27.10.2020

انتقادها از برگزاری یک مراسم مذهبی در مشهد در اوج کرونا

بی‌بی‌سی: توضیح تصویر،’جشن بیعت با امام زمان’ در ورزشگاه امام رضا مشهد یک روز پس از سخنان آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران و تاکید او بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت برگزار شده است

در حالیکه استان خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که شیوع کرونا در آن روند صعودی دارد و وضعیت آن قرمز اعلام شده است، برگزاری یک مراسم مذهبی در ورزشگاه امام رضا شهر مشهد انتقادهایی را به دنبال داشته است.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی رسانی وزارت بهداشت ایران، اعلام کرد که هیچ مجوزی از سوی این وزارتخانه یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی این تجمع صادر نشده است.

آقای جهانپور در توییتی نوشت که “حسب اطلاع از منابع مسوول” هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد” برای برپایی تجمع و مراسم عمومی تحت عنوان بیعت یا… برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.”

این مقام وزارت بهداشت ایران از اینکه این مراسم فقط ۴۸ ساعت پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در اولین جلسه خود با اعضای ستاد مقابله با کرونا از همه خواسته بود که پروتکل‌های وزارت بهداشت را رعایت کنند، برگزار شده، ابراز تاسف کرد.

آقای خامنه‌ای روز شنبه ۳ آبان عملکرد کادر درمان در ایران را “بسیار درخشان و جهاد فی‌سبیل‌الله” خواند و تاکید کرد: ” هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند.”

روز دوشنبه، ۵ آبان، جشنی مذهبی به نام “بیعت با امام زمان” در ورزشگاه امام رضا مشهد برگزار شد. علی رائفی‌پور و تعدادی از مداحان در این مراسم حضور داشتند.

ساعاتی پس از برگزاری این مراسم، شهرداری مشهد در اطلاعیه ای اعلام کرد که نقشی در برگزاری این مراسم نداشته و استفاده از لوگوی شهرداری در پوستر این برنامه بدون هماهنگی با شهرداری بوده و “سوءاستفاده از نام شهرداری” بوده است.

اما علی کریم‌پور، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مشهد، توضیح داده است که این جشن با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شده و مجوز برگزاری آن به صورت شفاهی اخذ شده است.

رد شدن از پست Instagram, 1

محتوا در دسترس نیست

در Instagram بیشتر ببینیدبی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram, 1

برگزاری چنین مراسمی به دور از منطق و وجدان و تیر خلاص بر پیکر کادر درمان است

دکتر علی بیرجندی‌نژاد، رییس سازمان نظام پزشکی مشهد، برگزاری این جشن را با توجه به شرایط بحرانی در شهر مشهد اقدامی به “دور از منطق و وجدان” است.

به گزارش ایسنا او امروز، سه‌شنبه ۶ آبان به خبرنگاران گفت: “در حالی که پزشکان و پرستاران ما به قیمت جان خود و تحت شرایط بسیار سخت به بیماران کرونایی ارائه خدمت می‌کنند، برپایی چنین برنامه‌هایی حکم تیر خلاص بر پیکر خسته کادر بهداشت و درمان دارد.”

بر اساس تازه‌ترین آمار رسمی کرونا در ایران، در فاصله بیست و چهار ساعت پنجم تا ششم آبان ماه، ۳۴۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۶ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شده که دو هزار و ۱۳۵ نفر از آنها بستری شدند.

بر اساس آمار رسمی ۵۸۱ هزار و ۸۲۴ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده اند که ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر از آنها در اثر این بیماری جان باختند.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از برگزاری این مراسم ابراز تاسف کرد و خواهان پاسخگویی مسئولین شد.

خانم محرز در واکنش به برگزاری این مراسم گفت: ” از مردم و مسئولین تعجب می کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می دهند که چنین اتفاقاتی رخ دهد؟ گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد. فقط می توان متاسف بود.”

بالا گرفتن بحران کرونا در بیمارستان‌های تهران
کرونا و تفاوت عملكرد مقامات مذهبی عراق و ايران
برگزاری مراسم محرم در ایران با وجود کرونا
روحانی: تجمعات تا اطلاع ثانوی ممنوع است اما مراسم محرم برگزار می‌شود
عضو شورای عالی نظام پزشکی ایران: آمار واقعی مرگ بر اثر کرونا سه تا چهار برابر آمار رسمی است

برگزاری این مراسم با انتقادات اصول گرایان هم روبه رو شده است.

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصول‌گرا در یادداشتی در کانال تلگرام خود نوشت فقط دو سه روز پس از سخنان آیت‌الله خامنه ای “چند هزار نفر توسط کباده‌کش‌های ما اصولگراها برای یک مراسم تحت عنوان بیعت با امام زمان همه پروتکل‌ها را زیر پا گذاشتند.”

او با انتقاد از این مراسم نوشت: “یعنی همه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی خواب بودند و متوجه این مراسم نشدند؟ یا فکر کرده اند بیعت با امام زمان که آرمان جمهوری اسلامی است ربطی به حکومت ندارد؟! یا مشهد جزء خاک جمهوری اسلامی نیست؟راستی کجا تشریف دارد آقای علم‌الهدی؟”

آیت الله خامنه ای
منبع تصویر، khamenei.ir
توضیح تصویر،برگزاری ‘تجمع بیعت با امام زمان’ دو روز پس از آنکه آیت الله خامنه‌ای خواستار رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت شده، حتی انتقاد اصولگرایان را هم به دنبال داشت.

آقای رائفی‌پور، که در تجمع مشهد شرکت کرده بود، و پیشتر از برگزاری تجمعات برای درگذشت محمدرضا شجریان انتقاد کرده بود، یکی از کسانی بوده که در ابتدای شیوع کرونا در ایران این بیماری را جدی نگرفته بود.

او اسفند گذشته و پیش از انتخابات مجلس ایران در توییتی نوشته بود: “عجب ویروس هوشمندی است این کرونا! دقیقاً روز قبل از انتخابات سروکله اش در ایران پیدا شده” است.

آقای رائفی‌پور انتقادها به حضورش در این مراسم را رد کرد و نوشت که تمامی مراسم های خود را از “به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو کرده” و مشاهداتش هنگام ورود به مراسم مشهد حاکی از رعایت ضوابط بهداشتی، تست تب، شرط داشتن ماسک و نشانه‌گذاری صندلی‌ها برای حفظ فاصله اجتماعی بوده است و “آنچه بنده از روی جایگاه سخنرانی دیدم نیز حاکی از تناسب نسبی در پراکندگی جمعیت بود.”

آقای رائفی‌پور به نقل از مسئولانِ ورزشگاه می‌گوید که “همه مراسمات عزاداری ماه محرم مشهد به همین شیوه در ورزشگاه امام رضا برگزار شده است.”

در حالی است که بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها در بیشتر شهرهای بزرگ ایران تخت خالی ندارند و مسئولان بهداشتی ایران از فشار زیاد بر کادر درمانی برای مقابله با کرونا خبر میدهند اما مراکز زیارتی باز است و برخی مراسم مذهبی همچنان برگزار می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates