29.01.2021

واکنش‌های گسترده به توهین «عمادالدین باقی» به همجنس‌گرایان: مقایسه رابطه دو همجنس با جرم و قتل، «عذر بدتر از گناه» است

صدای آمریکا: واکنش‌های کاربران ایرانی در توییتر به اظهارات عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار و مدافع برجسته حقوق بشر، در رابطه با تصویری از کونچیتا ورست، خواننده کوئیر اتریشی و برنده پیشین یوروویژن، با همسرش، ادامه دارد. آقای باقی ازدواج دو همجنس را «چندش آور» خوانده بود.

استفاده از این واژه توسط عمادالدین باقی، با انتقادهای شدید کاربران ایرانی در توییتر همراه بوده است؛ انتقاد‌هایی که آقای باقی در پاسخ به آنها این موضوع را با تفکیک شدن میان «جرم»، «عقیده»، و «حقوق انسان‌ها» مقایسه کرد و نوشت: «دفاع ازحقوق دگراندیش دفاع از عقیده او نیست و دفاع از حقوق همجنسگرا دفاع از عمل او نیست.»

عمادالدین باقی در ادامه، ازدواج دو همجنس را با دفاع از حقوق «قاتل و زندانی مجرم» مقایسه کرد و نوشت: «ما وقتی از حقوق قاتل و زندانی مجرم دفاع می کنیم به معنی دفاع از عمل او نیست. از نظر من عمل ازدواج دوهمجنس چندش آور است و این غیر از دفاع از حقوق آنهاست.»

میگوییم میان”جرم”،”عقیده”و”حقوق انسان‌ها”بایدتفکیک قائل شد.مثلاًدفاع ازحقوق قاتل دفاع ازعمل قتل نیست،دفاع ازحقوق دگراندیش دفاع ازعقیده اونیست ودفاع ازحقوق همجنسگرا دفاع ازعمل او نیست.میتوان عمل اورا چندش آوردانست اما ازحقوقش دفاع کرد.اسم اینرامیگذارند همسان انگاری جرم وهمجنسگرایی

— emad_baghi (@emadeddinbaghi) January ۲۷, ۲۰۲۱

استفاده از این واژه در رابطه با موضوع ازدواج دو همجنس در حالی از سوی یک فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار ایرانی عنوان می‌شود که به گفته رها بحرینی، پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل، «محروم کردن زوج‌های همجنس از ازدواج، نقض اصل برابری، حریم خصوصی، حق ازدواج، و تشکیل خانواده است.»

در روز یادبود قربانیان هولوکاست که در بین‌شان هزاران انسان همجنسگرا بود، به یادآریم گفتار نفرت‌پراکن در تاریخ همواره زمینه‌ساز کشتار و شکنجه بوده. محروم کردن زوجهای همجنس از ازدواج، نقض اصل برابری، حریم خصوصی، حق ازدواج و تشکیل خانواده است(ر.ک مواد۱۲ و ۱۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر) https://t.co/۵zCZe۱Zzyj pic.twitter.com/k۶lhQzOjAk

— Raha Bahreini (@RahaBahreini) January ۲۷, ۲۰۲۱

خانم بحرینی در پاسخ به عمادالدین باقی به ماده ۱۲ و ۱۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز اشاره کرده است. بنا بر ماده ۱۲ این اعلامیه «احدی در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامتگاه یا مکاتبات خود، نباید مورد مداخله‌های خودسرانه واقع شود و شرافت و اسم و رسمش نباید مورد حمله قرار گیرد. هر کس حق دارد که در مقابل اینگونه مداخلات و حملات مورد حمایت قانون قرار گیرد.»

یکی از کاربران توییتر با نام مهرنوش احمدی نیز در واکنش به اظهارات آقای باقی می‌گوید: «چطور [می‌شود] ادعای مدافع حقوق بشر داشت و رابطه بین تنفر پراکنی و بی حقوقی و حذف یک قشر اجتماعی [را] نفهمید؟!»

چطور می شه ادعای مدافع حقوق بشر داشت و رابطه ی بین تنفر پراکنی و بی حقوقی و حذف یک قشر اجتماعی رو نفهمید؟!
انقدر به هموفوبیاشون ناآگاهند که متوجه نیستند توضیحات بعدیشون عذر بدتر از گناهه؛ مقایسه ی همجنسگرایی با جرم و عمل قتل…#عمادالدین_باقی pic.twitter.com/JMmBaN۵۹NQ

— Mehrnoush Ahmadi ️‍ (@MehrnoushAhmadi) January ۲۷, ۲۰۲۱

حسین رونقی ملکی،‌ وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر ایرانی، نیز در توییتر با حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی نوشت: «به ‌عنوان فعال حقوق بشر نباید به نقض حقوق انسان‌ها و برخوردهای سنتی و گسترش هموفوبیا دامن بزنیم چرا که این امر حمایت از نقض حقوق بشر است.»

دفاع از حقوق اقلیت‌های جنسی با هر هویت، گرایش و رفتار جنسی، دفاع از حقوق بشر است. به‌عنوان فعال حقوق بشر نباید به نقض حقوق انسان‌ها و برخوردهای سنتی و گسترش هموفوبیا دامن بزنیم چرا که این امر حمایت از نقض حقوق بشر است. https://t.co/UsgY۴۳zRrt

— Hossein Ronaghi (@HosseinRonaghi) January ۲۷, ۲۰۲۱

کاوه کرمانشاهی، سخنگوی شبکه حقوق بشر کردستان و فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی نیز در واکنش به گفته‌های آقای باقی در توییتر خود نوشت: «این حجم غیرقابل باور از کوییرستیزی را کسی می‌گوید که خودش را “فعال حقوق بشر” معرفی می‌کند!»

عمادالدین باقی رابطه عشقی و جنسی دو فرد که با معیارهای تنگ ذهنی و کلیشه‌های تربیتی او همخوانی ندارد را “چندش‌آور” می‌داند. او ازدواج دو همجنس را با به قول خودش “عمل شنیع قتل” مقایسه می‌کند. این حجم غیرقابل باور از کوییرستیزی را کسی می‌گوید که خودش را “فعال حقوق بشر” معرفی می‌کند! https://t.co/bWl۲zWWhgR

— Kaveh Kermanshahi (@KavehKermashani) January ۲۷, ۲۰۲۱

زینب پیغمبرزاده، دیگر فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و فعال حقوق زنان، نیز در توییتر خود عمادالدین باقی را «روشنفکر دینی» خواند و اقدام او را «نفرت پراکنی» دانست.

منطق روشنفکری دینی: از نظر این «فعال حقوق بشر» ازدواج ما زوج‌‌های همجنس با قتل قابل مقایسه است و نفرت پراکنی ایشون که به ماها می‌گن «چندش‌آور» هیچ ربطی به نقض حقوق بشر ما نداره. خوشبختانه در توییتر می‌شه این نفرت پراکنی رو #ریپورت کرد. https://t.co/۷Wa۸ytJh۶U

— Zeynab Peyghambarzadeh (@zeynabpeyghamba) January ۲۷, ۲۰۲۱

از روابط عاطفی و جنسی میان دو همجنس در بسیاری از کشورهای جهان جرم‌زدایی شده و این نوع روابط به عنوان یکی از گرایش‌های جنسی پذیرفته شده است. با این حال در برخی از کشورهای اسلامی از جمله ایران این رابطه جرم‌ محسوب می‌شود و مجازات شلاق تا اعدام برای آن در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها: , , ,
در بخش: اجتماعی, حقوق بشر, سیاسی | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates