25.02.2021

ادعای مقام‌های حکومتی سیستان‌ و ‌بلوچستان: استان امن و امان و تحت کنترل است


رادیوفردا: همزمان با انتشار گزارش‌هایی از ادامه اعتصاب در چند شهر استان سیستان ‌و ‌بلوچستان و قطعی اینترنت، فرمانده انتظامی استان می‌گوید که «تمامی شهرها و شهرستان‌ها» در این استان، «امن و امان هستند».

آن ‌طور که احمد طاهری، فرمانده انتظامی استان سیستان‌ و ‌بلوچستان به خبرگزاری تسنیم گفته است: «تمامی ناآرامی‌ها به پایان رسیده است و کل استان در امنیت کامل قرار دارد و اوضاع تحت کنترل کامل ماموران انتظامی است.»

این در حالی است که حساب کاربری رصد بلوچستان در اینستاگرام و تلگرام، از ادامه ناآرامی‌ها در سراوان و شماری از شهرهای تابعه زاهدان از جمله ایرانشهر، سرجنگل، میرجاوه، خاش و قلعه‌بید و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی خبر می‌دهد.

اظهارات فرمانده پلیس استان پس از آن بیان می‌شود که بعد از کشته‌ شدن سوخت‌برانی که مقام‌های رسمی شمار آنها را دو نفر، اما فعالان بلوچ دست‌کم ده نفر اعلام می‌کنند، تجمعی از سوی شهروندان شهر سراوان در اعتراض به برخورد خشونت‌بار نیروهای سپاه با سوخت‌بران برگزار شد.

پس از آن که به گفته فعالان بلوچ، به سوی معترضانی که مقابل ساختمان فرمانداری سراوان تجمع کرده بودند، تیراندازی شد، آنها نیز وارد ساختمان فرمانداری شدند و درگیری در داخل این ساختمان به بیرون کشیده شد.

به دنبال آن گزارش‌هایی از قطع اینترنت و اختلال در تلفن همراه، جو سنگین امنیتی، اعتصاب مغازه‌داران و کسبه در چند شهر استان سیستان‌ و‌ بلوچستان و بازداشت شماری از معترضان و ورود شماری دیگر به یک پاسگاه در زاهدان منتشر شد.

در همین حال علاوه بر فرمانده انتظامی استان، فرماندار زاهدان نیز از برقراری «آرامش» در «سراسر شهرستان زاهدان و بخش‌های تابعه» خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ابوذر مهدی نخعی گفته نیروی انتظامی «حمله اشرار مسلح با سلاح‌های سبک و نارنجک‌انداز به پاسگاه کورین زاهدان» را ناکام گذاشت.

وی سوخت‌بران کشته‌شده در پاسگاه شمسر سراوان را «کشته‌های جعلی» نامید و مدعی شد که «در پی فضاسازی رسانه‌های بیگانه، عناصر گروه‌های شرور به بهانه حمایت از کشته‌های جعلی پاسگاه شمسر سراوان با سلاح‌های مختلف از جمله سلاح‌های سبک و نارنجک‌انداز به قصد تصرف پاسگاه کورین و قلعه‌بید حمله کردند.»

آن ‌طور که وی اعلام کرده، مهاجمان «متواری» شدند و در جریان این حمله، «یک نفر از نیروهای ناجا» نیز کشته شد.

آقای نخعی به نحوه کشته‌ شدن این مامور پلیس اشاره‌ای نکرده است.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان، کشته ‌شدن یک مامور پلیس را تائید کرده و از زخمی ‌شدن یک پلیس دیگر خبر داده است.

آقای شمس‌آبادی نیز همچون دیگر مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی در استان، «دشمن» را عامل اصلی تنش در این استان معرفی کرده و افزود: «برخی از جوانان نیز فریب خورده و با آنان همراهی کردند که در عین حال با ارسال پیام‌هایی ندامت و پشیمانی خود را صراحتاً اعلام کرده‌اند.»

وی در عین حال مدعی شده که نیروهای امنیتی و انتظامی در این استان، «علیرغم این که اشرار مسلح به سمت ماموران تامین امنیت تیراندازی کردند، اما آنها باز هم دست به اقدام خشن نزدند و از روش‌های مختلف به دنبال آرام کردن معترضان بودند.»

مقام‌های حکومتی در ایران معمولا در درگیری‌هایی که در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد، بدون ارائه سند و مدرک به «گروه‌های شرور» و «اشرار مسلح» اشاره می‌کنند. این در حالی است که در ویدئوهایی که در چند روز گذشته منتشر شده نشانی از «اشرار مسلح» دیده نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید تجلیلی، سرپرست فرمانداری سراوان نیز اوضاع این شهرستان را «عادی» توصیف کرده و درباره درگیری مقابل و داخل ساختمان فرمانداری این شهر نیز گفته «با اقداماتی که از سوی نیروی انتظامی انجام شد بدون تیراندازی و این که خونی از دماغ کسی بر زمین بریزد، افراد وارد شده به مجموعه فرمانداری این شهرستان به بیرون هدایت شدند.»

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز کشتن سوخت‌بران از سوی سپاه پاسداران را «جنایت» نامیده، اما «از مردم به‌ویژه جوانان سیستان و بلوچستان درخواست کرد احساسات‌شان را کنترل کنند و به پاسگاه‌ها و سایر اماکن عمومی تعرضی نکنند.»

وی در عین حال تاکید کرد: «عاملان حادثه تیراندازی به سوخت‌بران باید به مجازات قانونی خود برسند و خسارت‌های وارده جبران شود؛ این امر به آرامش مردم و امنیت کمک می‌کند.»

در حالی که مقامات انتظامی و قضایی، شمار سوخت‌بران کشته‌شده را دو نفر اعلام می‌کنند، خبرگزاری ایلنا به نقل از ملک فاضلی، نماینده سراوان، شمار کشته‌شدگان را سه تن گزارش کرده است.

آقای فاضلی شمار زخمی‌شدگان را ۹ تن اعلام کرده و افزود:‌ «یک نفر فوتی در آن سوی مرز اتفاق افتاده و یک نفر فوتی در محل حادثه و تعداد ۱۰ نفر مجروح بودند که در هنگام انتقال به بیمارستان سراوان یکی از آنها به دلیل خونریزی فوت کرده است.»

وی علت درگیری و تیراندازی ماموران مرزی سپاه به سوی سوخت‌بران را «عدم مدیریت» نامیده است.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا، شمار کشته‌شدگان ماجرای پاسگاه شمسر سراوان را سه نفر اعلام کرده است.

وی با این حال در حاشیه نشست با سران طوایف سیستان و بلوچستان مدعی شده «از سه نفری که در این حادثه کشته شدند، دو نفر در پاکستان و تنها یک نفر در این حادثه بوده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی معمولا هنگام بروز اعتراض‌های مردمی، از ارائه آمار دقیق آسیب‌دیدگان خودداری می‌کنند و بدون ارائه سند و ‌مدرک معتبر، «دشمن» را عامل اصلی بروز حادثه معرفی می‌کنند.
با استفاده از گزارش‌های تسنیم، ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری صداوسیما و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates