08.06.2013

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها پس از آخرین مناظره تلویزیونی

رادیوفرانسه: پس از سومین و آخرین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری ایران، که برخی آن را موجب نشان داده شدن اختلاف‌ها در این انتخابات می‌دانند، سایت‌های مختلف خبری اقدام به انتشار تازه‌ترین نظرسنجی‌های خود کرده‌اند.

انتشار نتایج نظرسنجی‌ها از سوی رسانه‌های دولتی و نیمه دولتی ایران، در حالی است که نظرسنجی‌های مستقل و مراکز افکارسنجی بی‌طرف در این کشور وجود ندارد.

خبرگزاری نیمه دولتی مهر، امروز نوشت که در یک نظرسنجی سراسری که به صورت تلفنی با جامعه آماری 2هزار 67 نفر از شهروندان 18 سال به بالا در هفته گذشته انجام داده، 69.4 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که “قطعا” در انتخابات شرکت می‌کنند.

بر این اساس، 8.8 درصد نیز گفته اند که “به احتمال زیاد” در انتخابات شرکت خواهند کرد، 10.1 درصد هنوز تصمیم نگرفته اند و 2.9 درصد هم احتمال کمی برای شرکت در انتخابات داده‌اند.

این نظرسنجی اضافه می‌کند که بیش از هفت درصد پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند که قطعا در انتخابات شرکت نمی کنند.

اما محمدرضا نعمت‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی، در گفتگو با همین خبرگزاری، درباره آخرین نظرسنجی برای مشخص شدن رشد یا افت آراء این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری مناظره ها، گفته است: «برداشت ما این است که شرایط پس از برگزاری مناظره ها به نفع دکتر روحانی پیش می رود و نظرسنجی هایی هم در این زمینه به ما رسیده است که صحت این موضوع را تائید می کند.»

همچنین خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران به نقل از احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نوشته است که «در نظرسنجی‌هایی که تا چند روز قبل انجام شده 70 درصد از مردم اعلام کردند در انتخابات شرکت می کنند و این میزان طی روزهای آینده به 80 تا 90 درصد نیز افزایش می‌یابد.»

خبرگزاری فارس چند روز پیش نیز نوشته بود که بر اساس تحقیق میدانی یک «مرکز معتبر افکارسنجی کشور»، میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری آینده به ۷۲ درصد نزدیک شده و سه کاندیدای اصولگرا در صدر قرار دارند.

به نوشته این خبرگزاری، «جمع آرای اصولگرایان از 53 درصد گذشته و هر سه کاندیدای اول از اصولگرایان هستند و قالیباف و جلیلی همچنان در صدر استقبال آراء عمومی قرار دارند.»

همچنین در نظرسنجی خبرگزاری ایلنا، نزدیک به کارگران ایران، به ترتیب محسن رضایی با 32 درصد و حسن روحانی با 31 درصد و محمدرضا عارف با 26 درصد در صدر این نظرسنجی قرار دارند.

همچنین در آخرین نظرسنجی سایتی با عنوان نظرسنجی روزانه آخرین انتخابات ریاست جمهوری، که پیش از شروع آخرین مناظره‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری در جمعه 17 خرداد انجام شده، نشان می‌دهد که هنوز بیش از نیمی از پاسخگویانی که می‌گویند در انتخابات شرکت می‌کنند هنوز رای مشخصی ندارند. میزان تصمیم‌نگرفته‌ها اکنون حدود 57 درصد است. 7 درصد از پاسخگویان نیز به اشخاصی غیر از نامزدهای موجود اظهار تمایل کرده یا از پاسخ خودداری کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates