08.11.2020

یک گروه سایبری می‌گوید وبسایت بورس تهران را هک کرده است؛ بورس: مشکل فنی است

بی‌بی‌سی: گروهی به نام “تپندگان” که قبلا چند سایت ایرانی را هک کرده‌، در اطلاعیه‌ای ادعا کرده وبسایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران را هک کرده است. شرکت بورس اما می‌گوید وبسایتش به دلیل “به‌روزسانی” از دسترس خارج شده است.

حساب توییتری تپندگان دیروز شنبه اطلاعیه‌ای منتشر کرده که متن آن به رسانه‌ها هم ارسال شده است. در این اطلاعیه ادعا شده که گروه تپندگان “صبح [شنبه ۱۷ آبان] بزرگ‌ترین کلاهبرداری نظام را جهت به چپاول بردن سرمایه‌های ملت” افشا کرده است.

در همان روز شماری از کاربران بورس گزارش دادند سایت رسمی شرکت بورس اوراق بهادار تهران از کار افتاده است.

خبرگزاری ایرنا هم نوشت “سایت رسمی شرکت بورس بعد از پایان معاملات بازار با مشکل همراه بود و از دسترس خارج شد.”

رشد بورس در ایران؛ آیا دولت اعداد را دستکاری می‌کند؟

این خبرگزاری و رسانه‌های دیگر توضیحات سازمان بورس را منتشر کردند که تاکید کرده بود این مشکل ناشی از “به‌روز رسانی فنی” است و وب‌سایت بورس “به صورت موقت از دسترس خارج شده است.”

این سایت همچنان تا عصر روز یکشنبه ۱۸ آبان در دسترس نبود.

سازمان بورس وبسایت دیگری را برای مشتریان بورس معرفی کرده که از آن طریق اطلاعات بورس در دسترس است.

گروه هکری تپندگان با انتشار چند نامه اداری رد و بدل شده در بورس، می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد “نظام عمدا داده‌های بورس را با هدف مخفی کردن فسادش و [ایجاد] این بورس حبابی دستکاری می‌‌کند.”
آیا شاخص‌های بورس دستکاری شده؟

بهرنگ تاج‌دین، خبرنگار اقتصادی بی‌بی‌سی
شواهدی که این گروه تا این لحظه منتشر کرده، برای اثبات ادعاهایش درباره کلاهبرداری یا دستکاری اطلاعاتی نظیر قیمت سهام و شاخص بورس کافی نیست.

وجود صف فروش برای سهام بعضی از شرکت‌ها و نیز بعضی از بخشنامه‌های سازمان بورس که گروه تپندگان به آن‌ها استناد می‌کند، اطلاعات جدیدی نیست و قبلا هم به صورت عمومی در رسانه‌ها منتشر شده بود.

در این‌که سیاست‌های دولت ایران و سازمان بورس در رشد سریع شاخص بورس تهران مؤثر بود، شکی نیست؛ ولی برای اثبات ‘کلاهبرداری’ به مدارک بیشتر نیاز است.

رشد بورس تهران حبابی است؟

رشد نجومی ارزش سهام در بازار سرمایه ایران در ماه‌های اولیه امسال نقدینگی را روانه این بازار کرد؛ ولی از مرداد ماه این بازار شروع به ریزش کرد و ارزش دارایی بسیاری از سرمایه‌گذاران کاهش یافت.

رشد بورس در شرایطی اتفاق افتاد که بیشتر فعالیت‌های اقتصادی در ایران همزمان با رکود ناشی از کرونا متوقف شده بود. به همین دلیل بعضی از کارشناسان اقتصادی این رشد را حباب‌گونه خواندند و به خریداران هشدار دادند که بی‌گدار به آب نزنند.

منتقدان می‌گویند دولت از بورس به عنوان منبعی برای جبران کسری بودجه استفاده کرده است.

این گروه قبلا مانیتورهای فرودگاه مشهد را هم با عکس تظاهرات دی ماه هک کرده بود

منبع تصویر، UGC
توضیح تصویر،

این گروه قبلا مانیتورهای فرودگاه مشهد را هم با عکس تظاهرات دی ماه هک کرده بود

این گروه سایبری به نام تپندگان که خود را منتقد جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند، روز سوم خرداد امسال هم سایت فرودگاه بین‌المللی مشهد را برای مدت کوتاهی “هک کردند و تصاویری از اعتراض‌های دی ماه گذشته را روی تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی فرودگاه فرستادند که مردم عادی در فرودگاه می‌دیدند.

گروه تپندگان آن اتفاق را “آغاز اقدامات” خود برای مبارزه با جمهوری اسلامی اعلام کردند. دلیل این اقدام اعتراض به اقدامات سپاه در “گرفتن جان و بیت‌المال مردم” اعلام شده بود.

دو هفته بعد از آن هک، این گروه مانیتورهای فرودگاه تبریز را هم هک کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates