19.02.2021

اعلام آمادگی آمریکا برای حضور در نشست گروه ۱+۵ با ایران

رادیوفردا: آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه اعلام کرد که آماده است در جلسه گروه ۱+۵ با ایران شرکت کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، ایالات متحده دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست گروه پنج به علاوه یک و ایران جهت گفت‌وگو در خصوص دستیابی به راهی دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران را می پذیرد.

یک مقام آمریکایی هم پیشتر به رویترز گفته بود، ما آماده‌ایم در صورت برگزاری نشست ۱+۵ در آن شرکت کنیم.

ند پرایس این اظهارات را پس از نشست مجازی با حضور وزیران خارجه آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه به میزبانی پاریس انجام شد، مطرح کرده است.

به گزارش رویترز، تونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با اعضای اروپایی برجام اعلام کرد که دولت جو بایدن آماده است تا با ایران در خصوص بازگشت دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت‌وگو کند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپایی نیز به رویترز گفت، آماده است که زمینه سازی این نشست را به عهده بگیرد.

خبرگزاری فرانسه هم می‌گوید، مشخص نیست که آیا دولت ایران حاضر خواهد شد که با آمریکا رو در رو مذاکره کند یا خیر.

دولت ایران می‌گوید، آمریکا باید پیش از بازگشت به برجام یا همزمان با بازگشت به برجام، اقدام به لغو تحریم‌ها کند و پس از آن ایران شروع به بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌کند.

در همین حال، یک مقام ارشد آمریکایی گفته است، دولت جو بایدن حسن نیت خود را نشان می‌دهد و این نشست را به مثابه «یک مسیر طولانی» برای احیا و ساختن توافق هسته‌ای می‌داند.

این مقام در پاسخ به این پرسش که اگر مقام‌های ایران نخواهند در این نشست شرکت کنند، گفت، چنین اقدامی هم باعث تاسف خواهد شد و هم با اظهارات آنها در تضاد خواهد بود که می‌گویند که اگر شما به توافق برگردید ما نیز باز خواهیم گشت.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرده است، این به‌سادگی نیست که یک طرف به طرف دیگر بگوید چه کاری انجام دهد.

این تحولات تازه در مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران در حالی روی داده است که تنها سه روز به پایان ضرب الاجل ایران برای تعویق پروتکل الحاقی و اعمال محدودیت در زمینه بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس مصوبه مجلس باقی مانده است.

تمایل آمریکا برای حضور در نشست ۱+۵ همزمان با دو تحول دیگر از سوی این کشور اعلام شد. عصر پنجشنبه ابتدا اعلام شد که آمریکا در نامه ای به شورای امنیت موضع دولت ترامپ درباره فعال شدن مکانیزم ماشه و احیا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را پس گرفت.

همچنین اعلام شد ایالات متحده به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اطلاع داده است که محدودیت‌های اعمال شده بر سفر دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را لغو کرده است.

هنوز ایران به این سه اقدام آمریکا در روز پنجشنبه پاسخ نداده است.

پیش از این کشورهای حاضر در این نشست روز پنجشنبه اعلام کردند در جلسه مجازی وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام تاکید شد که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند» و در عین حال به تهران درباره «عواقب شدید» تعلیق پروتکل الحاقی هشدار دادند.

وزارت خارجه فرانسه نیز گزارشی از نشست وزیران خارجه اعضای اروپایی برجام و آمریکا منتشر کرده و می‌گوید این کشورها تاکید کرده‌اند که ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود باز گردد.

در این بیانیه اضافه شده است، آمریکا و اعضای اروپایی برجام از ایران می‌خواهند که از برداشتن گام‌های اضافی، خصوصا در زمینه تعویق پروتکل الحاقی و اعمال محدودیت در زمینه بازرسی‌های آژانس، خودداری کرده و عواقب «شدید» آن را در نظر داشته باشد.‎

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌پی‌تی» که ایران در توافق هسته‌ای اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

اما مجلس ایران در مصوبه‌ ۱۱ آذر امسال خود که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از کشور اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

طی چند روز گذشته رئیس‌جمهوری سوئیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رئیس کمیسیون اروپا درباره پرونده هسته‌ای تهران با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

خانم مرکل در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری ایران خواستار «ارسال علائم مثبت برای ایجاد اعتماد و افزایش شانس برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای» شده بود.

در این میان شارل میشل رئیس کمیسیون اروپا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که با حسن‌ روحانی گفت‌وگو و بر اجرای کامل برجام تاکید کرده است.

او با انتشار توئیتی نوشت اتحادیه اروپا از اجرای کامل برجام حمایت می‌کند و برای حفظ فضای دیپلماسی در این مرحله حساس، برداشتن گام‌های مثبت ضروری است.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates