08.06.2013

افشاگری های مهم ولایتی راز بلای خانمان سوز وارده بر ملت ایران را بر ملا کرد

آیند: وزیر خارجه دولت موسوی و هاشمی و مشاور بین الملل رهبر انقلاب در واکنش به سخنان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به تشریح کارشکنی دولت احمدی نژاد در زمان توافقنامه 11 بندی لاریجانی با سولانا و همچنین مذاکرات خود با سارکوزی و روسیه برای ایجاد یک راه حل بینابین پرداخت و با حمله به جلیلی تاکید کرد که مذاکره خطابه خوانی و بیانیه خوانی در برابر طرف مقابل نیست.

با وجود آن که علی اکبر ولایتی در مناظرات چندان موفق ظاهر نشد، اما در مناظره امروز با سه افشاگری مهم و شجاعانه، از سه مورد تعاملات مهم جمهوری اسلامی ایران با دنیا و کارشکنی های دولت احمدی نژاد در آنها که باعث تشدید تحریم ها شد، پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار آینده آنلاین، وزیر خارجه دولت موسوی و هاشمی و مشاور بین الملل رهبر انقلاب در واکنش به سخنان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به تشریح کارشکنی دولت احمدی نژاد در زمان توافقنامه 11 بندی لاریجانی با سولانا و همچنین مذاکرات خود با سارکوزی و روسیه برای ایجاد یک راه حل بینابین پرداخت و با حمله به جلیلی تاکید کرد که مذاکره خطابه خوانی و بیانیه خوانی در برابر طرف مقابل نیست.

استارت مورد اول را که البته قبلا هم مطرح شده بود، محسن رضایی در برابر حسن روحانی و سعید جلیلی زد و به توافقنامه 11 بندی سولانا با علی لاریجانی اشاره کرد که در عین حفظ غنی سازی اورانیوم، مانع قطعنامه و تحریم جدید می شد و آن را بهتر از افراط و تفریط جلیلی و روحانی دانست.

با وجود آن که سعید جلیلی تلاش کرد این موضوع را انکار کند و عدم پذیرش را گردن طرف اروپایی بیندازد، اما محسن رضایی بر آن تاکید و ولایتی هم از وی دفاع کرد. آنها توضیح دادند که در این توافقنامه 11 بندی بین علی لاریجانی، دبیر قبلی شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، مسوول وقت روابط خارجی اتحادیه اروپا، هم غنی سازی اورانیوم با تعداد کمتری سانتریفیوژ ادامه می یافت و هم قطعنامه های جدید تحریم علیه ایران تصویب نمی شد.

ولایتی در نوبت خود با اشاره بدون نام به سخنان احمدی نژاد در نمازجمعه روز قدس سال 85، توضیح داد که وقتی این توافق حاصل شد، مقام بلندپایه اجرایی کشور در نمازجمعه اعلام کرد که ما هیچ مذاکره ای با اروپایی ها نداریم که بعد از آن، سولانا با نشان دادن تلکس این سخنان، توافق را بر هم زد.

ولایتی همچنین به ماجرای مذاکرات خود با سارکوزی، رییس جمهور وقت فرانسه در زمان احمدی نژاد اشاره کرد که با دعوت سفارت فرانسه و موافقت احمدی نژاد در پاریس انجام شد و به توافقات مهمی رسید، اما زمانی که سارکوزی قرار بود به دیدار رهبر ایران بیاید و موضوع را نهایی کند، قائم مقام وزارت خارجه با احضار کاردار فرانسه در تهران، اعلام کرد ولایتی نماینده ایران نیست و موضوع به هم خورد.

مشاور بین الملل رهبر انقلاب همین موضوع را نیز درباره روسیه و ماجرای سفر پوتین به تهران و دیدار او با رهبری اشاره کرد که باز هم با کارشکنی دولت به بن بست رسید.

ولایتی همچنین به مذاکرات آلماتی اشاره کرد و فاش کرد که در آنجا 1+5 پذیرفته بوده در قبال تعلیق غنی سازی 20 درصد، 3 تحریم را علیه ایران بردارد، اما تیم مذاکره کننده ایران زیر بار این پیشنهاد نرفته است. جلیلی البته این موضوع را رد کرد و گفت نوار این جلسات موجود است، اما تلویحا خود به موضوع به نحوی دیگر اشاره کرد.

در مجموع ولایتی نوعی ایثار به خرج داد و شاید با وجود هزینه های گزافی که برایش خواهد داشت، عملا به منشا بخشی از معضلات جدی به وجود امده برای نظام که ناشی از لجاجت ها و کارشکنی های مسوولان و عدم وحدت آنها بوده، اشاره کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates