ماه طول کشید. این تاخیر باعث انتقاد اوکراین، فرانسه و کانادا و بازماندگان مسافران پرواز شده بود که ایران را متهم می‌کردند نمی‌خواهد “اسرار” جعبه سیاه خوانده شود.

بعضی از بازماندگان ۱۷۶ سرنشین هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ایران را متهم می‌کنند که با نگه داشتن جعبه سیاه اطلاعات آن از بین برده تا مشخص نشود به چه دلیل پدافند سپاه به هواپیمای مسافری شلیک کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates