27.12.2020

مقتدی صدر از ایران خواست عراق را از درگیری‌های خود دور نگه دارد

رادیوفردا: مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست که عراق را از «درگیری‌های خود» دور نگه دارد و «جایگاه و استقلال» عراق و دولت این کشور را «حفظ کند».

او در این بیانیه که شامگاه جمعه، پنجم دی‌ماه، در صفحه توییتر منتسب به او منتشر شد حضور آمریکا در عراق را «اشغال‌گری» خوانده و ضمن تاکید بر لزوم خروج این کشور از عراق گفته است آمریکا نباید عراق را به «درگیری» بکشاند و این کشور «طرف درگیری» نیست.

آقای صدر که از مخالفان دولت عراق محسوب می‌شود، در این بیانیه نوشته است که به علت ضعف دولت، عراق تبدیل به «میدان درگیری» در زمینه‌های مختلف شده است.

این روحانی شیعه از بیانیه خود به عنوان «آخرین درخواست» نام برده و هشدار داده است که در صورت پاسخ نگرفتن «موضع سیاسی و مردمی» اتخاذ خواهد کرد.

هشدار آقای صدر در حالی صادر شده که تنش‌های سیاسی در بغداد بالا گرفته و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، هشدار داده که اگر لازم باشد آماده «برخورد سرنوشت‌ساز» با شبه نظامیان است.

در روزهای اخیر، با نزدیک شدن به سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، گزارش‌های متعددی از احتمال تلاش ایران برای انتقام‌گیری منتشر شده است.

روز یک‌شنبه هفته گذشته، در پی حمله راکتی به سفارت آمریکا و منطقه سبز امنیتی، دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهور آمریکا، هشدار داد که هرگونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

وزارت خارجه ایران مرتبط بودن ایران با حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را «بی‌اساس و ساختگی» دانسته است.

دولت عراق در پی این حمله اقدام به بازداشت برخی از اعضای گروه شبه نظامی شیعه «عصائب اهل الحق» کرد.

گروه «عصائب اهل الحق» یکی از گروه‌های شبه نظامی شیعی فعال در عراق است که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.

دولت آمریکا آذرماه سال ۹۸ قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

قیس خزعلی در پیامی که امروز در توییتر منتشر کرده، اتهام نقش افراد این گروه در حمله به سفارت آمریکا را «فریب‌آمیز» خوانده و بار دیگر خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده است.
منبع: توییتر مقتدی صدر، گزارش‌های رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates