29.12.2020

فیگارو : سال ٢٠٢١ می‌تواند سال جانشینی رهبران تهران و ریاض و سازش ایران و بایدن بر سر لبنان و یمن باشد

رادیوفرانسه: “ژورژ مالبرنو” خبرنگار “فیگارو” در مقاله ای در شمارۀ امروز این نشریه، دوشنبه بیست و هشتم دسامبر، بعید ندانسته که اولین ماه های سال جدید میلادی شاهد کاهش تنش در مناسبات ایران و آمریکا و جانشینی قدرت در تهران و ریاض باشد.

در توضیح این پیش بینی، خبرنگار فیگارو نوشته است که به مدت اندکی پس از روی کار آمدن جو بایدن، انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود که طی آن جناح تُندرو و مخالف غرب در حکومت اسلامی جای حسن روحانی را خواهد گرفت، به ویژه اینکه کشورهای غربی قصد دارند در نتیجۀ فشارهای اسرائیل و کشورهای عرب منطقه مذاکرات جدید اتمی با ایران را به مسئلۀ موشک‌های بالستیکی این کشور و اقدام‌های بی ثبات‌کنندۀ آن در کشورهای همسایه تعمیم دهند. خبرنگار فیگارو تلویحاً از وقوع نوعی سازش میان حکومت اسلامی و رئیس جمهوری منتخب آمریکا بر سر مسائل کلیدی خاورمیانه خبر داده است.

خبرنگار “فیگارو” بعید نمی‌داند که سال جدید میلادی به کاهش تنش در مناسبات قطر از یک طرف و عربستان و امارات از طرف دیگر نیز منجر شود. او معتقد است که نشست پنجم ژانویه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض برگزار خواهد شد به گشایش مهمی در مناسبات این کشورها کمک خواهد کرد بی آنکه البته به حل نهایی بحران مناسبات آنها منجر شود.

ژورژ مالبرنو، سپس پرسیده است که آیا جو بایدن خواهد توانست ولیعهد عربستان را متقاعد کند که به جنگ یمن، فقیرترین کشور عرب، خاتمه دهد؟ به گمان خبرنگار فیگارو ریاض خواستار ضمانت‌های امنیتی در مرزهای جنوبی خود با یمن است که در کنترل حوثی‌های تحت حمایت ایران است. تاکنون جمهوری اسلامی ایران گذاشته است که عربستان سعودی در باتلاق جنگ یمن فرو برود که از نظر تهران اهمیت راهبردی ندارد و گشایش در مناسبات آمریکا و ایران در سال جدید می تواند بر جنگ یمن نیز اثر بگذارد.

همین اصل به گمان مالبرونو در مورد لبنان صادق است که در ورطۀ ورشکستگی اقتصادی و مالی است به طوری که سال ٢٠٢١ می‌تواند سال فروپاشی کامل لبنان با نتایج وخیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنهم در کشوری باشد که گرفتار سم مُهلک فرقه گرایی است.

سال ٢٠٢١ به گمان مالبرونو می‌تواند در عین حال سال جانشینی علی خامنه‌ای در ایران و ملک سلمان پادشاه عربستان باشد. اگر نتایج جانشینی علی خامنه‌ای در ایران ناروشن است، در عوض ولیعهد عربستان، محمدبن سلمان، که خواستار عادی شدن مناسبات کشورش با اسرائیل است برای جانشینی پدرش، ملک سلمان، لحظه شماری می‌کند.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، دیروز یکشنبه بیست و هفتم دسامبر در اظهاراتی غیرمترقبه تلویحاً از سازش احتمالی میان حکومت ایران و جو بایدن بر سر لبنان و حزب الله و دیگر مسائل خاورمیانه خبر داد و بدون مقدمه اسرائیل را به حملات موشکی تهدید کرد. او گفت : ” حکومت اسلامی ایران نه از سوی متحدانش و نه دربارۀ منازعات منطقه با رئیس جمهوری جدید آمریکا، جو بایدن، گفتگو نخواهد کرد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates